• هرآنچه باید راجع به ایکس باکس سری ایکس، کنسول نسل نهمی مایکروسافت بدانید

    • 3 تعداد لایک

هرآنچه باید راجع به ایکس باکس سری ایکس، کنسول نسل نهمی مایکروسافت بدانید

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1401/09/30 چهارشنبه 30 آذر 1401
    • |
    • زمان مطالعه 9 دقیقه
    • |
    • 381 بار بازدید شده
    • 3 تعداد لایک

کنسول ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت اکنون چند وقتی است که رسما به بازار آمده است. با طراحی جدیدش و سخت‌افزار بهبودیافته‌اش، ایکس باکس سری ایکس قدرتمندترین کنسولی است که این شرکت آمریکایی تاکنون روانه بازار کرده. سری ایکس انبوهی از قدرت پردازشی را در خود جای داده و رقیبی بسیار سرسخت برای کنسول پلی استیشن ۵ سونی به حساب می‌آید.

و ضمنا ایکس باکس سری ایکس تنها یکی از کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت به حساب می‌آید، چرا که کنسول ایکس باکس سری اس را هم داریم که بیشتر برای افرادی با بودجه محدودتر ساخته شده. اما در این مقاله تمرکز چندانی روی ایکس باکس سری اس نداریم و در عوض به مرور هرآن‌چیزی می‌پردازیم که باید راجع به ایکس باکس سری ایکس، قدرتمندترین کنسول خانگی جهان بدانید.

 

ایکس باکس سری ایکس در یک نگاه

ایکس باکس سری ایکس، سیستم گیمینگ پرچمدار مایکروسافت است. این دستگاه از آخرین تکنولوژی‌های روز برخوردار است که حداقل روی کاغذ، امکان دستیابی به پرفورمنسی بالاتر از رقبا را امکان‌پذیر می‌کند. متاسفانه اما به خاطر کمبود بازی به هنگام عرضه، ایکس باکس سری ایکس نتوانسته آنقدرها که باید و شاید تحسین‌برانگیز ظاهر شود.

خبر خوب اینست که تمام خریداران دستگاه به عناوین قدیمی خود با بالاترین کیفیت دسترسی دارند و به لطف سرویس ایکس باکس گیم پس قادر به تجربه انبوهی از بازی‌های ارزشمند در ازای هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه خواهند بود. مهم‌تر از این، در سال ۲۰۲۱ قرار است چندین بازی انحصاری داشته باشیم، هرچند که به خاطر مشکلات تولید، هنوز تهیه ایکس باکس سری ایکس در بازار کار چندان آسانی نیست.

در ادامه بیشتر به جزییات خواهیم پرداخت، اما ورژن کوتاه داستان به این ترتیب است: مایکروسافت سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت روی ایکس باکس سری ایکس کرده. در ابتدا راه قرار نیست شاهد انبوهی بازی باشیم، اما این کنسول نسل جدید زمان زیادی دارد تا خودش را در طولانی‌مدت به اثبات برساند.

 

آیا ایکس باکس سری ایکس ارزش خرید دارد؟

ایکس باکس سری ایکس بهبودهایی چشمگیر و تحسین‌برانگیز نسبت به کنسول‌های قبلی مایکروسافت به وجود آورد و با قیمتی یکسان با ایکس باکس وان ایکس در سال ۲۰۱۷ عرضه می‌شود. در مورد سری ایکس می‌توان ساعت‌ها حرف زد. این کنسولی قدرتمند است که از گستره وسیعی از بازی‌های قدیمی پشتیبانی می‌کند و به خاطر سرویس اشتراکی گیم‌ پس نیز حسابی وسوسه‌برانگیز ظاهر می‌شود. در مجموع مایکروسافت کنسولی ساخته که نقطه تعادل میان قدرت و ارزش خرید است.

