• گرافیک رابط کاربری سامسونگ (One UI)

    • 9 تعداد لایک

گرافیک رابط کاربری سامسونگ (One UI)

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/03/22 چهارشنبه 22 خرداد 1398
    • |
    • زمان مطالعه 3 دقیقه
    • |
    • 1336 بار بازدید شده
    • 9 تعداد لایک

6 نکته که باید درباره رابط کاربری سامسونگ One UI بدانید

سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) برای مدت‌های طولانی یکی از بهترین پوسته‌های اندروید به حساب می‌آمد و قابلیت‌های متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌داد. اما از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، سامسونگ رابط کاربری جدیدی به نام One UI را جایگزین پوسته قبلی کرده که قبل از هر چیز روی موبایل‌های جدید این کمپانی (مانند گلکسی اس ۱۰) در دسترس است، اما روی دیوایس‌های قدیمی‌تر هم عرضه می‌شود.
کمپانی کره‌ای سامسونگ در تازه‌ترین تلاش خود برای شخصی‌سازی اندروید، دست به افزودن قابلیت‌های کاربردی فراوانی زده که برخی‌ از آن‌ها تجربه کار با موبایل را به کلی دگرگون می‌کنند. بیایید بدون اتلاف وقت به سراغ ۶ قابلیت مهم در رابط کاربری One UI برویم.

دکس چندکاره سامسونگ

سامسونگ مدت‌ها پیش از داکی به نام Samsung DeX رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌داد با قرار دادن دیوایس هوشمندشان روی آن و سپس اتصال داک به نمایشگر، تجربه‌ای شبیه به کار با ویندوز و دسکتاپ داشته باشند. اما کی فکرش را می‌کرد که یک برند اندرویدی بتواند در ادغام توانایی‌های اسمارت‌فون و دسکتاپ از مایکروسافت هم پیشی بگیرد؟
این دقیقاً همان کاریست که سامسونگ با قابلیت DeX در One UI انجام داده و به شما این اجازه را می‌دهد تا موبایل را به نمایشگری بزرگ‌تر متصل کنید. رابط کاربری سامسونگ، کارکرد DeX را به دو شکل اساسی بهبود داده. نخست اینکه برای استفاده از این قابلیت، نیازی به داک مجزای DeX ندارید. حالا کافیست موبایل‌تان را به یک آداپتور HDMI متصل کنید تا همه‌چیز آماده شود. و دیگر اینکه می‌توانید در حالت DeX کماکان به استفاده معمول از موبایل ادامه دهید و نیازی به انتخاب میان دو حالت نیست.
البته DeX روی تمام موبایل‌های One Ui در دسترس نیست، اما پرچمداران این شرکت، از گلکسی اس ۸ و نوت ۸ به بعد، از آن پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر نمی‌خواهید تمام پولتان را صرف موبایلی مجهز به قابلیت DeX کنید، قادر به خرید پرچمداران قدیمی‌تر هم هستید.

بیداری با برداشتن دستگاه

این قابلیتی است که برای سالیان متمادی شاهدش بوده‌ایم، اما ژست برداشتن دستگاه برای روشن شدن صفحه بالاخره در سامسونگ One UI هم در دسترس قرار گرفته.
کارکرد این قابلیت بسیار ساده است. همان‌طور که احتمالاً خودتان حدس زده‌اید، می‌توانید صرفاً موبایل را از روی یک سطح بردارید و نمایشگر بلافاصله روشن می‌شود. بنابراین دیگر نیازی به فشردن دکمه پاور هنگام برداشتن دستگاه نیست. به‌طور یقین این قابلیت آنقدرها بزرگ نیست، اما قطعاً در استفاده روزانه کاربردی ظاهر می‌شود.

