• از اتومبیل هایبریدی چه می‌دانید؟

    • 7 تعداد لایک

از اتومبیل هایبریدی چه می‌دانید؟

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/10/09 ﺳﻪشنبه 9 دی 1399
    • |
    • زمان مطالعه 4 دقیقه
    • |
    • 2268 بار بازدید شده
    • 7 تعداد لایک

یک اتومبیل هایبریدی اتومبیلی است که به چند روش مختلف نیروی محرکه خود را به دست می‌آورد این یعنی موتور بنزینی اتومبیل، با یک موتور الکتریکی ترکیب می‌شود.

اصلی‌ترین مزیت اتومبیل‌های هایبریدی اینست که سوخت کمتری مصرف می‌کنند و بنابراین کمتر از اتومبیل‌های بنزینی یا گازوییلی معمولی، به تولید و نشر کربن دی‌اکسید می‌پردازند. کربن دی‌اکسیدی که امروز به مشکلی جدی در جهان تبدیل شده و تغییرات اقلیمی گسترده را با خود به همراه آورده است.

از سوی دیگر، دولت بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، امتیازهایی برای خریداران اتومبیل‌های هایبریدی در نظر گرفته‌اند تا افراد بیشتری را به استفاده از این خودروها ترغیب کنند. از جمله این مزایا می‌توان به عدم دریافت مالیات جاده یا مالیات خرید اتومبیل اشاره کرد.

 

انواع اتومبیل‌های هایبریدی

در تئوری، اتومبیل‌های هایبریدی هم به صرفه‌جویی اقتصادی فراوان منجر می‌شوند و هم تولید کربن دی‌اکسید را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهند، اما در دنیای واقعی، وعده تولید صفر کربن دی‌اکسید تنها در سفرهای کوتاه محقق می‌شود و موتور الکتریکی موجود در آن‌ها نیز برای سفرهای طولانی بهینه تلقی نمی‌شود.

آنچه صحبت درباره اتومبیل‌های هایبریدی را دشوار می‌کند، این حقیقت است که اکنون با سه نوع اتومبیل هایبریدی در جهان طرف هستیم:

·         هایبرید خفیف

·         هایبرید خودشارژ

·         هایبرید پلاگین (یا PHEV)

هایبریدهای خفیف

هایبرید خفیف اتومبیلی است که از ساده‌ترین موتور الکتریکی ممکن و یک باتری کوچک بهره‌مند شده که به موتور احتراق رایج در آن یاری می‌رسانند. در این ماشین‌ها، باتری یا به صورت مستقیم با دریافت انرژی الکتریکی شارژ می‌شود یا هنگام کاهش سرعت، می‌تواند به شارژ مجدد خود بپردازد. ناگفته نماند که اتومبیل‌های هایبرید خفیف، برخلاف هایبرید خودشارژ یا هایبرید پلاگین، نمی‌توانند با اتکای صرف بر انرژی الکتریکی به حرکت درآیند و کماکان نیازمند سوخت‌های فسیلی هستند.

از جمله اتومبیل‌های هایبرید خفیف می‌توان به سوزوکی ویتارا، فورد پوما، اند روور دیسکاوری اسپورت، فیات ۵۰۰، رنج روور ایواک و کیا اسپورتیج اشاره کرد.

رانندگی با هایبرید خفیف چه حسی دارد؟

یک اتومبیل هایبرید خفیف، حس و حالی شبیه به اتومبیل‌های معمولی منتقل می‌کند. به خاطر کمکی که موتور الکتریکی به تمام سیستم می‌رساند، ممکن است متوجه شوید که موتور بیشتر از حالت معمول متوقف می‌شود. از سوی دیگر، به خاطر انرژی اضافه موتور الکتریکی، شتاب‌دهی نسبت به اتومبیل‌های معمولی بهتر است. به همین ترتیب، دنده عوض کردن هم حسی روان‌تر دارد.

 

هایبریدهای خودشارژ

یک اتومبیل خود شارژ یا «هایبرید کامل» به یک موتور الکتریکی و باتری نسبتا بزرگ‌تری نسبت به هایبرید خفیف مجهز شده است. این تکنولوژی به صورت خودکار قادر به شناسایی بهترین منبع انرژی برای پیش راندن اتومبیل است و بنابراین بدون نیاز به دخالت انسانی، میان انرژی الکتریکی یا سوخت‌های فسیلی سوییچ می‌شود.

در حالت الکتریکی کامل، این اتومبیل‌ها صرفا قادر به حرکت برای چند کیلومتر هستند و باتری نیز مجددا هنگام ترمزگیری شارژ می‌شود.

