• آیا باتری گوشی های جدید عوض می شود؟

    • 7 تعداد لایک

آیا باتری گوشی های جدید عوض می شود؟

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1401/07/17 یکشنبه 17 مهر 1401
    • |
    • زمان مطالعه 3 دقیقه
    • |
    • 2198 بار بازدید شده
    • 7 تعداد لایک

امروزه باتری گوشی های موبایل غیرقابل تعویض بوده است. درواقع این باتری ها توسط کاربران غیرقابل تعویض است اما برای اشخاصی که در این زمینه فعالیت می کنند و تخصص دارند، کار راحتی است و درواقع برای آنها قابل تعویض بوده و در صورت ایجاد مشکل و خرابی با مراجعه به مراکز خدمات و تعمیرات گوشی های موبایل می توانید باتری موبایل خود را تعویض یا تعمیر نمایید. 

 

دلایلی که سبب خرابی باتری های غیرقابل تعویض موبایل می شوند عبارتند از : 

استفاده بیش از اندازه از گوشی موبایل  

استفاده از گوشی در فضاهای خیلی گرم و خیلی سرد 

استفاده از شارژر های تقلبی و فیک  

به شارژ زدن طولانی مدت گوشی موبایل  

وجود برنامه های غیر قابل استفاده در موبایل  

 

انواع باتری گوشی موبایل 

 

باتری نیکل کادمیومی /   Nickle cadmium battery 

باتری های نیکل کادمیومی از قدیمی ترین نسل باتری ها به شمار می روند. این باتری ها ضعف هایی همچون وزن زیاد، اندازه بزرگ را به همراه داشته و همچنین این نوع باتری ها چس از استفاده بسیار داغ می‌شدند و مشکلاتی را در هنگام مکالمه برای کاربر ایجاد می‌کردند. در پی گذشت زمان و استفاده وشارژ کردن های مکرر این باتری ها، علاوه بر آنکه بازدهی آنها تحت تاثیر قرار می گرفت، ظرفیت آنها نیز کاهش می یافت. البته راه حل هایی برای رفع مشکلات پیش آمده برای این باتری وجود دارد. هنگام به وجود آمدن مشکل برای باتری از نوع نیکل کادمیوم، کاربر باید شارژ باتری را به طور کامل تخلیه کرده و دوباره آن را شارژ کامل کند تا بازدهی باتری تا حدودی بهبود یابد؛ اما با این حال این روند کار برای بهبود باتری به صورت مکرر برای کاربران اذیت کننده خواهد بود. البته این باتری ها پس از گذشت حداکثر دوسال دیگر قابل استفاده نبوده و باید تعویض می شدند. نه تنها متریال باتری هایی از جنس نیکل کادمیوم برای کاربر مضر و آسیب زننده بوده و حتی ممکن است سلامت کاربر را به خطر اندازد، بلکه این باتری ها در هنگام تولید و بازیافت نیز به دلیل وجود فلز سمی کادمیوم، باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شدند.  تمامی این موارد درکنار هم باعث شده تا شرکت های سازنده گوشی موبایل دیگر از این نوع باتری ها در محصولاتشان استفاده نکنند. البته این نوع باتری از انواع باتری های قابل تعویض برای کاربران به شمار می رود. 

 

باتری نیکل هیدرید فلز / Nickle metal hydride battery 

باتری های نیکل هیدرید فلز که در واقع اندازه هایی مشابه به باتری های نیکل کادمیوم دارند با ظرفیت بیشتری حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد وارد بازار شده بودند. از نکات مثبت این باتری ها این بود که به سرعت شارژ آنها کامل می‌شد و در مقابل نکته منفی آنها این بود که در طول روز به سرعت نیز شارژ انها تخلیه می شد و این باتری ها نیز همانند نیکل کادمیوم به مرور زمان با استفاده های مکرر مشکلاتی مانند کاهش بازدهی و کاهش ظرفیت را نیز به همراه داشتند. شایان ذکر است که باتری های نیکل هیدرید فلز بر خلاف باتری های نیکل کادمیوم به دلیل متریال مناسب تری که در آن ها بکار برده شده به محیط زیست آسیب نمی رسانند. اما در پی گذشت زمان گزاراشاتی منتشر شد که این نوع باتری ها پس از مدتی استفاده از آنها ولتاژ آنها کاهش پیدا کرده و منفجر می‌شوند؛ این موضوع باعث شد که شرکت های سازنده دیگر از این جنس باتری ها استفاده نکنند و همین امر سبب بسته شدن پرونده باتری های نیکل هیدرید فلز شد و شرکت های سازنده گوشی های هوشمند به سراغ باتری های مدل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری بروند. باتری نیکل هیدرید فلز برای کاربران قابل تعویض بوده و در مواقع خرابی می توانند به راحتی آن را عوض کنند. 

