• اندروید در برابر آی‌ او‌ اس

    • 1 تعداد لایک

اندروید در برابر آی‌ او‌ اس

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1401/06/23 چهارشنبه 23 شهریور 1401
    • |
    • زمان مطالعه 10 دقیقه
    • |
    • 683 بار بازدید شده
    • 1 تعداد لایک

اگر همین امروز به فکر خرید یک موبایل جدید افتاده باشید، به احتمال بسیار فراوان دو گزینه سیستم عامل پیش روی خود دارید: اندروید گوگل یا iOS اپل. این دو پلتفرم سهمی بسیار زیاد از بازار موبایل‌های هوشمند جدیدی که سالانه به بازار می‌آیند دارند و این حقیقتی است که از سوی سازمان‌های آماری هم تایید شده. در واقع موسسه ICD اخیرا اعلام کرد که سهم «سایر» سیستم عامل‌های موبایل از بازار اسمارت‌فون به قدری ناچیز است که حتی به ۰.۱ درصد هم نمی‌رسد.

این یعنی گوگل و اپل به شکلی جدی بازار اسمارت‌فون‌ها را به تصاحب خود درآورده‌اند و خبر خوب اینست که هر دو سیستم عامل‌هایی معرکه ساخته‌اند. اندروید و iOS از برخی لحاظ شباهات زیادی با یکدیگر دارند، اما در سایر حوزه‌ها نیز شاهد تفاوت‌هایی مهم هستیم که هنگام انتخاب میان آیفون یا موبایل‌های اندرویدی، حتما باید از آن‌ها با خبر باشید. در این مقاله قصد داریم اندروید و iOS را در حوزه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و ببینیم که پیروز هر دسته‌بندی کدام سیستم عامل است.

اما منتظر پاسخی سفید یا مشکی به این پرسش که بهترین سیستم عامل جهان موبایل چیست نباشید. در نهایت همه‌چیز بستگی به خودتان و سلایق‌تان دارد. از میان دسته‌بندی‌هایی که به آن‌ها پرداخته‌ایم، هرآنچه که بیشترین اهمیت را برایتان دارد انتخاب کنید و سپس قادر به اتخاذ تصمیم نهایی راجع به موبایل جدید خود خواهید بود.

 

مقرون‌ به‌ صرفگی


از منظر قیمت‌گذاری، اپل همواره جزو برندهای لوکس بوده و بالاترین قیمت‌های بازار را برای دیوایس‌هایش تعیین کرده. اما از آیفون ۱۰ به بعد، این کمپانی وارد سطوحی تازه از قیمت‌گذاری شد و نخستین موبایل ۱۰۰۰ دلاری جهان را عرضه کرد. از آن زمان به بعد، موبایل‌های اپل آنقدرها ارزان‌تر نشده‌اند و برای مثال آیفون ۱۲ پرو مکس اکنون با قیمت پایه ۱۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. البته بی‌انصافی است اگر بگوییم این موبایل‌ها اندکی مقرون به صرفه‌تر نشده‌اند، اما باز هم برای اکثر کاربران گران‌قیمت به حساب می‌آیند. آیفون ۱۲ با قیمت پایه ۸۰۰ دلار به فروش می‌رسد و آیفون SE سال ۲۰۲۰ (ارزان‌قیمت‌ترین آیفونی که اپل می‌فروشد) ۴۰۰ دلار قیمت دارد. اپل در حال حاضر قصد دارد که سبد محصولات خود را گسترده‌تر کند، اما ۴۰۰ دلار کمترین قیمتی است که می‌توانید میان محصولاتش بیابید و رقم‌های پایین‌تر تنها در بازار دیوایس‌های دست دوم یافت می‌شوند.

از نظر تنوع و گستردگی، هیچ‌چیز نمی‌تواند با اندروید مقابله کند. از یک سو می‌توانید حسابی دست به جیب شوید و ارقامی چند هزار دلاری (مثلا در ازای موبایل تاشوی Galaxy Z Fold 2 سامسونگ با برچسب قیمت ۲۰۰۰ دلار) بپردازید یا اینکه به سراغ گستره وسیعی از موبایل‌های اقتصادی با قیمت پایه ۱۰۰ دلار بروید. این پلتفرم همواره به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که بتواند روی ضعیف‌ترین سخت‌افزارها هم به اجرا در بیاید و در ارزان‌ترین موبایل‌های بازار شاهد استفاده از سیستم عامل اندروید گو هستیم. در نهایت اندروید بیشترین سهم از بازار اپلیکیشن‌های رایگان را نیز دارد و بنابراین گزینه‌ای طبیعی برای مشتریانی که بودجه کمتر دارند به حساب می‌آید.

iOS اپل سیستم عاملی واقعا منحصر به فرد و تحسین‌برانگیز است، اما هزینه بالایی که بابت دسترسی به آن باید پرداخت همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کاربران بوده است. آیفون SE و آیفون ۱۲ اکنون دسترسی به iOS را آسان‌تر کرده‌اند اما همچنان رقیبی قدرتمند برای انبوه موبایل‌های مقرون به صرفه اندرویدی به حساب نمی‌آیند. چه دنبال پرداخت ۱۰۰ دلار باشید و چه ۲۰۰۰ دلار، یک موبایل اندرویدی برای شما وجود دارد. در مورد iOS نمی‌توان چنین چیزی گفت.