با این وجود، مایکروسافت هنوز دلیلی شدیدا قانع‌کننده برای خرید کنسول جدیدش ارائه نکرده، خصوصا اگر همین حالا یکی از کنسول‌های خانواده ایکس باکس وان را در اختیار داشته باشید. عناوین جدیدی که برای کنسول عرضه شده‌اند حسابی محدودند و بازی‌هایتان روی کنسول‌های قدیمی‌تر هم اجرا می‌شوند، فقط شاید نه با بالاترین کیفیت ممکن.

اما دلایل زیادی وجود دارد که به آینده امیدوار باشیم. برای پاسخ به سوالی که طرح کردیم باید بگوییم ایکس باکس سری ایکس قطعا ارزش خرید دارد. اگر برای نخستین بار قرار است وارد اکوسیستم مایکروسافت و ایکس باکس شوید، سری ایکس بهترین انتخاب ممکن به حساب می‌آید. اما اگر به دنبال ارتقای کنسول قبلی هستید، می‌توانید اندکی دیگر منتظر باقی بمانید.

 

مشخصات سخت‌افزاری ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس سری ایکس بسیار قدرتمندتر از اعضای خانواده ایکس باکس وان ظاهر می‌شود و چهار برابر قدرت پردازشی بیشتر نسبت به کنسول ایکس باکس وان ایکس دارد. زیر شنل این کنسول یک پردازنده AMD Zen 2، ۱۶ گیگابایت حافظه رم و یک پردازشگر گرافیکی شخصی‌سازی شده در سری AMD Navi می‌یابید که ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازشی دارد. کنسول ایکس باکس جدید ضمنا از یک حافظه سریع NVMe SSD با ظرفیت ۱ ترابایت بهره می‌برد که می‌تواند داده‌ها را با بیشینه سرعت ۲ گیگابایت بر ثانیه بخواند.

در پشت کنسول نیز شاهد یک درگاه گسترش‌دهنده هستیم که می‌توانید از آن برای افزایش ظرفیت داخلی دستگاه استفاده کنید. به این ترتیب، حافظه‌های SSD اکسترنالی که مایکروسافت عرضه کرده مستقیما به مادربرد متصل می‌شوند تا سرعت نهایی تفاوتی با قطعات اینترنال نداشته باشد. هدف از استفاده از SSD کاهش چشمگیر مدت زمان بارگذاری بازی‌ها و فراهم آوردن بستر برای رندر فوق سریع محیط بازی‌ها بوده است. علاوه بر تمام این مشخصات، سری ایکس یک درایو دیسک بلوری هم دارد و بازی‌ها و فیلم‌ها را با رزولوشن 4K، قابلیت HDR و تکنولوژی Dolby Vision به اجرا در می‌آورد.

تا جایی که به بازی‌ها مربوط می‌شود، این کنسول نسل بعدی می‌تواند به سقف ۱۲۰ فریم بر ثانیه و همینطور رزولوشن 8K دست پیدا کند، اما مشخصا دستیابی به هردو این‌ها به صورت همزمان غیرممکن خواهد بود. هدف اصلی اینست که اکثر بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شوند، نرخی که دستیابی به آن روی ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن ۴ پرو، حتی روی رزولوشن 1080p هم دشوار بود.

مایکروسافت از سوی دیگر از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) شتاب‌گرفته از سخت‌افزار رونمایی کرده که رندر بلادرنگ نورها و سایه‌ها را در بازی‌های ویدیویی بهبود می‌دهد. روی کامپیوترهای شخصی، رهگیری پرتو تنها با کارت‌های گرافیک مشخص مانند Nvidia RTX 2080 به دست می‌آید که به تنهایی بیشتر از یک کنسول گیمینگ جدید قیمت دارد. حواستان باشد که برای بهره بردن از نرخ به‌روزرسانی و رزولوشن بالای ایکس باکس سری ایکس، نیاز به تلویزیون یا مانیتوری سازگار نیز دارید.

