• با نخستین بند سلامتی کمپانی وان ‌پلاس آشنا شوید

    • 6 تعداد لایک

با نخستین بند سلامتی کمپانی وان ‌پلاس آشنا شوید

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/10/25 پنجشنبه 25 دی 1399
    • |
    • زمان مطالعه 3 دقیقه
    • |
    • 2390 بار بازدید شده
    • 6 تعداد لایک

در چند روز اخیر نمایشگاه CES، بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی جهان، در شهر لاس وگاس آمریکا برگزار شد و در جریان آن، کمپانی وان پلاس از نخستین بند سلامتی خود به نام OnePlus Band رونمایی کرده که آمده تا برخی از بهترین پایشگرهای سلامتی امروزی مانند محصولات فیت‌بیت، شیائومی و دیگر تولیدکنندگان را به چالش بکشد.

کمپانی تایوانی وان پلاس، بیشتر شهرت خود را مدیون ساخت موبایل‌های بسیار مقرون به صرفه است، اما اکنون چشمش را به بازار پوشیدنی‌های هوشمند دوخته و OnePlus Band هم نخستین تلاشش برای ورود به این بازار است. از سوی دیگر در شایعات شنیده‌ایم که تایوانی‌ها برای ساعت هوشمند OnePlus Watch هم برنامه‌ریزی کرده‌اند که البته تاکنون خبری رسمی از آن به گوش نرسیده است.

درست مانند دیگر بندهای سلامتی موجود در بازار، One Plus Band چندین قابلیت مختلف برای پایش فعالیت‌های گوناگون دارد، با طراحی بسیار باریک و جمع‌وجور از راه می‌رسد، در برابر آب مقاوم است و عمر باتری بسیار طولانی دارد. به این ترتیب، با محصولی طرف هستیم که قرار است بیشتر به درد ترغیب کاربران به تحرک و سلامتی بخورد و این‌طور نیست که به انبوهی از اپلیکیشن‌های گوناگون با کارایی‌های متعدد دسترسی داشته باشید.

قیمت‌گذاری

همانطور که پیشتر نیز در شایعات شنیده بودیم و حالا موضوع به صورت رسمی تایید شده، OnePlus Band با قیمت بسیار مقرون به صرفه ۳۴ دلار عرضه می‌شود و این یعنی در قیاس با بندهایی نظیر Fitbit Charge 4 که ۱۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده، گزینه‌ای بسیار جذاب به حساب می‌آید. البته باید در نظر داشت که بازار بندهای سلامتی اکنون رقابتی‌تر از همیشه شده و برای مثال چند وقت پیش شاهد رونمایی از Wyze Band بودیم که با قیمت ۲۵ دلار، حسابی دلبری کرد.

به این ترتیب، وان پلاس در بازار بندهای سلامتی نیز همان رویکردی را در پیش گرفته که پیشتر با موبایل‌های طی کرده بود. این کمپانی به سخت محصولات باکیفیتی شهرت دارد که به شکل چشمگیری ارزان‌تر از رقبا ظاهر می‌شوند.

طراحی و سخت‌افزار

تا جایی که به بندهای سلامتی مربوط می‌شود، وان پلاس بند طراحی بسیار سرراستی دارد و تفاوت‌های معناداری با دیگر بندهای سلامتی موجود در بازار را شاهد نخواهید بود. اما در هر صورت بندهای سلامتی به طراحی جمع‌وجور و ساده‌شان شهرت دارند و در نهایت قرار نیست با محصولی لوکس یا بسیار چشم‌نواز طرف حساب باشید.

ماژول مرکزی این بند، یک نمایشگر ۱.۱ اینچی از نوع امولد است که نقش صفحه لمسی را نیز ایفا می‌کند. رزولوشن ۲۹۴ در ۱۲۶ این نمایشگر نیز با تمام محصولات موجود در این دسته‌بندی برابری می‌کند. نخستین منتقدین محصول ضمنا می‌گویند که هنگام تماشای این نمایشگر زیر نور مستقیم آفتاب، با مشکل چندانی روبه‌رو نخواهید شد.

 رابط کاربری بند هم بسیار سرراست از آب درآمده و با مجموعه‌ای از ژست‌های مختلف سازگاری دارد. با سوایپ به سمت چپ یا راست می‌توانید به واچ فیس‌های مختلف دسترسی داشته باشید. با کشیدن انگشت روی نمایشگر به سمت پایین نیز قادر به مشاهده نوتیفیکیشن‌ها خواهید بود. بنابراین با تجربه‌ای بسیار استاندارد طرف حساب خواهید بود.

با کشیدن انگشت به سمت بالا، صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها نمایان می‌شود و از طریق آن قادر به مشاهده فعالیت‌های روزانه خود خواهید بود و گزینه‌هایی مینیمال برای سلامتی، ورزش، پایش ضربان قلب، اطلاعات اکسیژن خون، اطلاعات خواب، تمرینات تنفسی، آب‌وهوا و ابزارهای مختلف مقابل چشم قرار می‌گیرد.