برنده: اندروید

 

اپلیکیشن ها


بیایید کار را با نگاهی به آمار و ارقام آغاز کنیم. ارقامی که در پایین گردآوری شده، شمار حدودی اپلیکیشن‌هایی است که در پلی استور گوگل و اپ استور اپل یافت می‌شوند:

اپلیکیشن‌های اندرویدی: ۲.۷ میلیون

اپلیکیشن‌های آی او اس : ۱.۸۲ میلیون

اما این ارقام بهترین معیار برای سنجش عملکرد سیستم عامل نیستند، زیرا اکثر ما از تنها چند اپلیکیشن استفاده می‌کنیم و اکثر اپلیکیشن‌های شدیدا محبوب نیز روی هر دو پلتفرم عرضه شده‌اند. به صورت سنتی، iOS پلتفرمی بوده که درآمد بیشتری روانه جیب توسعه‌دهندگان کرده و بنابراین معمولا شاهد این هستیم که اپلیکیشن‌های جدید ابتدا روی سیستم عامل اپل عرضه می‌شوند. اما همینطور که سهم اندروید از بازار افزایش می‌یابد، این رویه هم تغییر می‌کند. در ایالات متحده، iOS همچنان بیشترین سهم بازار را دارد. اما در دیگر نقاط جهان، توسعه‌دهندگان ابتدا هدف خود را روی اندروید می‌بندند.

خوشبختانه هر دو سیستم در حال برداشتن گام‌های تازه برای مقابله با اپلیکیشن‌های بدخواهانه و جاسوس‌افزارها هستند و بنابراین میزان امنیت اپلیکیشن‌هایشان به سطوحی بالاتر از همیشه رسیده است.

در این بین، پلی استور میزبان اپلیکیشن‌های رایگان به مراتب بیشتری نسبت به اپ استور اپل است. اما بهترین بازی‌های موبایل ابتدا از iOS سر در می‌آورند و گاهی اصلا روی اندروید عرضه نمی‌شوند. البته اندروید هم انبوهی بازی جذاب دارد و این بدان معنا نیست که روی سیستم عامل گوگل به گزینه‌هایی خوب دسترسی پیدا نمی‌کنید. در نهایت کیفیت بر کمیت می‌چربد و این یعنی iOS برنده این دسته‌بندی است.

برنده: iOS

 

اپ استور 


نظم دادن به میلیون‌ها اپلیکیشن و بازی کاری به هیچ وجه آسان نیست و نه گوگل پلی و نه اپ استور اپل به صورت صد در صدی در این کار موفق نبوده‌اند. در مجموع به نظرمان اپ استور اپل تجربه بهتری هنگام گشت‌وگذار میان اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کند و به شکلی بهتر قادر به پیشنهاد کردن اپلیکیشن‌های تازه به کاربران است. از سوی دیگر، جستجو در پلی استور گوگل با سهولت بیشتری انجام می‌شود و در ضمن می‌توانید از طریق مرورگر وب یا کامپیوتر شخصی خود، صف دانلود برای اپلیکیشن‌ها ایجاد کنید و الزامی به استفاده از آن روی موبایل نیست.

در هر دو استور مورد اشاره، انبوهی از اپلیکیشن‌های مشکوک را پیدا می‌کنید، اما اپل معمولا سختگیری بیشتری نشان می‌دهد و نوع خاصی از اپلیکیشن‌ها را دائما مسدود می‌کند. این اتفاقی است که تاثیری چشمگیر روی کیفیت می‌گذارد، اما در عین حال کاربران را از دسترسی به چیزهایی مانند شبیه‌ساز‌های کنسول‌های کلاسیک محروم می‌کند. اپ استور اپل به خاطر کیفیت بالا و محتویات منظم‌تر و بازبینی شده‌اش برنده این بخش است.

برنده: iOS

 

اپ استورهای جایگزین


نصب کردن اپلیکیشن‌هایی که از منابع دیگر به دست آمده‌اند روی اندروید به آسانی انجام می‌شود. کافیست تیک یک گزینه را در تنظیمات بزنید، یک فایل APK دانلود کنید و کار تمام است. ضمنا در کنار پلی استور شاهد انبوهی استور دیگر برای اپلیکیشن‌های اندرویدی هستیم. البته این موضوع می‌تواند به معنای خطر بیشتر دریافت بدافزار باشد و اکثر مردم دوست ندارند با چنین چیزهایی سر و کله بزنند. اپل اما با ایده‌ی راه‌اندازی اپ استورهای شخص ثالث مخالف است و اگر بخواهید به چنین استورهایی دسترسی داشته باشید، باید آیفون خود را جیلبریک کنید.

بنابراین اگر به دنبال انتخاب‌های بیشتر میان اپلیکیشن‌ها می‌گردید، برنده این بخش واضح است.