با توجه به تمام این قطعات سخت‌افزاری قدرتمند، جای تعجب ندارد که با کنسولی نسبتا بزرگ روبه‌رو هستیم. ایکس باکس سری ایکس ظاهری شبیه به یک کیس کامپیوتر کوچک دارد که می‌توانید آن را به صورت ایستاده کنار تلویزیون‌تان قرار دهید. داخل بدنه هم یک فن بسیار قدرتمند اما بسیار کم‌صدا تعبیه شده که دما را در مقدار مناسب باقی نگه می‌دارد. مایکروسافت می‌گوید که به خاطر ابعاد دستگاه و مهندسی جریان هوا داخل آن، کنسول جدیدش به شکلی تضمین شده با کمترین صدا و نویز بازی‌ها را به اجرا در خواهد آورد.

 

قابلیت‌های تازه در ایکس باکس سری ایکس

یکی از کارهای جدیدی که مایکروسافت اخیرا به انجام رسانده، راه‌اندازی سرویس استریم مبتنی بر کلادی است که درون سرویس اشتراکی Xbox Game Pass Ultimate یافت می‌شود. درست مانند گوگل استیدیا یا GeForce Now، با این سرویس قادر به استریم بازی‌ها از کلاد روی کنسول، کامپیوتر یا موبایل‌های هوشمند خواهید بود. از آن‌جایی که در این سیستمی نیازی به دانلود یا نصب بازی‌ها نیست، دسترسی سریع‌تر به بازی‌ها مهیا می‌شود اما در عین حال باید به اینترنتی بسیار پرسرعت دسترسی داشته باشید.

گذشته از این، هنگامی که بازی‌ها را روی کنسول جدید و گران‌قیمت‌تان نصب می‌کنید، SSD ارتقایافته کنسول سرعت بارگذاری را نسبت به HDD موجود در کنسول‌های نسل قبلی ایکس باکس به شکلی چشمگیر افزایش می‌دهد. اگرچه سرعت حافظه SSD ایکس باکس سری ایکس اندکی کمتر از نمونه موجود در پلی استیشن ۵ است، اما در عوض ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دارد و می‌تواند بازی‌های اضافه را در خود جای دهد. در مجموع این یکی از برجسته‌ترین بهبودهای به وجود آمده در کنسول‌های نسل جدید است که تاثیرش هم در بازی‌های جدید و هم بازی‌های قدیمی حس می‌شود.

بعد به یکی دیگر از قابلیت‌های هیجان‌انگیز ایکس باکس سری ایکس، خصوصا برای افرادی که کنسول‌شان را با شخصی دیگر به اشتراک می‌گذارند می‌رسیم. این قابلیت Quick Resume نام دارد. ماجرا از این قرار است که ایکس باکس سری ایکس می‌تواند چندین بازی را درست در همان نقطه‌ای که رها شده‌اند به حالت فریز درآورد، بنابراین بدون گذر از صفحه بارگذاری قادر به سوییچ کردن بازی‌هایتان خواهید بود. این سوییچ معمولا بیشتر از ۱۰ ثانیه طول نمی‌کشد و گاهی ظرف ۵ ثانیه قادر به اجرای بازی قبلی و ادامه دادنش از همان نقطه‌ای که رها شده بود هستید.

یک قابلیت جالب دیگر اینست که کنسول می‌تواند با ایجاد بهبود گرافیکی در بازی‌های قدیمی‌تر، حیاتی تازه در آن‌ها بدمد. با استفاده از مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندش و همینطور تکنولوژی یادگیری ماشینی، ایکس باکس سری ایکس می‌تواند HDR را به بازی‌ها اضافه کرده و نرخ فریم را بهبود ببخشد، حتی اگر بازی‌ یک دهه پیش عرضه شده باشد. حتی بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ هم با این قابلیت سازگاری دارند و روی ایکس باکس سری ایکس ظاهری بهتر از همیشه می‌یابند.