در پشت دستگاه، چند سنسور خواهید یافت که کارشان پایش ضربان قلب و میزان اکسیژن خون است. و دو پین هم در بالای بند تعبیه شده که به دانگل شارژ متصل می‌شوند.

وان پلاس بند تنها در یک رنگ مشکی عرضه می‌شود و از این لحاظ گزینه‌های چندانی پیش رویتان نمی‌گذارد. اما می‌توانید بندی که دور مچ دست قرار می‌گیرد را به دلخواه عوض کنید و حداقل از این بابت امکان شخصی‌سازی وجود دارد. از جمله رنگ‌های این بند می‌توان به آبی و خاکستری اشاره کرد که رنگ موبایل‌های مک‌لارن ادیشن وان پلاس را یادآوری می‌کنند.

منتقدین می‌گویند که این بند روی دست احساس بسیار راحتی دارد، هرچند که پوشیدنش ممکن است کمی سخت باشد. این موضوع به خاطر استفاده از طراحی دکمه‌ای در وان پلاس بند است که در واقع شما را مجبور می‌کند یک دکمه را درون حفره‌ای مشخص قرار دهید. همین مکانیزم باعث می‌شود قرار دادن بند دور مچ دست اندکی زمان ببرد و نیازمند چند بار تلاش باشد.

از سوی دیگر، برای شارژ دستگاه باید ماژول مرکزی را از بندهای سیلیکونی آن جدا کنید. این کار به آسانی انجام می‌شود اما اتصال دستگاه به دانگل شارژ اندکی دشوار به نظر می‌رسد. حالا که صحبت از شارژ شد، باید گفت که شارژ باتری ۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این بند حدودا ۴۵ الی ۵۰ دقیقه طول می‌کشد و در ازای آن، به حدود ۱۴ روز عمر باتری دسترسی خواهید یافت. البته این در صورتی است که برخی قابلیت‌های بند سلامتی وان پلاس را خاموش نگه دارید. مثلا در صورت استفاده مداوم از قابلیت پایش اکسیژن خون، عمر باتری به ۳ روز کاهش می‌یابد. وان پلاس برنامه دارد که یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری عرضه کند و عمر باتری را بیش از پیش افزایش دهد.

پایش سلامتی و ورزش

پایش ورزش روی وان پلاس بند ترکیبی از قابلیت‌های خوب و بد است. برای شروع باید گفت که این بند می‌تواند تمام معیارهای کلیدی مانند شمار قدم‌هایی که روزانه برداشته‌اید، مجموع مسیری که پیموده‌اید، ضربان قلب، کالری‌های سوزانده شده و داده‌های مربوط به خواب را پایش کند.

وان پلاس بند ضمنا از GPS هم پشتیبانی می‌کند، اما این قابلیت آنقدرها قابل اتکا از آب در نیامده است و برخی از اوقات اطلاعات جی‌پی‌اس اشتباه به کاربر نشان داده‌ می‌شوند. بنابراین اگر جی‌پی‌اس جزو اصلی‌ترین اولویت‌هایتان به حساب می‌آید، محصول وان پلاس شاید بهترین گزینه ممکن نباشد. از سوی دیگر اما بلوتوث دستبند به خوبی عمل می‌کند و هیچوقت شاهد قطعی آن نخواهید بود.

درست مثل بسیاری از محصولات رقیب (مثلا می بند ۵ شیائومی)، وان پلاس بند همراه با گستره وسیعی از حالت‌های پایش ورزش از راه می‌رسد. برای مثال می‌توان به دویدن در فضای بسته و باز، دویدن چربی‌سوز، قدم زدن در محیط باز، دوچرخه‌سواری در محیط باز، دوچرخه سواری در محیط بسته، بدمینتون، شنا، یوگا و ورزش آزاد اشاره کرد. و بله، این دستبند از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند و بنابراین بدون هیچ مشکل و نگرانی قادر به شنا در آب با آن خواهید بود.

پایش خواب هم در وان پلاس بند به شکلی قدرتمند و قابل اتکا انجام می‌شود. با استفاده از این قابلیت، داده‌هایی بسیار پر جزییات راجع به چرخه‌های خواب سبک، خواب عمیق و REM دریافت خواهید کرد. و اگر قابلیت پایش SpO2 را فعال کرده باشید، حتی سطح اکسیژن خون‌تان در زمان خواب هم اعلام می‌شود.

افزون بر پایش خواب معمولی، وان پلاس بند قادر به تحلیل تنفس شما نیز هست و براساس سطح اکسیژن موجود در خون‌تان، اختلالات خواب را به اطلاع‌تان می‌رسد. برای مثال سطح اکسیژن پایین‌تر از ۸۸ درصد در خون می‌تواند نشان‌دهنده کاهش قند خون باشد. البته نکته مهم اینست که نباید کاملا بر این ارقام و داده‌ها متکی باشید و در عوض می‌توانید به آن‌ها به چشم ارقامی تقریبی راجع به سطح اکسیژن خون نگاه کنید که اندکی خطا نیز دارد.

