• بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ برای دانشجویان و دانش‌آموزان

    • 13 تعداد لایک

بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ برای دانشجویان و دانش‌آموزان

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/05/24 پنجشنبه 24 مرداد 1398
    • |
    • زمان مطالعه 18 دقیقه
    • |
    • 2758 بار بازدید شده
    • 13 تعداد لایک

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید، اما دستیارهای هوشمند می‌توانند گزینه‌ای عالی برای دانشجویان باشند. اگر حالا با خواندن این مقدمه، به فکر استفاده از این هوش‌های مصنوعی در مطالعات خود افتاده‌اید، در ادامه مقاله با مگ‌زون همراه باشید. ما تمام دستیارهای هوشمند را تست کرده‌ایم تا متوجه شویم کدام یک از آن‌ها بهترین عملکرد را هنگام درس خواندن در اختیارتان خواهد گذاشت.

در روزهای قدیم البته شاید نه خیلی قدیم تمام دستیارهای هوشمند، از سیری و کورتانا گرفته تا الکسا منحصر به سیستم عامل مخصوص به خودشان بودند. اما حالا اپلیکیشن‌های گوناگونی ساخته شده و بسیاری از این دستیارهای هوشمند، اگر روی سیستم‌ عامل‌های مختلف در دسترس نباشند، حداقل روی گستره وسیعی از دیوایس‌های هوشمند و محصولات قابل استفاده‌اند.

بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ حالا شدیداً باهوش شده‌اند و قادر به انجام کارهایی هستند که تا چند سال پیش حتی امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسیدند. گوگل اسیستنت به عنوان مثال حالا قادر به رزرو وقت در رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها است و دستیار اپل، سیری حالا می‌تواند محتویات موبایل شما را منظم کرده و اپلیکیشن‌هایی پیشنهاد دهد که ممکن است بعدا و در مواقعی خاص به آن‌ها نیاز پیدا کنید.

ما در مگ‌زون اخیراً پنج دستیار هوشمند مختلف را تست کرده‌ایم: الکسای آمازون، گوگل اسیستنت، بیکسبی سامسونگ، سیری اپل و کورتانای مایکروسافت. از میان این ۵ دستیار، سه دستیار هوشمندی که واقعاً متمایز ظاهر می‌شوند، الکسا، اسیستنت و سیری هستند؛ هم از نظر سخت‎افزاری که روی آن از راه می‌رسند و هم از نظر کارکرد. البته منظور این نیست که بیکسبی و کورتانا عملکرد بدی دارند، بلکه صرفاً نقاط ضعف متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارند.

بنابراین بدون هیچ توضیح اضافه بیایید به سراغ این پرسش برویم که کدام یک از بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ برای دانشجویان و دانش‌آموزان مناسب‌تر هستند.

بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹

 

آمازون الکسا

مشخصات:

تاریخ عرضه: ۲۰۱۴
سازگاری با: دیوایس‌های آمازون، iOS و اندروید
اپ جداگانه: دارد

دلایل استفاده:

+سازگاری با برخی از بهترین دیوایس‌های هوشمند امروز
+اپلیکیشن آن روی iOS و اندروید در دسترس است

اگر از عاشقان محصولات تکنولوژیک جدید باشید، بدون هیچ تردید محصولات گسترده‌ای که آمازون روانه بازار کرده به گوشتان خورده‌اند. از اسپیکر Echo و Echo Dot گرفته تا Echo Show و Echo Spot، آمازون برای هر سلیقه‌ای یک گزینه مناسب دارد و تمامی این محصولات از کیفیت بالا و قیمتی معقولانه برخوردار شده‌اند. چیزی که تمام این دیوایس‌ها را به یکدیگر متصل می‌‌کند، دستیار الکسا، یکی از بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ است؛ دستیار هوشمند و قدرتمندی که به صورت پیش فرض روی تمام آن‌ها در دسترس است و یک اپلیکیشن جداگانه برای iOS و اندروید نیز دارد.