از جمله اتومبیل‌های هایبرید خودشارژ می‌توان به تویوتا کورولا، لکسوس UX، هوندا CR-V، کیا نیرو هایبرید و هیوندا یونیک هایبرید اشاره کرد.

رانندگی با هایبرید خودشارژ چه حسی دارد؟

باز هم با تجربه‌ای بسیار شبیه به اتومبیل‌های رایج و متکی بر بنزین یا گازوییل طرف هستیم. خیلی ساده موتور را روشن می‌کنید، آن را در حالت D (به معنای Drive) قرار می‌دهید و از سواری لذت می‌برید. بسته به اینکه اتومبیل توسط کدام شرکت تولید شده باشد، ممکن است به حالت‌های رانندگی مختلفی با تمرکز بر کمترین میزان مصرف سوخت یا هندلینگ اسپورت‌تر دسترسی داشته باشید.

 

هایبریدهای پلاگین

یک اتومبیل هایبرید پلاگین یا یک PHEV، بزرگ‌ترین پک باتری ممکن را دارد که هم هنگام ترمزگیری شارژ می‌شود و هم می‌توان آن را در منزل یا ایستگاه‌های عمومی شارژ کرد. این اتومبیل‌ها در حالت کاملا الکتریکی و بدون نیاز به هیچگونه سوخت فسیلی، مسافتی معادل ۵۰ کیلومتر را طی می‌کنند.

از جمله اتومبیل‌های هایبرید پلاگین می‌توان به میتسوبیشی آوت‌لندر PHEV، بی‌ام‌دبلیو 330e، مینی کانتری‌من PHEV، آئودی Q7، مرسدس بنز A 250e و فولکس‌واگن گلف GTE اشاره کرد.

رانندگی با هایبرید پلاگین چه حسی دارد؟

و یک بار دیگر باید گفت که رانندگی با PHEV درست مانند رانندگی با یک اتومبیل استاندارد متکی بر سوخت فسیلی است. بسته به اتومبیلی که انتخاب کرده‌اید، یا می‌توانید به شکلی آسان از آن استفاده کنید یا استفاده از ترمزگیری بازتولیدگر را بیاموزید و با کاهش سرعت در شرایط غیر ضروری (مثلا هنگام نزدیک شدن به یک میدان)، مقدار شارژی که به باتری بازمی‌گردد را افزایش دهید. ناگفته نماند که هنگام رانندگی در حالت تمام الکتریک، نه آلودگی زیست‌محیطی و نه آلودگی صوتی تولید خواهد شد و از یک سواری بسیار بی‌سر و صدا لذت خواهید برد.

مزایای اتومبیل‌های هایبریدی

سازگاری فراوان با محیط زیست

به صورت میانگین، اتومبیل‌های هایبریدی ۹۰ درصد آلودگی کمتر نسبت به خودرهای سنتی تولید می‌کنند. این بدان خاطر است که این اتومبیل‌ها به موتور دوگانه مجهز شده‌اند و بنابراین در قیاس با اتومبیل‌های صرفا متکی بر موتور بنزینی یا گازوییلی، کربن دی‌اکسید کمتری پخش می‌کنند. این اتومبیل‌ها سبزتر به حساب آمده و ضمنا با مصرف سوخت کمتر به ازای هر کیلومتر، سازگاری به مراتب بیشتری با زیست‌محیط دارند.

باید اشاره کرد که در تحقیقات تازه مشخص شده که یکی از اصلی‌ترین مشکلات هایبریدهای پلاگین اینست که رانندگان، آن‌ها را شارژ نگه نمی‌دارند. بدون شارژ مداوم موتور، نه‌تنها کارایی کاهش می‌یابد بلکه مصرف سوخت بنزینی یا گازویلی تفاوتی با یک اتومبیل سنتی نخواهد داشت.

از سوی دیگر، رفتارهای رانندگان نیز می‌تواند بر میزان سبز بودن اتومبیل‌های هایبریدی تاثیر بگذارد. برای مثال شتاب‌دهی سخت دادن به اتومبیل، مصرف سوخت‌های فسیلی را بالاتر می‌برد.

مقرون به صرفگی سوختی

اتومبیل‌های هایبرید خفیف مصرف سوخت پایین‌تری در قیاس با اتومبیل‌های سنتی دارند و بنابراین بهینگی مصرف سوخت را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند. از سوی دیگر، تکنولوژی هایبرید خودشارژ باعث می‌شود که موتور هنگام شتاب‌گیری کمتر به سوخت بنزین یا گازوییل متکی باشد و باز هم شاهد کاهش مصرف سوخت هستیم.

