• همه چیز در مورد Among us

    • 40 تعداد لایک

همه چیز در مورد Among us

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/08/28 چهارشنبه 28 آبان 1399
    • |
    • زمان مطالعه 5 دقیقه
    • |
    • 6158 بار بازدید شده
    • 40 تعداد لایک

هر آنچه لازم است درباره بازی Among Us، پدیده روزهای فاصله‌گذاری اجتماعی بدانید

اگر در چند وقت اخیر سری به توییتر زده باشید یا چند ساعتی را با افراد زیر ۳۰ سال سپری کرده باشید، قطعا نام بازی Among Us به گوش‌تان خورده است: یکی از پدیده‌های دنیایی که مجبور به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی شده و حالا راه حلی برای سپری کردن این دوران سخت یافته. Among Us یک بازی آنلاین چندنفره است که در چند ماه اخیر، موفقیتی شگفت‌انگیز را تجربه کرده، موفقیتی که اتفاقا لیاقتش را هم دارد.

اما ماجرای بازی Among Us چیست؟ چه شد که ناگهان به چنین سطحی از محبوبیت رسید؟ این بازی چیست که نماینده مجلس سنای آمریکا هم به تجربه آن در جریان یک استریم زنده پرداخت؟ در اینجا به مرور هر آن چیزی می‌پردازیم که باید درباره بازی Among Us و قواعد آن بدانید.

بازی Among Us چیست؟

این یک بازی آنلاین چندنفره و اجتماعی است که توسط استودیویی به نام InnerSloth و با قوانینی مشابه به بازی گروهی «مافیا» ساخته شده. ۴ الی ۱۰ نفر قادر به تجربه بازی به صورت همزمان هستند، حالا چه آن را با دوستان تجربه کنید و چه با افراد غریبه در سراسر اینترنت.

در این بازی شما نقش یکی از اعضای خدمه یک کشتی فضایی را برعهده دارید که همگی باید به ماموریت‌های خاصی رسیدگی کرده و کشتی را در سلامت کامل به زمین برگردانند. اما در میان اعضای خدمه، یک موجود بیگانه وجود دارد که خودش را جای کسی دیگر جا زده و قصد دارد پیش از اتمام ماموریت‌ها، تمام خدمه را به قتل برساند.

مشکل اینست که این بازیکن شیاد یا اصطلاحا «Imposter»، ظاهری درست مشابه بقیه دارد، در صدد نابود کردن کشتی است، در لوله‌های تهویه هوا به نقاط مختلف کشتی سرک می‌کشد، سایر بازیکنان را فریب داده و برای آن‌ها پاپوش می‌دوزد؛ تمام این‌ها در تلاش برای اینکه ناشناس باقی مانده و قادر به کشتن اعضای بیشتری از خدمه باشد. البته اگر تعداد بازیکنان زیاد باشد، می‌توان بیشتر از یک Imposter در کشتی داشت.

از سوی دیگر، اعضای عادی خدمه باید به وظایف مختلف رسیدگی و کشتی را تعمیر کنند. در این بین، هیچکس اجازه حرف زدن ندارد، مگر زمانی که یک جسد در کشتی پیدا شده باشد. بعد از یافتن جسد، اعضای زنده خدمه می‌توانند با یکدیگر بحث کنند و تشخیص دهند چه کسی نقش منفی را بازی می‌کند. هرکسی که در نظر بازیکنان مظنون باشد، با رای‌گیری از کشتی اخراج می‌شود. اگر Imposter رای کافی را به دست آورد، خدمه برنده بازی خواهد بود. اما اگر گروه شخص اشتباه را برای اخراج از کشتی انتخاب کند، بازی ادامه می‌یابد و ماجرای تعمیر کشتی، یافتن جسد و رای‌گیری، دوباره از نو آغاز می‌شود.

چرا بازی Among Us ناگهان به محبوبیت رسید؟

Among Us در واقع طی ماه ژوئن ۲۰۱۸ عرضه شد، اما اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی بود که ناگهان روی پلتفرم استیم در کامپیوترهای شخصی و استورهای موبایل به موفقیتی شگرف رسید و بیش از ۸۶ میلیون بار دانلود شد. چه چیزی این محبوبیت آنی را رقم زد؟

به نظر می‌رسد پاسخ این سوال، استریمرهای وب‌سایت استریم بازی Twitch باشند. شخصیت‌های شناخته‌ شده‌ای مانند پیودی‌پای و نینجا شروع به تجربه بازی کردند و Among Us توانست در توییچ ۳.۳ میلیون فالوئر به دست آورد: برای مقایسه، بازی عظیم فورتنایت بالغ بر ۳.۷ میلیون فالوئر دارد.

از سوی دیگر نمی‌توان تاثیر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کرونا ویروس را نیز دست کم گرفت. این بازی فرصتی فراهم کرد تا دوستان و اعضای خانواده، قادر به تجربه یک فعالیت اجتماعی از راه دور باشند. از طرف دیگر، بازی روی سیستم‌ عامل‌های iOS و اندروید و همینطور کامپیوتر منتشر شده و بازیکنان هر نسخه، می‌توانند به بازیکنان نسخه دیگر متصل شوند. بنابراین مهم نیست کدام ورژن از بازی را تجربه می‌کنید، همواره قادر به پیوستن به دوستان‌تان خواهید بود و محدودیتی وجود ندارد.

