• بهترین ماسک‌هابرای مقابله با کرونا

    • 4 تعداد لایک

بهترین ماسک‌هابرای مقابله با کرونا

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/10/03 چهارشنبه 3 دی 1399
    • |
    • زمان مطالعه 5 دقیقه
    • |
    • 1792 بار بازدید شده
    • 4 تعداد لایک

در حال حاضر که این مقاله پیش روی شما قرار گرفته، نزدیک به یک سال از آغاز پاندمی ویروس جدید کرونا می‌گذرد و زندگی هیچوقت دشوارتر از امروز نبوده است. اگرچه واکسن‌های این بیماری در روندی آهسته اما پیوسته از راه می‌رسند، همچنان مردم سراسر جهان به رعایت بنیادین‌ترین قوانین حفاظتی ترغیب می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده دائمی از ماسک‌های صورت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره نمود.

اما در این یک سال، ماسک‌های صورت دغدغه‌هایی بزرگ نیز به وجود آوردند. برای مثال ماسک‌ها باعث می‌شوند که تنفس دشوارتر باشد، نقاط زجرآوری از صورت عرق کنند و اگر عینکی باشید هم به خوبی با مشکل بخار گرفتن لنزها آشنایی دارید. در عین حال اما لازم است که این مشکلات را نادیده بگیریم و آنقدر از خودمان و اطرافیان محافظت کنیم تا این پاندمی نیز به پایان برسد.

بخش اعظمی از محققان و پژوهشگران تا به امروز روی ساخت داروها و واکسن‌های لازم برای مقابله با کووید-۱۹ متمرکز بوده‌اند، اما برخی دیگر نیز تلاش‌هایشان را روی گجت‌های نوآورانه معطوف کردند تا زندگی را اندکی برایمان آسان‌تر کنند. برخی از این گجت‌ها، ماسک‌های هوشمندی هستند که کارکردی متفاوت با ماسک‌های عادی و پارچه‌ای دارند. در این مقاله برخی از این ماسک‌ها که توسط استارتاپ‌ها یا شرکت‌های بزرگ تولید شده‌اند را لیست کرده‌ایم. البته حواستان باشد که برخی از این ماسک‌ها کماکان در دست توسعه هستند و لزوما روانه بازار نشده‌اند.

UVMask

افزون بر فیلتر کردن ۹۵ درصد از آلودگی‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنید، UVMask به تکنولوژی استریلیزه کردن UV-C مجهز شده و به این ترتیب می‌تواند ۹۹.۹۹ درصد از باکتری‌ها، ویروس‌ها و ذراتی که بین ۰ تا ۳ میکرون ابعاد دارند و در هوا پخش هستند را به صورت کامل نابود کند. و این کار با سرعتی ۱۰ برابر بیشتر از سرعت تنفس انسان انجام می‌شود.

هوایی که تنفس می‌کنید ابتدا از فیلتر هوای بسیار بهینه ماسک عبور می‌کند و سپس وارد محفظه‌ای از جنس کوارتز می‌شود تا از طریق دو دیواره ۲۶۵ نانومتری از جنس UV-C LED استریلیزه شود. همین هوا سپس راهش را به محفظه‌ای دیگر به نام Strile-Votrex باز کرده و در نهایت به مجراهای تنفسی ما می‌رسد. و جالب‌تر اینکه سیستم فیلتر کردن هوا به صورت دوطرفه عمل می‌کند، این یعنی بازدم شما نیز تصفیه می‌شود تا افرادی که در پیرامون‌تان حضور دارند هم در امان باشند. UVMask اکنون سرمایه لازم را از طریق دو پلتفرم Indiegogo و کیک‌استارتر جذب کرده و فاصله چندانی با عرضه به بازار ندارد.

ماسک هوشمند C-Face

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به ماسک‌های صورت وارد می‌شود، اختلالی است که در روند مکالمه کردن با دیگر افراد به وجود می‌آورد. کلمات از پشت ماسک صورت شکلی نامفهوم به خود می‌گیرند و بنابراین برقراری ارتباط واقعا دشوار می‌شود. اما استارتاپ ژاپنی Donut Robotics راه حلی برای این مشکل یافته و ماسک هوشمند C-Face را ساخته که نه‌تنها صدای شما را آمپلیفای کرده و آن را با وضوح بالا به اسمارت‌فون شخص دیگر مخابره می‌کند، بلکه قادر به تبدیل گفتار به پیام‌های متنی و نت نیز هست.

موضوع از این هم جالب‌تر می‌شود. C-Face می‌تواند به ترجمه زبان‌های مختلف نیز بپردازد و بنابراین زبان ژاپنی را به هشت زبان دیگر شامل انگلیسی، چینی، کره‌ای و فرانسوی نیز تبدیل می‌کند. ۵۰۰۰ واحد نخست از ماسک هوشمند Donut Robotics طی ماه سپتامبر در ژاپن عرضه شدند و بزودی شاهد عرضه بین‌المللی آن نیز خواهیم بود.