برنده: اندروید

 

نقشه ها 


به عنوان سیستم ناوبری جدیدتر، اپل مپس در ابتدا شروعی به هیچ‌وجه خوب نداشت. اما اپلیکیشن اپل حالا پیشرفت‌های فراوان کرده. قابلیت‌های کلیدی اپل مپس و گوگل مپس مشابه یکدیگرند: می‌توانید نقشه‌ها را برای استفاده به صورت آفلاین دانلود کنید، می‌توانید براساس شرایط ترافیک تخمینی دقیق راجع به زمان رسیدن به مقصد دریافت کنید و می‌تواند راهنمای قدم برای رسیدن به مقصد را از آن‌ها بخواهید. اپل با افزودن مسیرهای دوچرخه‌سواری و بهبودهای بیشتر در iOS 14، اکنون گام را فراتر از گوگل مپس گذاشته است. علاوه بر این، در کشورهایی که مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند، اپل مپس با سرویس‌های هم‌سفری آنلاین هم ادغام شده است.

در گذشته بدون هیچ تردید، گوگل مپس برنده این رقابت بود و گرچه هنوز هم اکثریت کاربران به استفاده از اپلیکیشن گوگل ادامه می‌دهند، اما اپل حسابی برای بهبود سرویس خود تلاش کرده‌ و حالا رقیبی بسیار جدی به حساب می‌آید. اگر نظر ما را بخواهید، همچنان دانلود گوگل مپس در ایران کاری معقول‌تر است. اما اگر به هر دلیلی تصمیم به استفاده از اپل مپس گرفتید هم قرار نیست اپلیکیشن ضعیف‌تر گیرتان بیاید. گوگل مپس اکنون به خاطر دیتابیس عظیم‌ترش که شامل کسب‌وکارها و نقدهای مربوط به آن‌ها می‌شود اندکی دست بالا را دارد، اما فاصله اپل مپس با همتای گوگلی بسیار کم شده و شاید در آینده دور یا نزدیک شاهد برتری اپل نیز باشیم.

برنده: اندروید

 

عمر باتری و شارژ 


عمر باتری فاکتوری مهم در هر سیستم عامل است و یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که همواره مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که هیچ سخت‌افزار مشابهی وجود ندارد، مقایسه این دو پلتفرم در این حوزه با یکدیگر دشوار است. iOS به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که بیشتری شارژ ممکن را از هر میلی‌آمپر باتری بیرون می‌کشد. اما در عین حال می‌توانید به سادگی دیوایسی اندرویدی بخرید که باتری بزرگ‌تر دارد و به راحتی آیفون را کنار می‌زند.

هم اندروید و هم iOS به شما اجازه می‌دهند که میزان باتری را با یک نگاه سریع متوجه شوید با از طریق اپلیکیشنی مخصوص، جزییات بیشتر به دست آورید. اما اندروید یک رقم تخمینی راجع به اینکه چقدر باتری برایتان باقی مانده هم به نمایش درمی‌آورد. هر دو سیستم عامل یک حالت پاور سیوینگ دارند که با محدود کردن پرفورمنس، اتصالات و دیگر قابلیت‌هایی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند، عمر باتری را افزایش می‌دهد اما معمولا در اندروید گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی این حالت پاور سیوینگ در اختیارتان قرار می‌گیرد.

برای مدت زمانی طولانی، اندروید در دنیای شارژ باتری دست بالا را داشته است، زیرا بسیاری از موبایل‌های اندرویدی از قابلیت‌های شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کردند. اما حالا آیفون ۱۱، آیفون ۱۰ و حتی آیفون SE هم به شارژ سریع و شاٰرژ بی‌سیم مجهز شده‌اند و بنابراین دیگر از قافله عقب نیستند. البته لازم به اشاره است که آداپتور سازگار با شارژ سریع را معمولا باید به صورت جداگانه برای آیفون خود تهیه کنید اما موبایل‌های اندرویدی معمولا همراه با این آداپتور در جعبه از راه می‌رسند. اپل در جعبه آیفون ۱۱ پرو یک شارژر سریع قرار داد، اما این یکی از آخرین آیفون‌هایی بود که با شارژر عرضه شده. از آیفون ۱۲ به بعد، مشتریان باید شارژر را به صورت جداگانه تهیه کنند و در جعبه موبایل تنها یک کابلی تبدیل لایتنینگ به USB تعبیه شده است.

البته برای تمسخر کردن اپل زود است، زیرا سامسونگ هم حالا مسیری مشابه به اپل را در پیش گرفته و خانواده گلکسی اس ۲۱ کمپانی کره‌ای هم بدون شارژر و همینطور جک هدفون عرضه شد. با چنین اتفاقی، به هیچ وجه بعید نیست که سایر تولیدکنندگان هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و به بهانه‌ی محافظت از محیط زیست، شارژر را از بسته‌بندی محصول خود حذف کنند.

در این دسته‌بندی به راحتی نمی‌توان به جمع‌بندی رسید، اما با مقایسه آن دسته از موبایل‌های اندرویدی که قیمتی مشابه به آیفون‌ها دارند، به راحتی می‌توانید موبایلی مجهز به باتری بزرگ‌تر بیاید که معمولا (و در حال حاضر) یک شارژر هم در جعبه دارند. بنابراین پیروزی از آن اندروید است.