غیرفعال‌سازی دکمه بیکسبی

یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به پرچمداران سامسونگ وارد می‌شود، عدم امکان غیرفعال‌سازی دکمه بیکسبی، دستیار هوش مصنوعی مخصوص این شرکت است. این موضوع مردم را وادار به استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای از کار انداختن بیکسبی کرده است.
سامسونگ در رابط کاربری One UI کاملا اجازه غیرفعال‌سازی بیکسبی را به شما نمی‌دهد، اما می‌توانید تعیین کنید که بیکسبی با یک بار فشار دکمه یا دو بار فشار فعال شود. بنابراین اگر می‌خواهید بیکسبی با دو بار فشار دکمه فعال شود، باید وارد دستیار صوتی سامسونگ شوید، آیکن سه نقطه را انتخاب کنید و سپس به Settings و بعد Bixby Key بروید. از این‌جا، قادر به انتخاب گزینه Double Press to Open Bixby هستید.
گفتنی است که می‌توانید یک بار فشار دکمه را به اپلیکیشن یا فرمانی دیگر اختصاص دهید، مثلا به اپلیکیشن اینستاگرام یا تلگرام. در این صورت، دکمه بیکسبی کاملاً غیرفعال نشده، اما قطعاً دستیار صوتی سامسونگ را به دفعات کمتری به اشتباه باز خواهید کرد.

حالت شب تمام-سیستمی

امروزه حالت شب یکی از قابلیت‌هایی است که کاربران تقاضای افزوده شدنش را به هر اسمارت‌فون و اپلیکیشنی دارند و بسیاری از تولیدکنندگان موبایل و نرم افزار هم با این درخواست موافقت کرده‌اند. سامسونگ One UI هم چنین گزینه‌ای در اختیار کاربران می‌گذارد و آن را به شکلی تمام-سیستمی ارائه می‌کند؛ به این معنا که حالت شب نه فقط در منوهایی خاص، بلکه در تمام نرم‌افزار ارائه می‌شود.
برای دسترسی به این گزینه می‌توانید به تنظیمات رفته و با مراجعه به بخش Display، حالت Night Mode را فعال کنید که به نمایش رنگ تیره چشم نوازی منجر می‌شود. یک قابلیت خوب دیگر هم اینست که می‌توانید فعال‌سازی حالت شب را زمان‌بندی کنید تا صبح‌هنگام و زیر نور آفتاب، نرم افزار به شکل همیشگی خود در بیاید.

ناوبری مبتنی بر ژست

نمایشگر موبایل‌های امروزی بسیار بلندقامت‌تر از قبل شده و چندین تولیدکننده مختلف (حتی گوگل) به استفاده از ژست‌های حرکتی برای آسان‌تر کردن زندگی روی آورده‌اند.
متد ناوبری مبتنی بر ژست سامسونگ مانند پلی میان دکمه‌های ناوبری سنتی و ژست‌هایی است که در دیگر موبایل‌ها دیده‌ایم. بنابراین اگر با ژست‌های اندروید خالص یا نمونه‌های موجود در موبایل‌های هواوی و شیائومی راحت نیستید، One UI قطعا توجه‌تان را جلب خواهد کرد.

تاکیدی بر استفاده یک-دستی

ژست‌ها تنها قابلیت مرتبط با ناوبری در سامسونگ One UI نیستند و کمپانی کره‌ای، روی استفاده از موبایل با تنها یک دست هم تمرکز زیادی داشته است. البته این قابلیت بیشتر در موبایل‌هایی مانند نسخه 5G گلکسی S10 کاربردی است که نمایشگری غول‌آسا دارند.
سامسونگ با دستکاری منوها و اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده، المان‌های کلیدی رابط کاربری را نقاطی قرار داده که انگشت شست یک دست قادر به رسیدن به آن‌ها باشد. این رویکرد هنوز به صورت کامل فراگیر نشده و دو اپلیکیشن Samsung Health و Voice Recorder به عنوان مثال از آن پشتیبانی نمی‌کنند. اما این شروعی قابل تحسین برای سامسونگ است و امید داریم این قابلیت در اپلیکیشن‌های بیشتری تعبیه شود.

ثبت نظر

*
*