• بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی هوشمند

    • 9 تعداد لایک

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی هوشمند

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/06/03 یکشنبه 3 شهریور 1398
    • |
    • زمان مطالعه 10 دقیقه
    • |
    • 1563 بار بازدید شده
    • 9 تعداد لایک

دیگر آن زمان گذشت که در گوشی تلفن فقط تعدادی شماره تماس بود و برای برقراری ارتباط استفاده می‌شد. امروزه گوشی‌ها بیشتر از تماس کاربرد دارند. اپلیکیشن‌هایی که برای فعالیت‌های مختلف به وجود آمده و هرروز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، گوشی هوشمند را تبدیل به یک کامپیوتر همه کاره کرده است؛ اپلیکیشن‌هایی مانند بانک، پیام‌رسان، بازی و غیره.

در تمامی این اپلیکشن‌ها، کاربران اطلاعات بسیاری زیادی دارند. اطلاعاتی که شما دوست ندارید حتی همسر، فرزند، دوست، پدر و مادرتان از آن‌ها مطلع شوند. به‌هرحال، گوشی موبایل یک وسیله شخصی است و کسی حق استفاده بدون اجازه از آن را ندارد. اگر هم متأسفانه گوشی هوشمند شما دزدیده یا گم شود، بیشتر از اینکه به اطلاعات دسترسی داشته باشید، نگران امنیت آن‌ها خواهید بود.

متأسفانه بیشتر کاربران به تأمین امنیت گوشی‌های موبایل خود دقت نمی‌کنند. فکر می‌کنند که با تعیین یک رمز، همه چیز تمام خواهد شد. باید گفت که به حدی اپلیکیشن‌های باز کردن قفل و این‌ها به وجود آمده که حتی یک غیر هکر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. البته در آخرین گوشی‌هایی که وارد بازار می‌شود، اپلیکیشن‌هایی برای افزایش امنیت قرار داده شده. هواوی و تکنو دو مدلی هستند که برای برنامه‌های امنیتی خود خیلی هم تبلیغ می‌کنند.

یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران از برنامه‌های امنیتی گوشی موبایل استفاده نمی‌کنند، سخت بودن استفاده از دید آن‌ها است. این تصور کاملاً اشتباه است. روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند حداقل گوشی شما را در برابر استفاده از آن توسط افراد عادی، نه هکر حرفه‌ای، مصون نگه دارد. اصلاً فرض کنیم که سخت هم باشد؛ به نظر شما امنیت اطلاعات ارزش این را ندارد که کمی به خود سختی دهید و روش و راهکارها را یاد بگیرید؟

در ادامه ما قصد داریم تا تعدادی راهکار را برای افزایش امنیت اطلاعات گوشی هوشمند شما معرفی کنیم. راهکارهایی که می‌تواند ضریب امنیت گوشی را نه تا صددرصد، بلکه تا 80 درصد افزایش دهد.

روش‌های افزایش امنیت گوشی هوشمند

 

  1. استفاده از قفل صفحه

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-استفاده از قفل صفحه

اعتقادی چندانی به استفاده از این روش وجود ندارد. برای اینکه نرم‌افزارهایی وجود دارد که به راحتی می‌تواند انواع قفل و پسوردها را تشخیص داده و باز کند؛ اما این برای نمونه گوشی‌های قدیمی بود. گوشی‌های جدید در برابر نفوذ بسیار قوی‌تر هستند. همچنین اثرانگشت هم دارند. شما می‌توانید پسوردی برای گوشی خود تعیین نکنید و فقط اجازه باز شدن آن را به اثرانگشت خود بدهید. فقط باید مراقب باشید که برای انگشت شما اتفاقی نیافتد. در غیر این صورت به مشکل بر خواهید خورد.

برای تعیین قفل صفحه بهتر است که ترکیبی از عدد و حروف (در صورت امکان) استفاده کنید. مراقب باشید که پسورد خود را در جایی مانند پشت گوشی خود ننویسید.