برنده:‌ اندروید

 

به‌روزرسانی ها 


اپل با سیستم عامل iOS به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و پچ‌های امنیتی را به صورت مداوم و با زمان‌بندی مشخص به دست کاربران می‌رساند. اگر به دنبال تجربه‌ای مشابه با اندروید باشید، صرفا باید موبایل‌های گوگل پیکسل یا موبایلی که اندروید وان را به اجرا در می‌آورد بخرید. بنابر اطلاعات درج شده در وب‌سایت رسمی توسعه‌دهندگان اپل، سهم کاربران از ورژن‌های مختلف iOS به شرح زیر است:

iOS 14: ۸۰ درصد

iOS 13: ۱۲ درصد

ورژن‌های قبلی: ۸ درصد

بنابراین ۸۰ درصد از دیوایس‌های مبتنی بر iOS اکنون آخرین ورژن این سیستم عامل را به اجرا در می‌آیند و وقتی به دیوایس‌های معرفی شده طی چهار سال اخیر نگاه می‌کنیم، شرایط از این هم بهتر به نظر می‌رسد. از میان دیوایس‌های ۴ سال اخیر، ۸۶ درصد iOS 14، ۱۲ درصد iOS 13 و تنها ۲ درصد ورژن‌های قبلی iOS را به اجرا در می‌آورند. این رقمی بسیار تحسین‌برانگیز است.

اما آیا شاهد استانداردی مشابه در دنیای اندروید هستیم؟ خیر. اندروید ۱۱ اکنون در دسترس قرار گرفته، اما نمی‌توان انتظار داشت که اکثر دیوایس‌ها به همین زودی از آن پشتیبانی کنند. آمار مربوط به سهم کاربران از ورژن‌های مختلف اندروید از وب‌سایت Android Studio به دست می‌آید که معمولا به اندازه آمار و ارقام اپل به‌روز نیست. در حال حاضر اندروید ۱۱ راهش را به برخی موبایل‌های هوشمند باز کرده و سهمی از بازار دارد، اما نباید انتظار داشت این سهم به این‌ زودی‌ها دو رقمی شود. در واقع بنابر آمار Android Studio، اندروید ۱۱ حتی برای دستیابی به سهم ۱ درصدی از بازار هم تقلا می‌کند.

  • اندروید ۱۱: کمتر از ۱ درصد
  • اندروید ۱۰: ۸.۲ درصد
  • اندروید ۹.۰ پای: ۳۱.۳ درصد
  • اندروید ۸.۱ اوریو: ۱۴ درصد
  • اندروید ۸.۰ اوریو: ۷.۳ درصد
  • اندروید ۷.۱.۱ نوقا: ۵.۴ درصد
  • اندروید ۷ نوقا: ۷.۵ درصد
  • اندروید ۶ مارشملو: ۱۱.۲ درصد
  • اندروید ۵.۱ لالیپاپ: ۷.۴ درصد
  • اندروید ۵.۰ لالیپاپ: ۱.۴ درصد
  • اندروید ۴.۴ کیت‌کت: ۴ درصد
  • ورژن‌های قدیمی‌تر: ۱.۹ درصد

اگرچه موبایل‌های پیکسل خود گوگل و همینطور دیوایس‌هایی که اندروید وان را به اجرا در می‌آورند (مانند بسیاری از موبایل‌های نوکیا) استثنا محسوب می‌شوند، اگر به دنبال آخرین قابلیت‌ها، برطرف‌سازی آخرین باگ‌ها و دریافت آخرین آپدیت‌های امنیتی باشید باید تنها به سراغ iOS بروید.

برنده: iOS

 

شخصی‌سازی 


شخصی‌سازی همواره اصلی‌ترین نقطه قوت اندروید بوده است. شخصی‌سازی موبایل‌های مبتنی بر این سیستم عامل بسیار آسان است و می‌توانید هوم اسکرین را به هر شکلی که دوست دارید بسازید، به آن ویجت و میانبر اضافه کنید و حتی تمام رابط کاربری را با لانچرهای گوناگون تغییر دهید.

iOS 14 برای کاربران آیفون به نوعی انقلابی ظاهر شد و برای مثال پشتیبانی از انبوهی از ویجت‌های تازه در صفحه هوم را آغاز کرد. اگرچه این قابلیت در ابتدا یک ویژگی فانتزی به نظر می‌رسید، اما برخی از کاربران با صرف انرژی فراوان توانستند ظاهر صفحه هوم و دیگر اجزای موبایل‌ خود را به شکلی چشمگیر تغییر دهند. با این همه، شخصی‌سازی در iOS هنوز در حد و اندازه اندروید نیست که به لانچرهای شخص ثالث اجازه می‌دهد به طور کل ساختار نرم‌افزاری را زیر و رو کنند. اگر موبایلی می‌خواهد که اجازه شخصی‌سازی فراوان را به شما دهد و نرم‌افزارتان شکلی حقیقتا منحصر به فرد به خود بگیرد، قطعا باید به سراغ اندروید بروید.