 

ایکس باکس سری ایکس در برابر ایکس باکس سری اس

ایکس باکس سری ایکس تنها کنسول در لاین‌آپ ۲۰۲۰ مایکروسافت نبوده است و یک کنسول ارزان‌قیمت و تمام دیجیتال دیگر نیز داریم که ایکس باکس سری اس نام گرفته است. برای آن دسته از افرادی که بودجه محدود دارند (یا به تلویزیون 4K دسترسی ندارند) این کنسول می‌تواند گزینه‌ای به مراتب بهتر تلقی شود.

ایکس باکس سری اس به همان پردازنده موجود در ایکس باکس سری اس مجهز شده، اما پردازشگر گرافیکی‌اش به مراتب ضعیف‌تر است. البته همچنان با کنسولی توانمندتر از ایکس باکس وان ایکس روبه‌رو هستیم، اما نباید انتظار دستیابی به پرفورمنسی بالاتر از رزولوشن 1440p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را داشته باشید. البته این کنسول همچنان قادر به آپ‌اسکیل بازی‌ها به رزولوشن 4K است اما مثل سری ایکس آن‌ها را با رزولوشن بومی 4K اجرا نمی‌کند.

با حذف پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر و درایو بلوری، تیم ایکس باکس توانسته ابعاد ایکس باکس سری اس را تا ۶۰ درصد نسبت به ایکس باکس سری ایکس کاهش دهد. بنابراین یافتن فضای مناسب برای کنسول روی میز تلویزیون‌تان بسیار آسان‌تر خواهد بود و همواره یک دستگاه مرتفع و قطور مقابل چشم‌تان نخواهید داشت.

گذشته از رزولوشن و ابعاد، دو کنسول تمام قابلیت‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند: این یعنی قابلیت Quick Resume، حافظه پرسرعت SSD و رهگیری پرتو را در ایکس باکس سری اس هم خواهید یافت. این ارزان‌ترین راه برای دسترسی یافتن به کنسول‌ها و بازی‌های نسل جدید است، اما باید با این حقیقت نیز کنار بیایید که امکان دستیابی به رزولوشن حقیقتا نسل جدید مهیا نشده.

 

کنترلر ایکس باکس سری ایکس

یک تغییر بزرگ دیگر برای ایکس باکس سری ایکس، در طراحی جدید کنترلر آن به چشم می‌خورد. کنترلرهای ایکس باکس سری ایکس اندکی ارگونومیک‌تر از کنترلرهای قبلی ظاهر می‌شوند اما در اکثریت مواقع ظاهری آشنا برای ایکس باکس گیمرها خواهند داشت.

ساختار دکمه‌های کنترلر اساسا همان‌چیزی است که در کنترلرهای قبلی مایکروسافت هم دیده‌ایم و این‌بار آمریکایی‌ها به استفاده از بدنه‌ای آج‌دار پرداخته‌اند تا کنترلر بهتر از همیشه به دست بچسبد. این لایه لاستیکی را در پشت کنترلر نیز می‌توان یافت و خلاصه اگر از آن دست افرادی هستید که دستان‌تان هنگام بازی تعرق می‌کنند، حسابی از این طراحی جدید راضی خواهید بود.

بزرگ‌ترین تغییر اینست که D-Pad حالا ظاهری کاملا تازه یافته و با الهام از آنچه پیشتر در کنترلر گران‌قیمت Xbox Elite Wireless Controller Series 2 دیده‌ بودیم طراحی شده است. این D-Pad جدید باعث می‌شود که تجربه بازی‌های مبارزه‌ای به صورت خاص بسیار دقیق‌تر و هیجان‌انگیزتر از قبل باشد.

