• سامسونگ گلکسی اس ۲۱ | راجع به آن چه می‌دانیم؟

    • 4 تعداد لایک

سامسونگ گلکسی اس ۲۱ | راجع به آن چه می‌دانیم؟

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/09/29 شنبه 29 آذر 1399
    • |
    • زمان مطالعه 3 دقیقه
    • |
    • 1721 بار بازدید شده
    • 4 تعداد لایک

باورتان شود یا خیر، اکنون در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی به سر می‌بریم. این یعنی تنها حدود ۱ ماه تا عرضه اسمارت‌فون‌های پرچمدار بعدی سامسونگ، یعنی خانواده گلکسی اس ۲۱ فاصله داریم.

تا به امروز شایعات بسیار جالبی راجع به موبایل‌های این خانواده به گوش رسیده است، ضمنا همین چند وقت پیش یک افشاگری بزرگ داشتیم که مشخصات سخت‌افزاری دستگاه را لو داد و همراه با انبوهی از تصاویر رندر از موبایل‌ها منتشر شد. از طرف دیگر، براساس تاریخچه رویکردی که سامسونگ در قبال این خانواده در پیش گرفته، می‌توان بسیاری از جزییات سخت‌افزاری دیوایس‌ها را حدس زد. بیایید به مرور هرآن‌چیزی بپردازیم که تا امروز راجع به گلکسی اس ۲۱ سامسونگ می‌دانیم.

سامسونگ گلسی اس ۲۱ – نام‌گذاری و تاریخ عرضه

تا مدتی پیش، شایعاتی ضد و نقیض راجع به نام‌گذاری‌ موبایل‌های جدید سامسونگ به گوش می‌رسید. در ابتدا تصور می‌کردیم که سامسونگ نام گلکسی اس ۳۰ را برای خانواده جدیدش انتخاب کند، اما به مرور زمان در گزارش‌ها و شایعات بیشتر خواندیم که سامسونگ نام گلکسی اس ۲۱ را برگزیده است.

تا جایی که به تاریخ عرضه موبایل‌ها مربوط می‌شود، ما طبیعتا فرض را بر این گذاشته بودیم که سامسونگ اواسط ماه فوریه ۲۰۲۱ از آن‌ها رونمایی خواهد کرد. از زمان عرضه گلکسی اس ۹ به بعد، سامسونگ همیشه این برهه زمانی را برای رونمایی و عرضه پرچمداران کهکشانی‌اش انتخاب کرده است. با این همه، حالا به طور یقین می‌دانیم که دستگاه‌ها اندکی زودتر از همیشه از راه خواهند رسید.

در روز دهم دسامبر، خبرگزاری اندروید آتوریتی تایید کرد که شعبه هند سامسونگ، در تماسی تلفنی با سرمایه‌گذاران اعلام کرده که از موبایل‌های گلکسی اس ۲۱ در روز ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد. با این همه، تا دستگاه‌ها روانه بازار شود اندکی طول می‌کشد و مشتریان در روز ۲۹ ژانویه به آن‌ها دسترسی خواهند یافت.

مدل‌ها و طراحی

در سال ۲۰۲۰، شاهد معرفی پسوند Ultra در موبایل‌های پرچمدار سری گلکسی اس بودیم و برای نخستین بار، گلکسی اس ۲۰ اولترا از راه رسید. با توجه به اینکه گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ هم موفقیتی عظیم کسب کرد، می‌توان با قطعیت گفت که سامسونگ بار دیگر یک مدل اولترا در خانواده گلکسی اس ۲۱ عرضه خواهد کرد.

اکنون می‌توانیم با قطعیت کامل بگوییم که پرچمداران بعدی سامسونگ در قالب سه مدل عرضه خواهند شد: گلکسی اس ۲۱ استاندارد، گلکسی اس ۲۱ پلاس و گلکسی اس ۲۱ اولترا.

با توجه به شایعات و افشاگری‌ها، این سه موبایل ظاهری کاملا مشابه خواهند داشت و تنها یک تفاوت کوچک با یکدیگر دارند. مدل استاندارد همراه با نمایشگر ۶.۲ اینچی از راه خواهد رسید، اما گفته می‌شود که ابعاد نمایشگر در اس ۲۱ پلاس معادل ۶.۷ اینچ و در مدل اس ۲۱ اولترا معادل ۶.۹ اینچ خواهد بود.

هنوز هیچ اطلاعات تایید شده‌ای راجع به ابعاد سه دستگاه به گوشمان نرسیده، اما گفته می‌شود که گلکسی اس ۲۱ استاندارد ابعادی معادل 151.7x71.2x7.9 میلی‌متر خواهد داشت. نمایشگر ۶.۲ اینچی این موبایل به احتمال فراوان شامل یک فرورفتگی کوچک باشد که دوربین را میزبانی می‌کند. ضمنا بنابر رندهایی که توسط افشاگر معروف، ایوان بلس لو رفته‌اند، سه دوربین در پشت موبایل تعبیه شده است.