برنده: اندروید

 

دسترس‌پذیری 


نگاه کلی همواره این بود که اندروید ساختاری پیچیده‌تر نسبت به iOS دارد، اما لازم نیست برای بررسی این موضوع لزوما به سراغ گزینه‌های شخصی‌سازی برویم. هر دو پلتفرم گزینه‌های بسیار خوبی برای بهبود دسترس‌پذیری دارند.

اگر به دنبال یک موبایل مناسب برای فامیل کهنسال یا کسی که آشنایی چندانی با تکنولوژی ندارید، محصولاتی خاص را در دنیای اندروید می‌یابید که البته اندکی گزینه‌های معمولا در دسترس را کاهش داده‌اند. تولیدکنندگانی مانند سامسونگ ضمنا یک «حالت استفاده آسان» برای موبایل‌های خود در نظر گرفته‌اند که رابط کاربری را بزرگ‌تر کرده و به تجربه کار با آن شکلی ساده‌تر و سرراست‌تر می‌بخشد. به همین ترتیب، می‌توانید از اپلیکیشن‌های شخص ثالث با هدفی یکسان استفاده کنید. فارغ از این، اپلیکیشن‌های بسیار زیادی روی اندروید و iOS یافت می‌شوند که بهبود تجربه کاربری افراد کهنسال را هدف قرار داده‌اند.

در غایی‌ترین حالت، iOS ساده‌تر از آب درآمده و استفاده را آسان‌تر کرده است. این سیستم عامل ساختاری یکسان روی تمام دیوایس‌ها دارد، اما اندروید ممکن است بسته به هر دستگاه و هر تولیدکننده، شکلی اندک متفاوت به خود بگیرد. علاوه بر این، در iOS خبری از قابلیت‌های اضافه و به درد نخور نیست و تجربه‌ای یکپارچه‌تر نسبت به اکثر موبایل‌های اندرویدی به دست می‌آید. البته در دفاع از اندروید باید گفت که ورژن خالص این سیستم واقعا دسترس‌پذیر است و معمولا شرکت‌های تولیدکنندگان موبایل به دستکاری آن می‌پردازند و این دسترسی‌پذیری را از بین می‌برند.

اگرچه اندروید از زمان ظهور خود مسیری بسیار طولانی را طی کرده، اما هنوز به اندازه رابط کاربری ساده iOS دسترسی‌پذیر نیست. بنابراین iOS این بخش را هم می‌برد.

برنده: iOS

 

تماس و ارسال پیامک 


قابلیت‌های ساده‌ی تماس و ارسال پیامک روی هر دو پلتفرم به خوبی کار می‌کنند، اما روی اندروید همه‌چیز می‌تواند شکلی اندک گیج‌کننده به خود بگیرد. در ابتدا به نظر می‌رسید که گوگل دارد همه‌چیز را با سرویس Hangouts خود ادغام می‌کند که سرویسی برای ارسال پیام، پیامک، چت ویدیویی، چت گروهی و چیزهایی از این دست از طریق وای‌فای یا شبکه مخابراتی است. بعد گوگل Allo و Duo را عرضه کرد و Hangouts بازنشست شد. اما صبر کنید! بعد کار برای Allo هم به پایان رسید. اکنون Messages اپلیکیشن پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید است و در این بین، تولیدکنندگان هم به ارائه گزینه‌های جایگزین مخصوص به خود تمایل نداشته‌اند. بسیاری از موبایل‌های اندرویدی همراه با پیام‌رسان و اپلیکیشن تماس تلفنی مخصوص به خود همراه می‌رسند و این باعث می‌شود شرایط شکلی گیج‌کننده‌تر به خود بگیرد.

iOS که مستقیما توسط خود اپل کنترل می‌شود شکلی ساده‌تر دارد. FaceTime و iMessage به صورت پیش‌فرض روی تمام دیوایس‌های آیفون و آیپد نصب شده‌اند و بنابراین برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان بسیار ساده است. اگرچه استفاده از iMessage بسیار آسان است، اما این اپلیکیشن زمانی به بهترین عملکرد ممکن دست می‌یابد که در حال ارتباط با کاربرانی باشید که آن‌ها هم آیفون دارند. در iMessage ضمنا شاهد ادغام با اپلیکیشن‌های شخص ثالث، استیکرهای جالب، پشتیبانی از فایل‌های گیف و چیزهایی از این دست هم خواهید بود.

برنده: iOS

 

ایمیل 


اپلیکیشن‌های ایمیل پیش‌فرض روی اندروید و iOS بسیار سرراست از آب درآمده‌اند و راه‌اندازی‌شان هم آسان است. می‌توانید چندین اکانت ایمیل را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید و حتی اگر دوست دارید، تمام ایمیل‌های آن‌ها را در یک اینباکس واحد مشاهده کنید. اندروید و iOS میزبان انبوهی از اپلیکیشن‌های ایمیل شخص ثالث هم هستند. با این همه، جیمیل گوگل یک اپلیکیشن پیش‌فرض بسیار قدرتمندتر نسبت به iOS Mail است. از آن‌جایی که جیمیل محبوب‌ترین سیستم ایمیل آدرس در جهان به حساب می‌آید، مشخصا نمی‌توانیم برنده‌ای به جز آن داشته باشید. ضمنا جیمیل به شما اجازه می‌دهد که ایمیل آدرس‌های مربوط به دیگر تامین‌کنندگان سرویس ایمیل را هم اد کنید.