  1. پسورد سیم‌کارت گوشی

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-پسورد سیم‌کارت گوشی

برای سیم‌کارت‌های گوشی خود پسوردی تعیین کنید. این تکنیک در نگاه اول جوابگو نخواهد بود؛ اما برای آن‌هایی که شماره تماس‌ها را در سیم‌کارت خود ذخیره می‌کنند، بسیار مفید و کاربردی است. به‌هرحال، ممکن است که فردی قصد کپی گرفتن از شماره‌های ذخیره شده در سیم‌کارت شما به گوشی خود داشته باشد. وقتی سیم پسورد داشته باشد، امکان ورود وجود نخواهد داشت.

  1. از وای‌فای عمومی استفاده نکنید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-از وای‌فای عمومی استفاده نکنید

یک گوشی موبایل که وای‌فای آن روشن است، حتی اگر استفاده نشود، داده‌هایی را انتقال می‌دهد. این مسئله برای آن‌هایی که از وای‌فای عمومی استفاده می‌کنند، بیشتر از بقیه باید مورد توجه قرار بگیرد. در وای‌فای عمومی هیچ‌گونه نظارت امنیتی وجود ندارد.

یک کافی‌شاپ یا کتابخانه برای جلب مشتری، وای‌فای رایگان می‌دهد. اصلاً روی امنیت شبکه خود هم هیچ اقدامی نمی‌کنند. تنها کاری که انجام می‌دهند، محدودیت روی اتصال وای فای است. هر اطلاعاتی که شما از این طریق با دیگران انتقال می‌دهید، به راحتی توسط گوشی دیگری در آن منطقه قابل پیگیری خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که هکرها عاشق چنین وای فایی هستند. ساده‌ترین حالت برای تخریب گوشی، ارسال انواع کرم و ویروس از این طریق به گوشی است. پس مراقب باشید که اول از همه از اینترنت عمومی مکانی استفاده نکنید و دوم اینکه اگر مجبور بودید، پیام‌های ناشناس را باز نکنید. تا زمانی هم که نیازی نداشتید، وای فای گوشی خود را روشن نکنید.

  1. برنامه‌های مهم خود را قفل‌گذاری کنید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-برنامه‌های مهم خود را قفل‌گذاری کنید

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که روی برنامه‌های کاربردی شما پسورد قرار می‌دهند. این جدا از پسورد ورود به گوشی و حتی خود سیم‌کارت است؛ چیزی شبیه به رمز عبور ورودی اپلیکیشن‌های بانک. برنامه‌هایی دیگری مانند پیام‌رسان‌ها که حفاظت از چت‌ها در برابر افراد غریبه برای شما مهم است یا نوت‌پد که اطلاعات مهمی در آن نوشته می‌شود، گاهی نیاز به پسورد گذاری دارند. به این صورت اگر گوشی شما هم دزدیده شود، فرد به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

بعضی از اپلیکیشن‌های موجود رایگان هستند که استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. برنامه‌های موبایل رایگان هیچ‌گونه تضمینی در برابر حفظ نفوذ ندارند. امکان خرید برنامه‌های پولی هم برای همه وجود ندارد. به‌هرحال، باید به دنبال بهترین نمونه‌ها باشید. البته خود برندها برای گوشی‌های خود برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند.

فقط باید مطمئن شوید که این برنامه‌ها ویروسی نیستند. بسیاری از این برنامه‌ها توسط خود هکرها از قبل طراحی شده و آن را رایگان و با سوءاستفاده از اسم برند در گوشی قرار می‌دهند.

  1. بلوتوث خود را خاموش کنید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-بلوتوث خود را خاموش کنید

بلوتوث مسئله‌ای است که خیلی شاید تهدیدی به حساب نیاید، برای اینکه برد عملکرد آن خیلی کم و حدود ده متر است. نکته دیگر اینکه استفاده از آن بین کاربران کاهش پیدا کرده است. برای همین کمتر پیش می‌آید که بلوتوث دستگاه روشن شود. البته بعضی از اپلیکیشن‌ها برای کارکرد صحیح خود بلوتوث را به صورت خودکار روشن می‌کنند که باید حواستان به آن‌ها باشد و سریع خاموش کنید.