با ادامه دادن مسیری که توسط سونی آغاز شد، مایکروسافت به رونمایی از یک دکمه برای اشتراک‌گذاری محتوا نیز پرداخته است. با این دکمه قادر به ضبط و اشتراک‌گذاری لحظات جذاب گیم‌پلی خود خواهید بود. درست مانند ورژن قبلی، کنترلر ایکس باکس سری ایکس به محض بیرون آورده شدن از جعبه با کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز سازگاری کامل دارد. این کنترلر ضمنا از طریق بلوتوث به سیستم عامل‌های اندروید و iOS هم متصل می‌شود.

و در نهایت باید افزود که کنترلرهای ایکس باکس سری ایکس و سری اس با کنسول‌های قبلی خانواده ایکس باکس وان سازگاری دارند و عکس این موضوع هم صادق است.

 

بازی‌های ایکس باکس سری ایکس

اگر با خودمان و با شما صادق باشیم، ایکس باکس سری ایکس از نظر بازی‌ها در زمان عرضه شرایط آنقدرها مطلوبی نداشته است. به لطف کووید-۱۹ و پاندمی وحشتناکی که در جهان به راه انداخت، بسیاری از بازی‌های مورد انتظار نسل جدید تا اواخر سال ۲۰۲۱ یا حتی ۲۰۲۲ تاخیر خورده‌اند. بنابراین آنچه در برهه کنونی گیرتان می‌آید، ورژن «ارتقایافته» بازی‌های نسل گذشته یا بازی‌های شخص ثالث است. اما ایکس باکس سری ایکس در مجموع همراه با ۳۰ بازی عرضه شد و عناوین در دسترس طی چند وقت اخیر بیشتر هم شده‌اند. اما هنوز هیچ بازی بسیار خاصی نداریم که تبدیل به دلیلی برای خرید کنسول جدید مایکروسافت شود.

بسیاری از بازی‌های ایکس باکس سری ایکس از قابلیت Smart Delivery مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند. این یعنی اگر بازی‌ها را روی کنسول‌های قدیمی‌تر ایکس باکس وان خریده باشید، ورژن بهینه‌سازی شده برای ایکس باکس سری ایکس و سری اس همان بازی را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد. ضمنا برخی از بازی‌ها از طریق ایکس باکس گیم پس هم در دسترس قرار گرفته‌اند.

بیایید نگاهی بیندازیم به لیست عناوینی که ایکس باکس سری ایکس همراه با آن‌ها به بازار آمد.

Assassin’s Creed Valhalla (Smart Delivery)

Borderlands 3 (Smart Delivery)

Bright Memory 1.0

Cuisine Royale (Smart Delivery)

Dead by Daylight (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

Devil May Cry 5: Special Edition

DIRT 5 (Smart Delivery)

Enlisted

Evergate

The Falconeer (Smart Delivery)

Fortnite

Forza Horizon 4 (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

Gears 5 (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

Gears Tactics (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

Grounded (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

King Oddball (Smart Delivery)

Maneater (Smart Delivery)

Manifold Garden (Smart Delivery)

NBA 2K21

Observer: System Redux

Ori and the Will of the Wisps (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

Planet Coaster (Smart Delivery)

Sea of Thieves (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

Tetris Effect: Connected (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

The Touryst (Xbox Game Pass + Smart Delivery)

War Thunder (Smart Delivery)

Warhammer: Chaosbane Slayer Edition

Watch Dogs: Legion (Smart Delivery)

WRC 9 FIA World Rally Championship (Smart Delivery)

Yakuza: Like a Dragon (Smart Delivery)

Yes, Your Grace (Smart Delivery)

 

سازگاری با عناوین نسل قبل

سازگاری با عناوین نسل های پیشین همواره یکی از بزرگ‌ترین انتظارات گیمرها از تمام کنسول‌های گیمینگ بوده، اما مایکروسافت توانست به این رویای دیرینه در نسل گذشته جامه عمل بپوشاند. ایکس باکس سری ایکس اکنون با تمام بازی‌های عرضه شده برای ایکس باکس وان سازگاری دارد و بخش اعظمی از بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر ایکس باکس ۳۶۰ و همینطور نخستین ایکس باکس را هم به اجرا در می‌آورد. این یعنی ایکس باکس سری ایکس چهار نسل از بازی‌های مختلف را به اجرا در می‌آورد و از این بابت، نسبت به سونی و پلی استیشن ۵ حسابی دست بالا را دارد.