تنها مشکل اینست که موبایل‌های اندرویدی معمولا به یک اپلیکیشن ایمیل جایگزین که توسط تولیدکننده موبایل ساخته شده مجهز هستند و معمولا کیفیت آنقدرها بالایی هم ندارند.

برنده: اندروید

 

دوربین 


صحبت درباره این بخش اندکی دشوار است. در گذشته این بحث را پیش می‌کشیدیم که از نظر ثبت نورها، غنای رنگی و دیگر جزییات مربوط به تصویر بهترین عملکرد ممکن را دارد. اما تازه‌ترین اسمارت‌فون‌های اندرویدی باعث شده‌اند که در نظر قبلی‌مان تجدید نظر کنیم. برای مثال موبایل گوگل پیکسل ۵ دوربینی معرکه دارد، اما همین موضوع راجع به آیفون ۱۲ پرو مکس هم صدق می‌کند.

اگرچه اکثر پرچمداران اندرویدی به دوربینی خوب یا گاهی معرکه مجهز شده‌اند، تنوع بسیار بالا است و از سوی دیگر، کیفیت دوربین بسیاری از میان‌رده‌های اندرویدی حتی به کیفیت دوربین‌های آیفون نزدیک نمی‌شود. همانطور که می‌توان انتظار داشت، اکثر موبایل‌های اندرویدی اقتصادی هم دوربینی با کیفیت پایین‌تر دارند.

اپلیکیشن‌های دوربین هر دو پلتفرم خیلی خوب و سریع عمل می‌کنند. برای سهولت استفاده و به دست آوردن بهترین نتایج ممکن بدون نیاز به دستکاری تنظیمات، اپلیکیشن دوربین iOS عملکرد برتر را دارد. تنوع در اندروید بیشتر است و دلیلش خیلی ساده اینست که تولیدکنندگان معمولا اپلیکیشن‌های دوربین مخصوص به خود را با انبوهی قابلیت اختصاصی می‌سازند که گاهی خوب از آب در می‌آیند و گاهی هم نه.

برنده: مساوی

 

بکاپ‌گیری از تصاویر 


اگر از اپلیکیشن Photos روی اندروید استفاده کنید، به صورت خودکار از تمام تصاویر و ویدیوهای شما بکاپ گرفته می‌شود. می‌توانید تصاویر و ویدیوهای خود را با رزولوشن اصلی از طریق iCloud یا گوگل فوتوز بکاپ بگیرید، اما روی iCloud تنها به ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان دسترسی دارید و برای مقایسه، فضای ذخیره‌سازی گوگل ۱۵ گیگابایت است.

شرایط زمانی پیچیده می‌شود که بدانیم اپلیکیشن بکاپ‌گیری از تصاویر به صورت پیش‌فرض روی iOS، سرویس iCloud است اما می‌توانید از گوگل فوتوز روی هم سیستم عامل اپل استفاده کنید. به خاطر دسترس‌پذیری بیشتر و فضای ذخیره‌سازی بالاتر، برنده این بخش را اندروید اعلام می‌کنیم.

برنده: اندروید

 

سرویس‌های ابری 


وقتی صحبت از فضای ابری و بکاپ‌گیری خودکار باشد، اپل هنوز از قافله عقب است. گوگل ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان به مشتریان ارائه می‌کند و قابلیت کراس پلتفرم هم دارد. با iCloud تنها ۵ گیگابایت گیرتان می‌آید و این سرویس تنها با ویندوز، مک و iOS سازگار است.

اگر نیازمند انبوهی از فضای ذخیره‌سازی اضافه باشید، Google One از شما ۲ دلار در ماه در ازای ۱۰۰ گیگابایت (یا ۲۰ دلار برای یک سال) دریافت می‌کند. از سوی دیگر، با ۱ دلار در ماه می‌توانید به ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در iCloud یا با ۳ دلار در ماه به ۲۰۰ گیگابایت دسترسی پیدا کنید. هزینه درخواستی اپل برای ۲ ترابایت به ۱۰ دلار در ماه می‌رسید. گوگل هم در ازای این رقم ۲ ترابایت در اختیارتان قرار می‌دهد اما اگر به سراغ اشتراک سالانه‌اش بروید، از تخفیف برخوردار شده و ۱۰۰ دلار (یا ۸.۳۳ دلار در ماه) پرداخت می‌کنید.

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری اندروید آسان‌تر است و گزینه‌های بهتری نسبت به iCloud در اختیارتان می‌گذارد. ضمنا از گوگل درایو هم می‌توانید روی آیفون استفاده کنید، اما iCloud محدود به iOS است.