هنوز اطلاعاتی راجع به ابعاد گلکسی اس ۲۱ پلاس به گوش نرسیده، اما مشخصا این دستگاه بزرگ‌تر از مدل استاندارد خواهد بود. اما اکنون اطلاعاتی در اختیار داریم که از افشاگری‌ها هم ارزشمند است. سامسونگ مدتی پیش یک تصویر گیف تبلیغاتی منتشر کرد که نشان می‌دهند باید منتظر نوعی طراحی دو رنگ باشیم. در این گیف، یک موبایل اس ۲۱ پلاس دیده می‌شود که رنگ بنفش مایل به مسی دارد. در پایین نیز بیشتر به رنگ‌بندی سه دستگاه خواهیم پرداخت.

و در مورد گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز همینقدر اطلاعات کمی در اختیار داریم، هرچند که در تازه‌ترین رندرهای احتمالی دستگاه می‌توان دید که سامسونگ آن را به انبوهی از لنزهای اصلی مجهز کرده است.

رنگ‌بندی مدل‌های مختلف خانواده گلکسی اس ۲۱ به همین زودی مشخص شده است و می‌توانید از صحت موضوع اطمینان داشته باشید. مدل استاندارد در رنگ‌های خاکستری/مشکی، صورتی، بنفش و سفید عرضه خواهد شد. خریداران مدل پلاس به رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری/مشکی و بنفش دسترسی خواهند داشت و سامسونگ برای مدل اس ۲۱ اولترا نیز به سراغ دو رنگ خاکستری/مشکی و نقره‌ای رفته است.

مشخصات سخت‌افزاری و ویژگی‌ها

وب‌سایت اندروید پلیس مدتی پیش گزارشی مفصل منتشر کرد و از تمام مشخصات سخت‌افزاری کلیدی خانواده اس ۲۱ پرده برداشت. در حال حاضر می‌دانیم که دستگاه در برخی نقاط جهان همراه با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام عرضه می‌شود و در سایر مناطق، همراه با چیپست خانگی اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ.

تمام موبایل‌های این خانواده ظاهرا به نمایشگری با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز مجهز شده است. اما مطمئن نیستیم که این نرخ‌ به‌روزرسانی با بالاترین رزولوشن نمایشگرهای سه موبایل سازگاری داشته باشید. گفته می‌شود مدل اوترا از قلم S Pen سامسونگ نیز پشتیبانی می‌کند، اما احتمالا باید این استایلوس را به صورت جداگانه خریداری کنید و خبری از آن در جعبه موبایل نخواهد بود.

ضمنا می‌توانیم خودمان هم آستین را بالا زده و فرض را بر این بگذاریم که با هیچگونه تضعیف سخت‌افزاری نسبت به خانواده گلکسی اس ۲۰ روبه‌رو نخواهیم بود. این یعنی هیچ‌کدام از سه موبایل حافظه رمی کمتر از ۱۲ گیگابایت یا حافظه داخلی کمتر از ۱۲۸ گیگابایت نخواهد داشت. بیایید نگاهی بیندازیم به حافظه ذخیره‌سازی احتمالی هرکدام از موبایل‌های سری اس ۲۱:

باتری

بنابر افشاگری وب‌سایت اندروید پلیس، گلکسی اس ۲۱ قرار است همراه با باتری پر ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی از راه برسد. از سوی دیگر اس ۲۱ احتمالا یک باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی داشته باشد و این رقم به ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در مدل اس ۲۱ اولترا خواهد رسید.

از سوی دیگر در شایعات آمده که سامسونگ احتمالا مشغول کار روی یک قابلیت شارژ وایرلس فوق سریع برای موبایل‌های جدیدش باشد. بنابراین کاملا محتمل است که سامسونگ از سرعت شارژ ۶۵ وات برای خانواده گلکسی اس ۲۱ پرده بردارد. این موضوع از آن جهت منطقی به نظر می‌رسد که وان‌پلاس هم اخیرا موبایل‌ وان‌پلاس 8T را با قابلیتی مشابه رونمایی کرد. از سوی دیگر اما این احتمال وجود دارد که سرعت شارژ برای تمام مدل‌های خانواده یکسان نباشد. اگر فرض را بر چنین چیزی بگذاریم، اس ۲۱ اولترا به صورت انحصاری از شارژ ۶۵ واتی بهره‌مند خواهد بود. حتی باید این احتمال را نیز در نظر داشت که هر سه دستگاه از چنین سرعتی پشتیبانی کنند، اما تنها اولترا همراه با شارژر سازگار در جعبه از راه برسد.