بازی‌های قدیمی حتی ظاهری بهتر از قبل خواهند داشت و پیشتر راجع به بهبودهای گرافیکی در آن‌ها صحبت کردیم. چیزهایی که در زمان عرضه این بازی‌های قدیمی غیر ممکن بوده –مانند دستیابی به نرخ فریم بالا یا HDR- حالا به لطف پردازنده قدرتمند ایکس باکس جدید و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی امکان‌پذیر شده است.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، مایکروسافت به رونمایی از برنامه Smart Delivery هم پرداخته که بازی‌های شما را به صورت اتوماتیک به نسخه نسل جدید ارتقا می‌دهد. این قابلیت حتی از سازگاری با نسل‌های پیشین هم بهتر است، زیرا بازی‌هایی که مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند به صورت خاص برای اجرای روی ایکس باکس سری ایکس بهینه‌سازی شده‌اند، حتی اگر ورژن مخصوص به ایکس باکس وان را خریداری کرده باشید.

 

لوازم جانبی ایکس باکس سری ایکس

کنترلر ایکس باکس: مایکروسافت دو کنسول جدید ایکس باکس سری ایکس و سری اس را با کنترلری تازه به دست مشتریان رسانده است. اگرچه این کنترلر جدید شباهت زیادی به گیم‌پد قدیمی‌تر ایکس باکس وان دارد، اما از چند قابلیت جدید نیز بهره‌مند شده است. بزرگ‌ترین تغییر را می‌توان در دکمه جدید Share مشاهده کرد که درست در میانه‌ گیم‌پد جای گرفته است.

این کنترلر جدید از پورت USB-C برای شارژ باتری‌های قابل شارژ (که جداگانه فروخته می‌شوند) و اتصال به دستگاه استفاده می‌کند. خبر بد اینست که مایکروسافت کماکان کنترلری به دست شما می‌رساند که باید از باتری‌های قلمی داخل آن استفاده کنید و خبری از باتری داخلی پیش‌فرض و قابل شارژ نیست.

Xbox Play and Charge Kit: خرید باتری‌های تازه می‌تواند در گذر زمان تبدیل به کاری خسته‌کننده شود، اما این کیت به شما اجازه می‌دهد که دور باتری‌های قلمی را برای همیشه خط بکشید. درست مانند کنسول‌های قدیمی‌تر ایکس باکس، این کیت را می‌توانید به پشت کنترلر خود متصل کنید تا نقش باتری داخلی را ایفا کند و از طریق پورت USB-C شارژ شود. هر کیت ۲۵ دلار قیمت‌گذاری شده که شاید در نگاه نخست گران‌قیمت به نظر برسد، اما وقتی به این فکر می‌کنید که از سال‌ها خرید باتری بی‌نیاز خواهید شد بسیار مقرون به صرفه‌تر جلوه می‌کند!

حافظه SSD اکسترنال: کمپانی سیگیت در همکاری با مایکروسافت به تولید یک حافظه SSD با ظرفیت ۱ ترابایت پرداخته است که به صورت خاص با ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس سازگاری دارد. تنها کاری که لازم است انجام دهید، متصل کردن این حافظه به پشت کنسول است. سیگیت مدعی شده که حافظه گسترش‌دهنده‌اش سرعتی برابر با SSD داخلی دستگاه خواهد داشت. اما خبر بد اینست که باید هزینه‌ای کلان صرف آن کنید.

ثبت نظر

*
*