O2 Curve

O2 Curve نتیجه سال‌ها پژوهش است و به عنوان یک ماسک ضد آلودگی، به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند از سیستم تنفسی شما در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا و همینطور آلودگی‌ها و ذرات آلاینده محافظت کند. درون این ماسک شاهد نوعی لایه آب‌بندی شده سیلیکونی هستیم که با استانداردهای ارگونومی پزشکی ساخته و به کمک یک بند قابل تنظیم، روی صورت اکثر افراد به خوبی می‌نشیند. از سوی دیگر یک فیلتر الکترواستاتیک در بدنه ماسک تعبیه شده که هم یون‌های منفی و هم یون‌های مثبت را جذب کرده و ذرات ۰.۱ میکرونی یا بالاتر را به دام انداخته و از بین می‌برد. پوسته ارگونومیک ماسک هم قابل شخصی‌سازی و تعویض است تا به خوبی با پوشش شما سازگار باشد.

این ماسک در آزمایشگاه پژوهش‌ها و ابتکارات حوزه آلودگی هوا در دانشگاه واترلو تست شد و مشخص گشت که تا ۹۵ درصد در برابر پاتوژن‌های موجود در هوا و تا ۹۸.۶ درصد در برابر آلاینده‌هایی نظیر دود آتش و دود اگزوز اتومبیل‌ها موثر است. ناگفته نماند که این ماسک همین حالا عرضه شده و از طریق وب‌سایت رسمی سازندگانش قابل خرید است.

ماسک B2

برنده چالش «جالب‌ترین ایده Protolabs»، ماسک B2 شرکت Breathe99 است که می‌تواند به نگرانی‌هایی مانند عدم درزگیری مناسب ماسک هنگام قرار گرفتن روی صورت و هزینه بالای تولید انبوه ماسک‌های صورت برای همگام ماندن با تقاضای بازار پایان دهد. این ماسک چند بار مصرف از یک طراحی ارگونومیک بهره‌مند شده که به شکلی راحت و انعطاف‌پذیر روی صورت فیت می‌شود و بعد از استفاده هم می‌توانید آن را از وسط تا کنید تا به خوبی درون جیب یا کیف قرار بگیرد. این ماسک ضمنا از مواد بسیار مقاوم ساخته شده و بخش جلویی آن را می‌توانید با دست یا حتی ماشین لباسشویی بشویید و برای مدتی طولانی به استفاده از آن ادامه دهید.

Breathe99 توجهی ویژه به هزینه تولید داشته و به سراغ کوچک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین فیلترهای پربازده در بازار رفته است. در صورتی که استفاده چندانی از این ماسک نداشته باشید، فیلتر هوای آن را می‌توانید هر دو یا سه هفته یک‌بار تعویض کنید. البته این بدان معنا نیست که ماسک به خوبی از شما در برابر ویروس‌های معلق در هوا محافظت نمی‌کند. تکنولوژی فیلتر ماسک B2 قادر به محافظت از شما در برابر ۹۹ درصد از آلودگی‌ها و ذراتی است که حداقل ابعادی معادل ۰.۱ میکرون دارند و B2 تمام تست‌های لازم را در انستیتوهای پزشکی معتبر پشت سر گذاشته است. در نهایت باید افزود که ماسک B2 تمام سرمایه لازم را جمع‌آوری کرده و در ماه ژوئن ۲۰۲۰ شاهد عرضه آن به بازار بودیم.

ماسک Gill

به عنوان ماسکی که در پاسخ به کمبود جهانی ماسک‌های جراحی طراحی شده، ماسک Gill قرار است افزون بر کاهش زباله‌های ماسکی در محیط زیست، یک لایه محافظتی اضافه برای شما به ارمغان بیاورد. Gill یک کارتریج فیلتر جداشونده دارد و در عین حال تنها از یک ششم مواد جاذب رطوبت در ماسک‌های جراحی استاندارد استفاده می‌کند.

لایه سیلیکونی ماسک که از تمام استانداردهای پزشکی پشتیبانی می‌کند، به خوبی روی صورت قرار گرفته و فضای بین بینی و دهان را کاملا پوشش می‌دهد و ضمنا می‌توانید آن را در آب جوش بجوشانید یا درون ماشین ظرفشویی قرار دهید تا تمام آلودگی‌ها از بین بروند. این ماسک نیز از طریق وب‌سایت رسمی‌اش برای خرید در دسترس قرار گرفته است.

ال‌جی PuriCare

کمپانی ال‌جی هم یکی از نام‌آشناترین کمپانی‌هایی است که به حوزه ماسک‌های هوا ورود کرده و از ماسک PuriCare پرده برداشته است. نکته جالب اینست که این ماسک از فن‌های الکترونیکی و فیلترهای HEPA بهره می‌برد و این‌ها همان تکنولوژی‌هایی هستند که پیشتر در دیوایس‌های تصفیه‌کننده هوای این شرکت کره‌ای یافت شده‌اند.

ال‌جی می‌گوید فیلترهای H13 HEPA موجود در این ماسک می‌توانند ۹۹.۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا که ابعادی بیشتر از ۰.۱ میکرون دارند را فیلتر کنند. این کمپانی اضافه می‌کند که هدفش از ساخت PuriCare، مقابله با مشکل استفاده گسترده از ماسک‌های خانگی بوده که کیفیت چندانی ندارند و صرفا توهم امنیت را به مردم می‌دهند. در فاز نخست، این ماسک به تولید چندان انبوهی نرسید و تنها به صورت محدود در اختیار کادر درمان یکی از بیمارستان‌های دانشگاه سئول قرار گرفت. اما بعد ال‌جی به تولید واحدهای بیشتری از این تکنولوژی پرداخت و حالا مصرف‌کنندگان نیز قادر به تهیه آن هستند.

ثبت نظر

*
*