یکی دیگر از شایعات در ماه اکتبر امسال مدعی شد که سامسونگ هم ممکن است بیخیال قرار دادن شارژر در بسته‌بندی موبایل‌هایش شود: این همان کاری است که اپل نیز با خانواده آیفون ۱۲ به انجام رساند. یکی از خبرنگاران سرشناس دنیای تکنولوژی هم اکنون تایید کرده که حداقل مدل‌های عرضه شده در کشورهای اروپایی، بدون شارژر از راه خواهند رسید.

سیستم دوربین گلکسی اس ۲۱

شایعات و گمانه‌زنی‌ها راجع به سیستم دوربین موجود در خانواده گلکسی اس ۲۱ نیز فراوان بوده است. مدل استاندارد و مدل استاندارد ظاهرا دوربین اصلی کاملا یکسانی دارند که شامل یک سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپیکسلی و سنسور فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی خواهد بود.

بنابر اطلاعات درج شده در فروشگاه Opera House خود سامسونگ، می‌توان برخی جزییات مربوط به دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا را نیز تایید شده تلقی کرد. این موبایل ظاهرا یک سنسور اصلی و نسل دومی ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد و دو سنسور ۱۰ مگاپیکسلی دیگر. یکی از آن دو دوربین، لنز تله‌فوتو است که از زوم اپتیکال ۱۰ برابری پشتیبانی خواهد کرد. از سوی دیگر در شایعات ابتدایی به یک سانسور چهارم در دوربین اصلی اولترا نیز اشاره شده که تصاویر عریض ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. این سیستم ضمنا از فوکوس خودکار لیزری هم پشتیبانی خواهد کرد.

دوربین‌های موبایل‌های جدید سامسونگ ظاهرا قادر به تصویربرداری همزمان در جلو و پشت خواهند بود. تمام این دوربین‌ها ضمنا از ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه یا 8K با رزولوشن ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

و در نهایت نوبت به اطلاعات مربوط به قابلیتی می‌رسد که احتمالا خبری از آن‌ در خانواده گلکسی اس ۲۱ نباشد: دوربین سلفی زیر نمایشگر. گفته می‌شود سامسونگ نتوانسته به منابع تولیدی لازم برای استفاده از این تکنولوژی تازه در موبایل‌های سری اس دسترسی پیدا کند. در عوض کمپانی کره‌ای احتمالا این قابلیت را به موبایل گلکسی زی فولد ۳ بیاورد.

پشتیبانی از قلم S Pen؟

در تازه‌ترین گزارش‌ها آمده که خانواده گلکسی اس ۲۱ احتمالا از استایلوس معروف S Pen که همواره همراه با موبایل‌های گلکسی نوت عرضه شده پشتیبانی کند. در همین شایعات آمده که برخلاف خانواده نوت، قلم درون بسته‌بندی موبایل‌ها قرار نمی‌گیرد، اما در صورت خرید جداگانه، قادر به استفاده از آن خواهید بود. از سوی دیگر سامسونگ چند کیس محافظت مخصوص برای گلکسی اس ۲۱ ساخته که فضایی برای نگهداری قلم S Pen نیز خواهند داشت. با توجه به این موضوع، برخی حدس زده‌اند که سامسونگ بیخیال خانواده نوت شده و S Pen هم تبدیل به یک گزینه مجزا و دلخواه برای اس ۲۱ اولترا و همینطور گلکسی زی فولد ۳ خواهد شد.

قیمت‌گذاری و تاریخ عرضه

از زمان عرضه خانواده گلکسی اس ۹ تا به امروز، سامسونگ قیمت پایه موبایل‌های پرچمدار جدید خود را بالا و بالاتر برده است. بنابراین به صورت معمول انتظار می‌رود که این ترند در سال ۲۰۲۱ با خانواده گلکسی اس ۲۱ نیز ادامه یابد.

اما در برخی از گزارش‌های اخیر آمده که احتمال دارد شاهد کاهش قیمت نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی باشیم. در واقع اگر این شایعه حقیقت داشته باشد، شاهد پایین‌ترین قیمت پایه ممکن برای هر مدل خواهیم بود:

حواستان باشد که این قیمت‌گذاری‌ها به صورت رسمی تایید نشده‌اند. در واقع برخی منابع خبری می‌گویند که سامسونگ هنوز به تصمیمی قاطع راجع به قیمت‌گذاری موبایل‌هایش نرسیده است. چنین چیزی بستگی به فاکتورهای متعدد مانند رقابت در بازار، ترندهای تبلیغاتی و پاندمی کووید-۱۹ که جیب مردم را بی‌پول‌تر از همیشه کرده دارد.

تا جایی که به عرضه دستگاه‌ها مربوط می‌شود، سامسونگ احتمالا در همان روز ۱۴ ژانویه که از موبایل‌هایش رونمایی می‌کند، امکان پیش‌خرید را نیز مهیا شود. سپس بعد از دو هفته و در روز ۲۹ ژانویه می‌توان منتظر عرضه فیزیکی سه موبایل‌ به بازار و به دست پیش‌خریدکنندگان بود.

ثبت نظر

*
*