برنده: اندروید

 

دستیارهای صوتی 


با سیری اپل و گوگل اسیستنت می‌توان کارهای زیادی به انجام رساند. اما سیری هنگام تعیین قرار ملاقات در تقویم، جستجو در وب یا برقراری تماس‌های تلفنی به شکلی سرراست‌تر به نیازهای شما رسیدگ می‌کند. گوگل اسیستنت یک لایه اضافه دارد. این هوش مصنوعی‌ می‌تواند پیشنهادات کارآمد به شما بدهد و یک وجهه بحث‌برانگیز هم دارد که با پایش کارهایی که انجام می‌دهید، به شما بازی‌های سرگرم‌کننده یا اطلاعات مفهومی ارائه می‌کند. این هوش مصنوعی اساسا هوشمندتر و کارآمدتر از سیری به حساب می‌آید.

با افزوده شدن مبانبر سیری به iOS 12 که به شما اجازه می‌دهد از طریق فرمان‌های صوتی مشکل، مجموعه‌ای از وظایف را به صورت اتوماتیک به انجام برسانید، قدمی بزرگ در جهت درست بود و سیری هم شروع به ارائه پیشنهادات مختلف، بسته به نحوه استفاده شما از موبایل‌های آیفون کرد. در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود گوگل اسیستنت قادر به انجام کارهای بیشتری است و ظاهرا با نرخی سریع‌تر هم بهبود می‌یابد.

برنده: اندروید

 

امنیت 


تا به امروز صحبت‌های زیادی راجع به امنیت ضعیف اندروید به گوش رسیده است، اما خطر بدافزارها در این سیستم عامل به شکلی اغراق‌آمیز نیز اعلام شده است. حقیقت اینست که اکثر مردم هیچوقت با مشکل امنیتی مواجه نمی‌شوند چرا که در جایی بیرون از پلی استور گوگل سرک نمی‌کشند. برخی تولیدکنندگان خاص مانند سامسونگ نیز تلاش‌های اضافه برای بهبود امنیت در بازار سازمانی کرده‌اند. اما ماهیت دیوایس‌های اندرویدی به گونه‌ای است که باعث می‌شود دریافت پچ‌های امنیتی بسیار مهم با تاخیر صورت بگیرد.

به‌روزرسانی‌های سریع اکنون مهم‌تر از همیشه شده‌اند، زیرا رخنه‌های امنیتی هم شکلی جدی‌تر از همیشه به خود گرفته‌اند. در دنیای به‌روزرسانی‌ها، اندروید معمولا عقب است – البته مگر اینکه یک دیوایس مجهز به اندروید خالص مانند پیکسل یا موبایلی که Android One را به اجرا در می‌آورد داشته باشید. پایین بودن سرعت دریافت به‌روزرسانی‌ها به این معناست که اندروید‌ها در برابر تهدیدات نوظهور امنیت پایین‌تری دارند. از آن‌جایی که میلیون‌ها موبایل اندرویدی کماکان نرم‌افزاری که سال‌ها از عرضه‌اش می‌گذرد را به اجرا در می‌آورند، تمام دارندگان این موبایل‌ها می‌توانند در برابر رخنه‌های امنیتی بسیار جدی مانند Heartbleed و StageFright آسیب‌پذیر باشند.

اپل اما رویکردی سختگیرانه‌تر در این حوزه دارد و ضمنا در تلاش بوده که امنیت کلی مشتریان را نیز بهبود ببخشد، عمدتا با ابداعاتی نظیر Touch ID و FaceID در آیفون ۱۰ و مدل‌های جدیدتر. نظارت شدید اپل روی اپلیکیشن‌ها و امکان عرضه آپدیت‌ها به دیوایس‌های بیشتر آن در هم مدت زمانی کوتاه‌تر، به برتری سیستم عامل این کمپانی بر اندروید منجر شده است. اپل ضمنا داده‌های موجود در iMessage و دیگر اپلیکیشن‌ها را رمزنگاری می‌کند.

اپل همواره به اولویت دادن به حریم شخصی معروف بوده و بنابراین می‌تواند خیالتان آسوده باشد که داده‌های شخصی شما از سوی اپل ذخیره و خوانده نمی‌شوند. تمام داده‌ها رمزنگاری شده است. از سوی دیگر، اندروید برخی از داده‌ها را رمزنگاری می‌کند اما در مجموع حریم شخصی شما امنیت کمتری دارد. گوگل ضمنا به استخراج داده‌های شما برای به دست آوردن اطلاعاتی می‌پردازد که به کمک آن‌ها می‌توان به نمایش تبلیغات بهتر و ساخت محصولات بهتر پرداخت. داده‌ شما ذخیره و خوانده نیز می‌شود تا تجربه بهتری از کار با هوش مصنوعی به دست آورید.

گوگل مدعی شده که تعهد کامل به حفاظت از حریم شخصی کاربران دارد اما برخی متخصصین امنیتی و همینطور شرکت اپل این بحث را پیش می‌کشند که گوگل انتخابی دروغین میان هوش مصنوعی بهتر و امنیت حریم شخصی را پیش روی کاربران گذاشته است. اپل حتی برای محافظت از حقوق مردم در برابر رمزگشایی موبایل‌هایشان، به مقابله با پلیس فدرال آمریکا پرداخت. این سطح از تعهد چیزی نیست که این روزها به راحتی میان کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی یافت شود.