قیمت بازی و پلتفرم‌ها

بازی Among Us به صورت کاملا رایگان روی موبایل‌های مبتنی بر iOS و اندروید منتشر شده و می‌توانید آن را به راحتی از اپ استور اپل یا گوگل پلی دانلود کنید. اما نسخه کامپیوتر بازی ۵ دلار قیمت داشته و تنها از طریق پلتفرم استیم در دسترس است.

البته حواستان باشد که نسخه رایگان بازی برای موبایل‌های هوشمند، پر شده از تبلیغات مختلف. به محض دانلود و اجرای بازی روی موبایل، یک اعلان به نمایش در می‌آید که نمایش تبلیغات و همینطور جمع‌آوری داده را به اطلاع‌تان می‌رساند. اگر بخواهید به نسخه بدون تبلیغ بازی دسترسی داشته باشید، می‌توانید ۲ دلار بپردازید و برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شوید.

جالب‌تر از همه اینکه اگر بازیکن میزبان در بازی Among Us نسخه پولی و ۲ دلاری را تهیه کرده باشد، بازی برای تمام بازیکنانی که او را همراهی می‌کنند بدون تبلیغ خواهد بود، حتی اگر هرکدام به صورت جداگانه پولی پرداخت نکرده باشند.

هم روی نسخه موبایل و هم نسخه کامپیوتر، شاهد چند گزینه خرید درون برنامه‌ای نیز هستیم که البته تفاوتی در روند بازی ایجاد نکرده و صرفا جنبه ظاهری دارند. با پرداخت پولی بسیار ناچیز، می‌توانید پوسته‌های مختلف برای کاراکترتان بخرید، کلاهی تازه روی سرش بگذارید یا یک حیوان خانگی در کنارتان داشته باشید.

چند نفر قادر به تجربه همزمان Among Us هستند؟

بازی Among Us در هر دست از سقف ۱۰ بازیکن به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و بهترین تجربه نیز در صورتی حاصل می‌شود که تمام ظرفیت را پر کرده باشید.

راهنمای بازی Among Us بازی در نقش خدمه

به عنوان یکی از اعضای خدمه، شما باید به گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف کشتی بپردازید و به وظایف متعدد و از پیش تعیین شده رسیدگی کنید. برخی وظایف چندبخشی هستند که یعنی وقتی آغازشان می‌کنید، یک نشانگر روی صفحه ظاهر شده و شما را به سمت ماموریت بعدی هدایت می‌کند.

اصلی‌ترین هدف شما در ساعت‌های نخست اینست که با وظایف مختلف در نقاط گوناگون نقشه بازی آشنا شوید. اما خبر خوب اینست که تمام وظایف و پازل‌های بازی ساختاری بسیار ساده دارند و حتی افرادی که کمترین تجربه ممکن از بازی‌های ویدیویی را دارند نیز فورا همه‌چیز را درک خواهند کرد.

اگر وظایف‌تان را انجام دادید و خواستید به دنبال Imposter بگردید، بازی چند ابزار در اختیارتان قرار داده تا اندکی کارآگاه‌بازی در آورید. در برخی از مراحل می‌توان دفاتری امنیتی با دوربین‌های مدار بسته یافت که به کمک آن‌ها می‌توانید رفتارهای مشکوک را پایش کنید.

در عمده اوقات، حواس‌تان باید به عضو خدمه‌ای که وارد یک اتاق شده و دیگر از آن بیرون نیامده باشد: این یعنی او به درون یکی از محفظه‌های تهویه هوا (یا اصطلاحا Vent) پریده و این کاری است که تنها Imposter می‌تواند انجام دهد. از سوی دیگر حواستان به اعضای خدمه‌ای که مشغول انجام وظایف شده‌اند نیز باشد: اگر نوار سبز رنگ بالای نمایشگر پر نشود، یعنی آن‌ها دارند ادای انجام وظایف را در می‌آورند.

گاهی از اوقات ناگهان صدای یک هشدار به گوشتان خواهد رسید و این یعنی باید به طرف یکی از نقاط نقشه دویده و به وظیفه‌ای فوری رسیدگی کنید. در واقع Imposter می‌تواند گاهی در کشتی خرابکاری کند و اگر فورا برخی از خرابکاری‌ها را تعمیر نکنید، تیم خدمه بازنده خواهد بود. یک چشم‌تان به دیگر اعضای خدمه هم باشد تا متوجه شوید هرکسی در کجا به سر می‌برد و چه می‌کند.