قابلیت‌های هوشمند

وان پلاس بند را نباید با یک ساعت هوشمند اشتباه گرفت، اما در هر صورت مجموعه قابل قبولی از ویژگی‌های هوشمند را در آن خواهید یافت. این دستبند قادر به نمایش اعلانات موبایل هوشمند شماست به صورت خودکار اپلیکیشن پخش موسیقی را در موبایلتان شناسایی کرده و ویجت مخصوص به آن را نمایش می‌دهد. اما اینطور نیست که از تمام اپلیکیشن‌های پخش موسیقی روی موبایل پشتیبانی کند. برای مثال اسپاتیفای و یوتیوب موزیک به خوبی کار می‌کنند اما از Tidal پشتیبانی نمی‌شود.

و از سوی دیگر می‌توانید منتظر اتکا پذیری بسیار بالای قابلیت‌های هوشمند وان پلاس بند باشید. برای مثال هیچوقت نوتیفیکیشن‌ها و هشدارهای تماس را از دست نخواهید داد، حتی اگر نتوانید به آن‌ها پاسخ دهید. تب ابزار در دستبند هم قابلیت‌هایی مانند استاپ‌واچ، تایمر، قابلیت Find my Phone و امکان فعال‌سازی دوربین روی موبایل هوشمندتان را با خود به ارمغان می‌آورد.

در قیاس با دستبندهای شیائومی، گزینه‌های شخصی‌سازی محدودی در وان پلاس بند خواهید یافت، اما باز هم چند گزینه خوب به چشم می‌خورد. برای مثال حالت «مزاحم نشوید» یا «Do Not Disturb» به صورت خودکار زمانی که خواب‌تان می‌برد فعال‌ می‌شود. و گرچه دستبند به یک سنسور نور محیطی مجهز نیست، اما به صورت دستی قادر به تنظیم روشنایی آن بین ۲۰ الی ۱۰۰ درصد خواهید بود. از سوی دیگر، شدت ویبره را هم می‌توان در سه سطح مختلف تنظیم کرد.

اپلیکیشن OnePlus Health

اپلیکیشن OnePlus Health جاییست که کمبودها اندکی بیشتر به چشم می‌آیند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، این اپلیکیشن قابلیت‌های زیادی ندارد و سه به بخش کلیدی «سلامت»، «ورزش» و «مدیریت» تقسیم شده است.

در بخش سلامت همانطور که از نامش پیداست می‌توانید به اطلاعات مربوط به ضربان قلب، اطلاعات خواب، داده‌های سطح اکسیژن خواب و همینطور داده‌های فعالیت‌های ورزشی دسترسی پیدا کنید. تب ورزش هم برای فعال‌سازی ورزش‌هایی نظیر قدم زدن و دویدن روی موبایل استفاده می‌شود.

در نهایت در تب مدیریت می‌توانید میان واچ فیس‌های مختلف بچرخید، آلارم تنظیم کنید و تعیین نمایید که در کدام ساعات روز، دستبند با بالا آمدن دست‌هایتان فعال شوید.

با این همه، اگر امیدوار بودید که بتوانید از اپلیکیشن OnePlus Health به عنوان یک هاب واحد برای پایش تمام جزییات مربوط به سلامتی استفاده کنید، ناامید خواهید بود. این اپلیکیشن عاری از قابلیت‌هایی ساده مانند تعیین وزن است و چیزهایی مانند میزان آب دریافتی و پایش رژیم که جای خود دارند. و ضمنا هیچ راهی برای انتقال این داده‌ها به Google Fit یا هر سرویس دیگری مثل MyFitnessPal نیست. این اپلیکیشن بسیار ساده طراحی شده و نمی‌توانید آن را آنقدرها جدی بگیرید.

جمع‌بندی

وان پلاس بند نخستین تلاش کمپانی تایوانی وان پلاس در بازار پوشیدنی‌های سلامت محور به حساب می‌آید و اگر شایعات حقیقت داشته باشند باید منتظر یک ساعت هوشمند وان پلاس هم باشیم. به همین خاطر، این دستبند تمام پیش‌نیازهای سخت‌افزاری را دارد، اما طراحی غایی به گونه‌ای بوده که کمبودهایی کمابیش زیاد حس می‌شود.

البته که اصلی‌ترین قابلیت‌های دستبند به خوبی کار می‌کنند و به عنوان نخستین محصول وان پلاس که قیمتی کمتر از ۳۵ دلار دارد، می‌توان آن را ساخته‌ای قابل قبول به حساب آورد که نیازهای اکثر مشتریان را برطرف خواهد کرد.

ثبت نظر

*
*