نوای گوش‌نواز الکسا که بعد از فرمان «الکسا، فلان کار را انجام بده» به گوش می‌رسد، احتمالاً برای بسیاری از افراد آشنا باشد؛ اما بسیاری از همان افراد نمی‌دانند که بعد از گذشت ۵ سال از عرضه این دستیار، الکسا حالا قادر به چه کارهای گسترده‌ای است. بنابر آخرین شمارش‌ها، الکسا حالا بیش از ۸۰ هزار «مهارت» دارد و منظور از مهارت، اپ‌های کوچکی است که توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند با هدف گسترش کارایی‌های او بسازند. این مهارت‌ها می‌توانند بین چیزهایی نظیر خواندن آخرین نتایج مسابقات ورزشی و سفارش غذا تا رزرو یک پرواز و چک کردن ایمیل یا تقویم متغیر باشند.

ورژن‌های مبتنی بر اپلیکیشن الکسا هم بسیار کارآمد ظاهر می‌شوند، اما از آن جایی که دستیار آمازون به صورت بومی با iOS (قلمروی دستیار سیری) یا اندروید (قلمروی دستیار گوگل) ادغام نشده، نقاط ضعفی از خود به نمایش می‌گذارد. در حال حاضر بهترین استفاده‌ای که از الکسا می‌توان کرد، بهره‌گیری از آن برای کنترل دیوایس‌های هوشمند است که به روان‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

با تمام این اوصاف به این نتیجه می‌رسیم که الکسا دستیار هوشمند قدرتمندی است که همراه با برخی از بهترین دیوایس‌های آمازون از راه رسیده و می‌تواند نقش همراهی قابل اعتماد و قابل اتکا را در جنبه‌های مختلف زندگی شما ایفا کند؛ جنبه‌هایی نظیر برنامه‌ریزی برای کارهای تحصیلی و روابط اجتماعی.

گوگل اسیستنت

مشخصات:

تاریخ عرضه: ۲۰۱۶
سازگاری با: دیوایس‌های iOS و اندروید
اپ جداگانه: دارد

دلایل استفاده:

+بسیار بسیار هوشمند
+اپلیکیشن جداگانه برای iOS و اندروید

اگرچه باورش اندکی سخت است، اما گوگل اندکی دیر وارد بازی دستیارهای هوشمند شد و تا سال ۲۰۱۶ صبر کرد تا بالاخره دستیار اسیستنت را به عنوان جایگزینی برای Google Now که دستیاری محدود بود معرفی کرد. درست از همان ابتدا، همه‌چیز درباره اسیستنت بسیار نویدبخش به نظر می‌رسید؛ چه از نظر نرم‌افزار و چه از نظر سخت‌افزار (برای توضیح، گوگل اسیستنت همراه با نخستین موبایل خانواده پیکسل و گوگل هوم از راه رسید).

همانطور که می‌توانید از یک هوش مصنوعی مبتنی بر مغز بزرگ گوگل انتظار داشته باشید، اسیستنت شدیداً کارآمد ظاهر می‌شود. این دستیار به شکلی عمیق با تمام موبایل‌های اندرویدی کنونی ادغام شده و قادر به انجام گستره وسیعی از وظایف، از کارهای ساده (مثل ارسال پیامک، چک کردن تقویم و تماس با افراد) گرفته تا کارهای پیچیده‌تر (مانند تشخیص اشیا، رزرو رستوران و چیزهایی از این دست) است. در واقع اگر معیار، میزان کارآمدی در وظایف روزانه باشد، شکست دادن اسیستنت کار هرکسی نخواهد بود.

درست مثل الکسا، گوگل در حال افزودن بی‌شمار اپلیکیشن مختلف (که Actions نامیده می‌شوند) به سرویس خود بوده و این بدان معناست که اسیستنت حالا تقریباً تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند: از گوش سپردن به رادیو از طریق TuneIn گرفته تا پخش فیلم و موسیقی در نت‌فلیکس و اسپاتیفای. حتی چندین اپلیکیشن برای بهبود کارایی شخصی وجود دارد که گزینه‌ای کارآمد در جعبه ابزار دانشجویان و دانش‌آموزان خواهند بود.

اپلیکیشن اسیستنت روی iOS هم بسیار کارآمد است و به کاربران اجازه می‌دهد تا زمان انجام شدن وظایف موردنظرشان، با این هوش مصنوعی چت کنند. البته اسیستنت تجربه‌ای به روانی سیری روی iOS ارائه نمی‌کند، اما از این نظر رقابتی نزدیک با هوش مصنوعی بر سر جایگاه نخست بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ دارد.