روشن بودن بلوتوث تهدیدی فقط برای گوشی‌های هوشمند نیست. بلکه امنیت گوشی‌های ساده را هم به خطر می‌اندازد. هکرها به راحتی می‌توانند اطلاعات گوشی که بلوتوث آن روشن است، از طریق نرم‌افزارهای خاص کپی کنند.

  1. هر برنامه‌ای را دانلود نکنید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-هر برنامه‌ای را دانلود نکنید

این روزها اگر به بازار یا پلی استور سری بزنید، اپلیکیشن‌هایی با موضوعات مختلف را مشاهده می‌کنید که در هرکدام به اصطلاح خدماتی برای موردی خاص عرضه شده است. خیلی از این اپلیکیشن‌ها ناشناخته هستند. هرکسی توانسته یک برنامه قرار داده است؛ البته این مسئله در بازار بیشتر است؛ برای نمونه، برای یک آنفالویاب اینستاگرام، ده تا برنامه مختلف وجود دارد. مسئله اصلی اینجاست که ضریب امنیتی هیچ‌کدام از این برنامه‌ها مشخص نیست.

بسیاری از این برنامه فقط ظاهر خوبی دارند. یکی از بهترین روش‌ها برای نفوذ به گوشی کاربران، استفاده از همین برنامه‌های موبایلی است. ساده‌ترین روش حمله هم ارسال ویروس و تأثیر منفی روی کارکرد صحیح برنامه‌های موبایل شما است. این مسئله زمانی خطرناک می‌شوند که از شما برای ورود به اپلیکیشن نصب شده، اطلاعات حساب شما را می‌خواهند. این مورد در برنامه‌هایی مانند آنفالویاب بیشتر به چشم می‌خورد. برای همین اول از همه برنامه‌های غیرضروری را در گوشی خود نصب نکنید. دوم اینکه اطلاعات حساب کاربری خود را برای ورود ندهید.

  1. مراقب وبگردی باشید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-مراقب وبگردی باشید

ارسال ویروس و نفوذ به گوشی موبایل از طریق مرورگر وب آن بسیار راحت‌تر است. هکرهای حرفه‌ای با طراحی سایت‌های به ظاهر کاربردی و ارسال پاپ‌آپ برای ذخیره‌سازی نام کاربری و رمز عبور، درصدد ثبت اطلاعات ارزشمند شما هستند. حتی بسیاری از آن‌ها با ارسال مخرب‌هایی به داخل گوشی، اطلاعات ذخیره شده در مرورگرهای شما را پیدا کرده و از آن برای ورود استفاده می‌کنند. این مسئله امنیتی برای آن‌هایی که از درگاه بانک استفاده می‌کنند، بیشتر از همه باید مورد توجه قرار بگیرد.

  1. آنتی ویروس نصب کنید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-آنتی ویروس نصب کنید

آنتی ویروس به درد نمی‌خورد؟ لطفاً این تفکر غلط را دور بریزید. برنامه‌های مخرب, کرم و ویروس به راحتی و سریع‌تر از فکر و خیال شما در گوشی موبایلتان نصب می‌شوند. باید جلوی آن‌ها را بگیرد و در صورت قرار گرفتن، سریع از بین ببرید. بهترین راه استفاده از برنامه‌های آنتی ویروس است. شرکت‌های سازنده خود گوشی‌های موبایل، آنتی ویروس‌هایی مخصوص گوشی موبایل ساخته‌اند که به خوبی می‌تواند انواع تهدیدها را از گوشی شما دور کند. حتماً آن‌ها را جدی بگیرید و در موبایل خود نصب کنید.

  1. از برنامه‌های کنترل از راه دور استفاده کنید

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت گوشی-از برنامه‌های کنترل از راه دور استفاده کنید

برنامه‌هایی وجود دارند که به شما امکان کنترل از راه دور گوشی موبایلتان را می‌دهد. این مسئله برای هنگامی گوشی دزدیده یا گم می‌شود، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از برنامه‌های پیشنهاد شده توسط خود سازنده‌ها یا دوستان باتجربه در حوزه امنیتی خود کمک بگیرید.

ثبت نظر

*
*