• انتخاب گوشی مناسب برای افراد سالمند

    • 20 تعداد لایک

انتخاب گوشی مناسب برای افراد سالمند

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/04/23 یکشنبه 23 تير 1398
    • |
    • زمان مطالعه 3 دقیقه
    • |
    • 11741 بار بازدید شده
    • 20 تعداد لایک

سالمندان بیشتر از هر گروه دیگری در برابر تغییرات و پیشرفت تکنولوژی از خود واکنش منفی نشان می‌دهند. آن‌ها یک عمر با همین وسایل ساده و بدون هیچ‌گونه وسیله تکنولوژی روزهای زندگی خود را گذرانده‌اند. گوشی‌های موبایل جدید یکی از همین موارد است. یادگیری استفاده از یک موبایل هوشمند مانند این است که از آن‌ها بخواهید سر کلاس اول ابتدایی بنشینند و درس بخوانند. برای همین خیلی از سالمندان راغب به استفاده موبایل نیستند. اگر آن‌ها خیلی مجبور شوند، استفاده از گوشی‌های ساده دکمه‌ای را ترجیح می‌دهند.

خوشبختانه، با اینکه تکنولوژی گوشی‌ها بی‌رحمانه جلو رفته است؛ اما می‌توان در بین آن‌ها گوشی مناسب برای سالمندان پیدا کرد. این نوع گوشی‌ها ساختار و کارکرد خیلی ساده‌ای دارند و سالمندان خیلی راحت می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به هرحال، افراد مسن باید قبول کنند که این روزها خود را کمی با تکنولوژی وفق دهند.

چرا سالمندان باید از گوشی موبایل استفاده کنند؟

اولین قدم برای خرید گوشی برای سالمندان، توجیه کردن آن‌ها است؛ به عبارتی دیگر، اینکه شما دلایلی را بیاورید که آن‌ها حداقل ترغیب به استفاده از ساده‌ترین گوشی موبایل شوند. آوردن این دلیل «همه دارند، شما هم داشته باش.» اصلاً مناسب نیست. در واقع شما با این مسئله درصدد مجبور کردن آن‌ها برای خرید یک گوشی موبایل هستند. این نکته را در ذهن خود داشته باشید که در افراد مسن هرچه سن بالاتر برود، حوصله آن‌ها هم کم می‌شود. هرچه حوصله هم کمتر شود، کمتر دنبال جروبحث هستند و حرف‌شنو هم نخواهند بود. پس سعی کنید به جای بحث بیخود و دادوبیداد، سالمندان خود را برای خرید گوشی مناسب توجیه کنید.

  • داشتن گوشی موبایل باعث می‌شود که ارتباط آن‌ها با دیگر افراد در بیرون از خانه و در خیابان برقرار باشد؛ اما گفتن این جمله نمی‌تواند آن‌ها را توجیه برای خرید کند. بهتر است که برای مثال چنین جمله‌ای را به کار ببرید: «پدر یا مادر من، اگر خدای نکرده در خیابان یا جایی حالتان بد شد یا اگر مسافرت بودید و دلتان برای ما هم تنگ شد، خیلی راحت با گرفتن چند دکمه می‌توانید با ما تماس بگیرید.»
  • با گوشی موبایل به راحتی می‌توان برنامه ساعتی برای مصرف قرص‌ها تنظیم کرد. البته آن‌ها ممکن است که اوایل نسبت به انجام این کار واکنش نشان دهند، برای همین شما باید این کار را انجام دهید. سالمند مزیت گوشی موبایل را ببیند، خودش کم‌کم راه استفاده از آن را یاد خواهد گرفت.
  • دیگر نیازی به داشتن دفترچه تلفن و کلی کاغذ برای نوشتن تلفن‌ها نیست. به راحتی همه آن‌ها در گوشی موبایل ذخیره می‌شود. فقط شما لازم است تا برای راحت‌تر کردن و ترغیب او، شورتکات شماره‌گیری برای تماس‌های پرتکرار را تنظیم کنید.

چرا اغلب سالمندان از خرید گوشی طفره می‌روند؟

این تصور که سالمندان از تکنولوژی فراری هستند، کاملاً غلط است. متأسفانه همسو نبودن تغییرات تکنولوژی و پیشرفت بدون کنترل بعضی از آن‌ها، باعث اختلال کاری و رفتاری در بسیاری از سالمندان شده است. مطمئن باشید که آن‌ها بیشتر از نسل جوان علاقه‌مند به بروز بودن خود دارند؛ اما پس چه چیزی باعث شده تا مقاومت بالایی از خود نشان دهند؟

محققان سوئدی و نروژی در کنار محققان دانشگاه لیکوپینگ بررسی دقیقی در خصوص علت مقاومت سالمندان در استفاده از گوشی انجام داده‌اند. آن‌ها از 500 نفر سالمند با متوسط سن 80 در جامعه آماری خود استفاده کردند و به نتایج زیر دست پیدا کردند: (تشریح کامل نتایج در سایت sciencenordic.com قرار گرفته است.)