در کنار تمام این‌ها، باید دائما این حقیقت را مد نظر داشته باشید که Imposter می‌خواهد شما را بکشد. بنابراین بهتر است با هیچکس دیگری در یک اتاق نمانید، مگر اینکه به طرق دیگر از عدم گناهکار بودن او مطمئن باشید. هنگامی که توسط Imposter کشته شوید، تبدیل به روح می‌شوید و کماکان قادر به انجام وظایف خواهید بود، اما مشارکت خاص دیگری ندارید و در رای‌گیری‌ها هم قادر به صحبت نیستید.

هنگام یافتن یک جسد، می‌توانید به او نزدیک شده و با کلیک روی گزینه Report، یک «جلسه اضطراری» و سپس رای‌گیری برگزار کنید. از سوی دیگر، زمانی که فکر کردید توانسته‌اید Imposter را شناسایی کنید (مثلا زمانی که از درون محفظه تهویه هوا خارج شده و شما این اتفاق را به چشم دیده‌اید)، می‌توانید به یک نقطه مشخص از نقشه رفته و دکمه Emergency را فشار دهید.

اعضای خدمه در این صورت‌ها پیروز بازی خواهند بود:

  •          تمام وظایف خود را به پایان رسانده و نوار سبز رنگ بالای تصویر را پر کنند
  •          Imposter را شناسایی کرده و با رای‌گیری از کشتی فضایی اخراجش کنند
  •          Imposter از بازی خارج شود

راهنمای بازی Among Us بازی در نقش Imposter

اگر شما کسی بودید که به عنوان Imposter انتخاب شدید، می‌توانید هرطور که خواستید در کشتی فضایی پرسه بزنید و هرکاری که خواستید بکنید، اما در عین حال باید اندکی ظرافت به خرج دهید تا خیلی زود شناسایی نشوید. در نقش Imposter، نام شما به رنگ قرمز نوشته می‌شود، اما این متن قرمز رنگ تنها توسط شما و دیگر Imposterها قابل مشاهده است. بنابراین هیچوقت از دیگر بازیکنان حاضر در بازی نپرسید که چرا نام‌تان قرمز رنگ است!

توانایی‌های شما در این نقش به شرح زیر است:

  •          می‌توانید با نزدیک شدن به دشمنان، دکمه Kill را در گوشه صفحه فشار داده و عضو دلخواه خدمه را به قتل برسانید. اما این را هم بدانید که قادر به کشتن پی‌درپی افراد نیستید و باید مدت خاصی بگذرد تا دکمه Kill مجددا فعال شود.
  •          می‌توانید با نزدیک شدن به محفظه‌های تهویه هوا و کلیک روی گزینه Vent، وارد آن‌ها شوید. بازی این اجازه را نیز می‌دهد که میان محفظه‌های مختلف جا‌به‌جا شوید، اما این‌طور نیست که تمام محفظه‌ها به یکدیگر متصل باشند. بدیهی است که اگر مردم شما را در حال استفاده از این محفظه‌ها ببینند، ماهیت‌تان فورا فاش خواهد شد.
  •          با کلیک روی گزینه Sabotage و بعد کلیک کردن روی درب‌ها، قادر به قفل کردن‌شان هستید و برای مثال می‌توانید قربانی فلک‌زده را در اتاق زندانی کرده و با خیال راحت بکشیدش.
  •          می‌توانید چراغ‌ها را خاموش کنید، یا سیستم تامین اکسیژن را از کار بیندازید یا راکتور کشتی را تا مرز نابودی ببرید. تمام این کارها نیز با کلیک روی گزینه Sabotage قابل انجام است.

در بازی Among Us اصلی‌ترین وظیفه شما به عنوان Imposter، کشتن اعضای خدمه است. بهترین استراتژی اینست که وارد یک اتاق شوید، مطمئن شوید هیچکس شما را ندیده، منتظر بمانید تا یک نفر از راه برسد، در را قفل کنید، بکشیدش و بعد به درون محفظه هوا بروید. جالب‌تر اینکه حتی خودتان هم قادر به گزارش کردن اجساد اعضای خدمه هستید و می‌توانید به این ترتیب، اندکی رد گم کنید.

ناگفته نماند که در برخی بازی‌ها بیشتر از یک Imposter داریم و نام آن‌ها نیز به رنگ قرمز نمایش داده می‌شوید تا به آسانی تشخیص‌شان دهید. در تئوری قادر به همکاری با دیگر Imposterها خواهید بود، اما از آن‌جایی که امکان صحبت با آن‌ها وجود ندارد، چنین کاری واقعا دشوار است.

Imposter در این صورت‌ها برنده بازی خواهد بود:

  •          تمام اعضای خدمه به قتل رسیده شوند
  •          شمارش معکوس برای انجام وظایف‌های فوری به صفر برسد
  •          اعضای زنده خدمه، بازی را ترک کنند

 

ثبت نظر

*
*

نظرات

  • avatar
    اردلان

    حتما پیشنهاد میکنم نصب کنید

    کاملا یک بازی اعتیاد آور بود. خیلی وقت بود بازی به این خوبی نصب نکرده بودم. پیشنهاد میکنم حتما یکبار نصب کنید و لذت ببرید. ممنون از آریزون مگ که این بازی رو معرفی کردید

    شنبه 1 آذر