هیچ تردیدی نیست که iOS امن‌ترین پلتفرم است و بهتر از هر پلتفرم دیگری از حریم شخصی کاربران خود محافظت می‌کند. اگر به حریم شخصی و امنیت خود اهمیت می‌دهید، هیچ گزینه‌ای جز آیفون پیش پایتان نیست.

برنده: iOS

 

روت بوت‌لودر و جیلبریک 


روت کردن موبایل یا تبلت اندرویدی کاری نیست که هرکسی از پس آن برآید، اما اگر به دنبال دسترسی روت باشید و بخواهید کنترل بیشتری بر موبایل گران‌قیمت خود داشته باشید، باید دستگاه‌تان را روت کنید. روت کردن باعث می‌شود به اپلیکیشن‌های بیشتری دسترسی داشته باشید، آخرین به‌روزرسانی‌های سیستم عامل را بدون نیاز به صبر طولانی‌مدت دریافت کنید، با پوسته‌های نرم‌افزاری بیشتر به شخصی‌سازی گسترده‌تر دیوایس خود بپردازید، اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی دستگاه نصب شده‌اند و فضا را اشغال کرده‌اند را پاک کنید، با دستکاری تنظیمات به سرعت بالاتر و عمر باتری بیشتر دست پیدا کنید و چیزهایی از این دست.

بسیاری از تولیدکنندگان دیوایس‌های اندرویدی هم راهی برای باز کردن بوت‌لودر پیش روی شما قرار داده‌اند که چگونگی بارگذاری سیستم عامل روی دیوایس‌ شما را تعیین می‌کند. اپل کاملا با چنین چیزهایی مخالف است. امکان جیل‌بریک iOS وجود دارد و از طریق آن می‌توانید به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی بپردازید که بیرون از اپ استور اپل منتشر شده‌اند و در این بین چند محدودیت دیگر نیز کنار زده خواهد شد.

برنده: اندروید

 

نتیجه‌گیری 


از لحاظ آماری اگر بخواهیم صحبت کنیم، اندروید پیروز ۱۰ دسته‌بندی و iOS برنده ۷ دسته‌بندی بوده است، اما در عین حال iOS دسته‌بندی‌هایی را برنده شده که اهمیت بیشتری دارند. برای مثال فکر نمی‌کنیم روت کردن دستگاه یا اپلیکیشن‌های جایگزین به اندازه دسترس‌پذیری یا دریافت سریع آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی برای اکثر مردم اهمیت داشته باشد. با این همه، مقایسه این دو سیستم عامل کاری بسیار دشوار است. از آن‌جایی که اپل هم بر سخت‌افزار و هم نرم‌افزار دیوایس‌های خود کنترل دارد، متوجه خواهید شد که iOS تجربه‌ای یکپارچه‌تر روی دیوایس‌های مختلف ارائه می‌کند.

در این بین، مقایسه بغل به بغل آخرین ورژن‌های اندروید و iOS هم کارآمد نخواهد بود و تجربه غالب مردم را نشان نمی‌دهد، زیرا اکثر دیوایس‌های اندرویدی آخرین ورژن را به اجرا در نمی‌آیند و با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان اسمارت‌فون به دستکاری رابط کاربری اندروید خالص می‌پردازند، تجربه‌ای یکسان در اختیار تمام مشتریان قرار نمی‌گیرد. در نتیجه، تفاوت‌هایی بنیادین را میان تجربه کاربری موبایل‌های گوگل پیکسل ۵، سامسونگ گلکسی اس ۲۱ و وان‌پلاس ۸ شاهد هستیم.

اگر تصمیم به خرید یک موبایل اندرویدی گرفته‌اید، بهتر است از قبل اندکی تحقیق کرده و ببینید دستگاه مد نظرتان کدام ورژن از سیستم عامل گوگل را به اجرا در می‌آید، تولیدکننده چه پوسته‌ای را روی آن قرار داده و چه سابقه‌ای در عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دارد.

در نهایت دسته‌بندی‌های مختلف سطوح مختلفی از اهمیت را برای مردم دارند و بنابراین باید توجه‌تان را روی دسته‌هایی معطوف کنید که برای خودتان مهم هستند و تصمیم را براساس آن‌ها بگیرید. اگر امنیت و حریم شخصی فاکتورهایی مهم به حساب می‌آیند، بنابراین آیفون واضح‌ترین گزینه است. اگر عمر باتری را از هرچیز دیگر مهم‌تر تلقی می‌کنید و به دنبال شخصی‌سازی موبایل‌تان هستید، باید به سراغ اندروید بروید. هر دو سیستم عامل طی سالیان طولانی به بلوغ فراوان رسیده‌اند و انبوهی قابلیت مختلف دارند. در نتیجه نمی‌توان به صورت قاطع یکی را به دیگری ترجیح داد و پیشنهاد کرد.

 

 

ثبت نظر

*
*