  • سالمندان از غلبه شدن می‌ترسند. آن‌ها یک عمر آزاد زندگی کرده‌اند و کمتر وابسته دیگران بوده‌اند. با ورود گوشی، آن‌ها نگران این هستند که باید در یادگیری و استفاده همیشه محتاج دیگران باشند.
  • آن‌ها فکرمی کنند که ورود گوشی‌های موبایل باعث از هم گسسته شدن بنیان خانواده‌ها می‌شود. متأسفانه تبلیغات مناسبی هم در این خصوص از طریق رسانه یا انجمن‌ها صورت نگرفته است.
  • آن‌ها به تعلقات خود وابستگی بیشتری دارند. در واقع این مسئله در ذهن آن‌ها وجود دارد که با ورود گوشی‌های موبایل باید متعلقات قدیمی خود را دور بیاندازند.

البته دلایل دیگری هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها، تفکر غلط بالا رفتن سن و در نتیجه کند شدن ذهن است. این تصور بین تمامی سالمندان متأسفانه رایج است و باید قبل از هر چیزی به فکر اصلاح آن باشید.

ویژگی‌های گوشی مناسب برای سالمندان         

واقعاً اگر به دنبال خرید گوشی موبایل برای سالمندان خود هستید، به هرحال باید توانایی آن‌ها را در نظر بگیرید. هدف شما از خرید گوشی مناسب برای سالمندان برقراری ارتباط بیشتر با آن‌ها است. سالمندان دیگر مانند نسل جوان به دنبال مسائل به‌روز نیستند. همین‌که یک وسیله بتواند ارتباطشان را با خانواده حفظ کند، برای آن‌ها کفایت خواهد کرد.

از این رو تعدادی ویژگی را باید در هنگام خرید گوشی موبایل برای سالمندان خود در نظر بگیرید. این ویژگی‌ها به استفاده و ترغیب آن‌ها برای خرید کمک زیادی خواهد کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

  • بیشتر سالمندان دیگر قدرت بینایی گذشته را ندارند. از این رو باید برای آن‌ها به دنبال گوشی موبایلی باشید که فونت به صورت درشت در صفحه مانیتور دیده شود. پس میزان اندازه صفحه نسبت به صفحه کلید باید بیشتر باشد.
  • استفاده از کلیدها باید خیلی آسان باشد. ریز بودن کلیدها باعث بدخوانی حروف روی آن‌ها خواهد شد. در خرید گوشی لمسی فقط مراقب باشید. سالمندان عادت دارند که روی هر چیزی ضربه بزنند. ضربه‌های محکم و پی‌درپی باعث خراب شدن سریع صفحه می‌شود.
  • استفاده از بخش‌های گوشی بسیار راحت باشد. شماره‌گیری و ارسال پیام دو بخش مهم هستند که بهتر است که با یک حرکت، شخص به آن بخش برسد. خیلی خلاصه، رابط کاربری آسانی داشته باشد. اینطوری برای شما هم راحت‌تر است، زیرا دیگر لازم نیست کلی مراحل را برای انجام یک کار توضیح دهید.
  • در برابر ضربه‌ها و افتادن مقاومت داشته باشد.
  • عمر باتری آن و آنتن دهی آن مناسب باشد.

قبل از خرید، خود را یک‌بار جای سالمند بگذارید و بررسی کنید که آیا این گوشی واقعاً مناسب چنین شخصی است یا خیر.

معرفی چند گوشی مناسب برای سالمندان

معرفی گوشی برای سالمندان خیلی سخت است. اگر همین الآن شما در اینترنت جست‌وجو کنید، سایت‌هایی هستند که چندین مدل مختلف را معرفی کرده‌اند؛ اما بسیاری از این مدل‌ها در ایران به فروش نمی‌روند. بعد اینکه آیا گوشی مناسب سالمند شما است یا خیر، حتماً باید به صورت فیزیکی برسد. بهترین حالت خرید فیزیکی و همراه با خود شخص سالمند است. اگر هم قصد خرید اینترنتی گوشی موبایل را دارید، نکات نوشته شده در بالا را باید در نظر بگیرید.

اگر بخواهیم چند نمونه معرفی کنیم، مدل‌های زیر برای خرید پیشنهاد می‌شود:

در سری گوشی‌های نوکیا

نوکیا نسبت بقیه برندها دارای گوشی‌های متنوعی است. بهتر است که اول از همه این گوشی‌های این برند را مورد بررسی قرار بدهید.

در سری گوشی‌های جیمو

در سری گوشی‌های تکنو

در سری گوشی‌های بلو

در سری گوشی‌های جی ال ایکس 

در سری گوشی‌های فلای

ثبت نظر

*
*