سیری

مشخصات:

تاریخ عرضه: ۲۰۱۱
سازگاری با: دیوایس‌های iOS
اپلیکیشن جداگانه: ندارد

دلایل استفاده:

+ادغام بسیار روان با سیستم عامل iOS
+گستره عظیمی از قابلیت‌های گوناگون

دلایل اجتناب:

-عدم سازگاری با دیوایس‌های اندرویدی

قدیمی‌ترین دستیار هوشمند این لیست، جالب‌ترین تاریخچه را هم دارد. سیری در سال ۲۰۱۱ میلادی و همراه با موبایل آیفون 4 اس معرفی شد و کارکردهای آن در روزهای نخست بسیار محدود بودند: این یعنی امکان برقراری تماس و ارسال پیامک با سیری و نه چیزی بیشتر از این‌ها. به مرور زمان، اپل سخت مشغول کار بوده تا گستره وسیع‌تری از قابلیت‌های جدید را به سیری بیاورد و بسیاری از این قابلیت‌ها، پاسخی مستقیم به کار بی‌نظیری بودند که آمازون و گوگل با دستیارهای صوتی خود انجام دادند.

آخرین به‌روزرسانی دستیار سیری، که همراه با سیستم عامل iOS 12 از راه رسید، کارایی‌های این هوش مصنوعی را به سطح بعدی برده‌ است. سیری حالا عمیقاً با سیستم عامل اپل ادغام شده و کار به جایی رسیده که حالا حتی قادر به پیشنهاد کردن اپلیکیشن‌های مختلف به کاربران، بسته به الگوی مصرف پیشین آن‌هاست. در کنار همه این‌ها، سیری ضمناً به شکلی عمیق با اپل واچ و اسپیکر هوشمند هوم‌پاد ادغام شده و راه‌های متنوع‌تری برای کنترل کردن دیوایس‌های هوشمند اپل ارائه می‌کند.

با این همه، سیری نقاط ضعف خودش را هم دارد؛ خصوصاً اگر از کاربران دیوایس‌های اندرویدی باشید. در واقع، اگر از کاربران موبایل‌های اندروید هستید، باید سیری را پاک فراموش کنید و این دستیار صوتی قرار نیست کاری برایتان انجام دهد. عدم تمایل همیشگی اپل به پورت کردن این دستیار صوتی روی سیستم عامل رقیب تا حد زیادی قابل درک است، اما در عین حال باعث می‌شود که کارایی آن نیز محدود شود. خوشبختانه اما با ظهور سایر دستیارهای صوتی، اینطور نیست که کاربران اندرویدی از مزیت‌های کار با یک دستیار هوشمند بی‌بهره باقی مانده باشند.

هوم‌پاد هم حوزه دیگری است که سیری در آن به شکل محسوسی ضعیف‌تر از رقبایش روی دیوایس‌های آمازون یا گوگل هوم ظاهر می‌شود. همانطور که با مطالعه بسیاری از نقدها می‌توان به این موضوع پی برد، سیری خیلی ساده قادر به انجام بسیاری از کارها نیست و وقتی اصلی‌ترین راه برای تعامل از یک دستگاه هوشمند، دستیارهای صوتی باشند، این موضوع اهمیتی دوچندان یافته و به تبع آن، شکلی مایوس‌کننده‌تر به خود می‌گیرد.

اما فارغ از تمام این مسائل، شکست دادن دستیار خود اپل روی دیوایس‌های خود اپل کاری غیرممکن است؛ خصوصاً که کمپانی مورد نظر شدیداً روی بهبود هرچه بیشتر دستیار خود با هر به‌روزرسانی تازه iOS سرمایه‌گذاری کرده است.

سامسونگ بیکسبی

مشخصات:

تاریخ عرضه: ۲۰۱۷
سازگاری با: دیوایس‌های اندروید و تایزن
اپلیکیشن جداگانه: دارد

دلایل استفاده:

+یکی از بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ ، انحصارا برای مشتریان سامسونگ

بعد از سال‌ها خیره شدن به چشم‌انداز موبایل‌های هوشمند و فکر کردن به اینکه «ما هم قادر به ساخت یک دستیار هوشمند برای موبایل‌هایمان هستیم»، سامسونگ در سال ۲۰۱۷ با هوش مصنوعی بیکسبی وارد این میدان شد. بیسکبی یک بازنگری بزرگ در دستیار S Voice است؛ دستیار فاجعه‌بار دیگری که در پکیج پوسته سامسونگ برای اندروید از راه می‌رسید.