 

باتری لیتیوم یونی /   Lithium ion battery 

شرکت اپل از طرفداران باتری های لیتیوم یونی است که در آیفون های خود از این نوع باتری  بکار برده است. و از تغییرات اساسی این باتری ها این است که این باتری ها در اندازه های مختلف و وزن و حجم کمتر نسبت به باتری های نسل قدیم خود تولید شده اند. باتری های لیتیوم یونی از یک الکترولیت، یک الکترود منفی و یک الکترود مثبت ساخته شده اند. در این باتری ها الکترولیت از نوع کربنات مانند اتیلن کربنات یا دی اتیل کربنات ساخته شده، الکترود منفی از گرافیت تشکیل شده و برای الکترود مثبت از انواع لیتیوم ها مانند فسفات آهن لیتیوم، لیتیوم اکسید کبالت یا لیتیوم اکسید منگنر استفاده می شود. در واقع این متریال در باتری به این صورت چیده می‌شوند که حلال آلی به همراه الکترولیت ها در میان دو الکترود منفی و مثبت قرار می گیرند؛ برای ثابت نگه داشتن این متریال در یک نقطه یک قاب فلزی به عنوان پوشش آنها را در برمی گیرد. در درون این قاب مداری نیز برای افزایش ضریب امنیت باتری و یکسان نگه داشتن سطح ولتاژ قرار گرفته است. البته کاهش ظرفیت باتری، در باتری های لیتیوم یونی نیز مشاهده می شود که در واقع این میزان از کاهش ظرفیت از مدل های دیگر باتری کمتر بوده است. امروزه اکثر باتری های گوشی های موبایل از نوع لیتیوم یونی هستند. این نوع باتری از باتری های غیرقابل تعویض برای کاربران می باشد. 

 

 باتری لیتیوم پلیمری / Lithium polymer battery  

باتری های لیتیوم پلیمری از پیشرفته ترین باتری های روز دنیا به شمار می روند که بسیاری از شرکت های سازنده گوشی های هوشمند از آن استفاده می کنند. این نوع از باتری ها عملکرد و بازدهی خود را حفظ کرده و در گذر زمان با شارژ شدن، کمتر دچار مشکل می شوند؛ در مقایسه با باتری های دیگر عمر انها ۴۰ درصد بیشتر است. همچنین باتری های لیتیوم پلیمری این اجازه را به شرکت های سازنده می دهند که از فناوری های شارژ سریع برخوردار شوند. در ساختار این باتری ها پلاستیک جایگزین فلز شده و برای استفاده در انواع گوشی های هوشمند مناسب هستند‌. در واقع باید در نظر گرفت که از این باتری ها می توان در گوشی های موبایلی که ضخامتی بین 5.2 میلی متر تا 10 میل متر داند، استفاده کرد. این باتری ها در برابر شوک یا ضربه از بیشترین حد مقاومت برخوردار هستند. باتری های لیتیوم پلیمری همانند باتری های لیتیوم یونی دارای مداری بوده که امنیت باتری را افزایش می دهد و سطح ولتاژ را یکسان نگه می دارد. باتری های لیتیوم پلیمری نیز امروزه از محبوب ترین و پر کاربرد ترین باتری ها برای شرکت های سازنده گوشی های موبایل به شمار می روند. این باتری ها در دسته باتری های غیر قابل تعویض برای کاربران قرار می گیرند. 

ثبت نظر

*
*