دستیار صوتی جدید سامسونگ از ابتدا قرار بود سرویسی شبیه به سیری باشد که به صورت انحصاری در اختیار خریداران دیوایس‌های سامسونگ قرار می‌گیرد و به صورت خاص، پاداشی برای وفاداری کاربران به دیوایس‌های این شرکت. گستره قابلیت‌ها نیز به نخستین ورژن‌های سیری شباهت داشت و قادر به کارهایی مانند ارسال پیامک و چند کار ساده دیگر با آن بودید.

بیسکبی در چندین شکل مختلف قابل استفاده است. نخست در قالب حالت Voice که در واقع با فشردن دکمه‌ای روی دیوایس‌های گلکسی فعال می‌شود. حالت Vision که قابلیت در دوربین واقعیت افزوده است و می‌تواند اشیا را به صورت بلادرنگ شناسایی کند. حالت Routines برای تنظیم کردن فعالیت‌های گوناگون و در نهایت حالت Home که لیستی بلند بالا از وظایفی است که بیسکبی قادر به انجام آنهاست.

بعد از انتقادات فراوانی که به قابلیت‌های اندک و محدود بیسکبی شد، سامسونگ تصمیم به بازنگری در این دستیار صوتی گرفت و بعد از مدتی، بیسکبی 2.0 را معرفی کرد که به شکلی تمام عیار دچار تغییر شده و حالا با دیوایس‌های هوشمند بیشتری، مانند تلویزیون و یخچال‌های خانگی سازگاری دارد. گفتنی است بیکسبی در آینده از اسپیکر هوشمند گلکسی هوم سامسونگ نیز پشتیبانی خواهد کرد.

مایکروسافت کورتانا

مشخصات:

تاریخ عرضه: ۲۰۱۴
سازگاری با: دیوایس‌های ویندوز، iOS، اندروید و ایکس باکس
اپلیکیشن جداگانه: دارد

دلایل استفاده:

+تقریباً با تمام دیوایس‌ها سازگاری دارد
+مجموعه‌ای گسترده از کارایی‌ها، خصوصا در زمینه بهره‌وری

و به عنوان آخرین گزینه در این لیست، نوبت به دستیار صوتی کورتانای مایکروسافت می‌رسد که احتمالاً از منظر بهره‌وری خالص، کارآمدترین هوش مصنوعی حال حاضر باشد. این دستیار صوتی که در کنار ویندوز 10 معرفی شد به صورت خاص توسعه یافته تا نیازهای شما را به شکلی هوشمندانه برطرف کند. به عنوان مثال کورتانا با نرم‌افزار The Office 360 ادغام شده تا وظایف مختلفی را برای شما به انجام برساند.

اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان در کورتانا یافت، مشابه دیگر دستیارهای صوتی امروز است؛ جستجو در اینترنت برای موضوعات مختلف، تنظیم کردن اعلانات و پاسخ به سوالات مختلف از طریق جستجوگر بینگ مایکروسافت. درست مثل الکسا، کوراانا چندین «مهارت» شخص ثالث دارد که به شما اجازه می‌دهند از طریق اپلیکیشن‌های مختلف نظیر Ecobee، قادر به کارهایی اضافه باشید.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ هم اعلام کرد که کورتانا از این پس با دستگاه‌های الکسا هم سازگاری خواهد داشت و همین موضوع درباره هوش مصنوعی آمازون هم مصداق دارد. این یعنی کورتانا روی اسپیکرهای آمازون اجرا می‌شود.

اخیراً مایکروسافت در حال تغییر تمرکز خود بوده و کورتانا را به دستیاری صوتی برای تعاملات محل کار تبدیل کرده؛ زیرا استفاده از کورتانا میان کاربران عادی چندان رواج نداشت. بنابراین از منظر بهره‌وری خالص، کورتانا برنده واقعی این لیست است، هرچند که به عنوان یک دانشجو، احتمالاً سایر دستیارهای صوتی را برای کارهای روزمره ترجیح دهید؛ هرچه نباشد انتخاب برترین گزینه میان بهترین دستیارهای صوتی سال ۲۰۱۹ بیشتر از هرچیز دیگر به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد.

منبع: T3

ثبت نظر

*
*