اگر رفت و آمدهایتان در فضایی محدود صورت بگیرد، PHEVها بهترین گزینه ممکن به حساب می‌آیند و می‌توانید به صورت کامل بر انرژی موجود در باتری آن‌ها متکی باشید و هیچوقت از سوخت فسیلی استفاده نکنید. البته در مسافت‌های طولانی‌تر هم موتور الکتریکی در نهایت به کمک موتور احتراق آمده و آلودگی کربنی را کاهش می‌دهد.

 

هزینه‌های کمتر برای خریداران

اتومبیل‌های هایبریدی به صورت معمول، مقرون به صرفه‌تر از همتایان متکی بر سوخت فسیلی خود به حساب می‌آید. این بدان خاطر است که این اتومبیل‌ها معمولا باتری و موتور الکتریکی دارند و با کاهش مصرف سوخت، هزینه‌هایی که باید بابت سوخت بپردازید را نیز کم می‌کنند.

افزون بر کاهش هزینه‌هایی که باید صرف سوخت شوند، هرچه اتومبیل شما دی‌ اکسید کربن کمتری تولید کند، مجبور به پرداخت مالیاتی کمتر در کشورهای پیشرفته خواهید بود. نیازی به اشاره هم نیست که در سفرهای طولانی، استفاده از موتور الکتریکی بخش اعظمی از هزینه‌های سفر که صرف سوخت می‌شوند را کاهش می‌دهد.

مصرف انرژی کمتر

اتومبیل‌های هایبریدی معمولا از مواد سبک‌وزن‌تر ساخته می‌شوند و بنابراین به انرژی کمتری برای به حرکت درآوردن آن‌ها نیاز است. موتورهای موجود در اتومبیل‌های هایبریدی نیز سبک‌وزن‌تر و کوچک‌تر از موتورهای معمولی به حساب می‌آیند و همین، مصرف انرژی‌ را به شکل قابل توجهی کمتر می‌کند.

رانندگی آسان

رانندگی با اتومبیل‌های هایبریدی اساسا همان رانندگی با اتومبیل‌های سنتی است، اما با هزینه‌های کمتر. کمکی که موتور الکتریکی به موتور احتراق می‌رساند بدان معناست که فشار کمتری بر اتومبیل وارد شده و سفری بی‌ سر و صداتر را تجربه می‌کنید و در عین حال به خاطر نیروی اضافه، شتاب‌دهی به شکلی روان‌تر صورت می‌گیرد. PHEVها به صورت خاص در کابین داخلی کمترین صدا را دارند و بنابراین می‌توانید منتظر اتمسفری بسیار ریلکس باشید.

معایب اتومبیل‌های هایبریدی

مناسب تنها برای سفرهای داخل شهری

اتومبیل‌های هایبریدی از موتور دوگانه بهره می‌برند و این یعنی موتور بنزینی یا گازوییلی‌شان ابعادی بسیار کوچک‌تر از موتورهای احتراق رایج و موجود در خودروهای تک موتوره دارد. موتور الکتریکی نیز از سوی دیگر بسیار کم‌انرژی به حساب می‌آید. در واقع مجموع انرژی حاصل از موتور دوگانه، معمولا کمتر از انرژی حاصل از موتورهای سنتی است و این یعنی هایبریدها به صورت خاص برای رانندگی داخل شهر طراحی شده‌اند و برای مناطق بیرون شهر، کمتر ایده‌آل تلقی می‌شوند.

هزینه نگهداری بالاتر

از آن‌جایی که اتومبیل‌های هایبریدی به موتور دوگانه و تکنولوژی پیشرفته‌تر مجهز شده‌اند، تعمیرشان برای مکانیک‌ها سخت‌تر است و دارندگان این اتومبیل‌ها نیز باید به دنبال مکانیکی باشند که از تخصص لازم برای رسیدگی به ماشین بهره ببرد.

به این ترتیب، هزینه نگهداری از خودرو بالاتر از اتومبیل‌های سنتی‌تر است. البته که هرچه تعداد اتومبیل‌های هایبریدی موجود در جاده‌ها و بازار افزایش یابد، این هزینه‌ها نیز بیش از پیش کاهش خواهند یافت.

قیمت‌گذاری

اتومبیل‌های هایبریدی برچسب قیمتی گران‌تر از اتومبیل‌های استاندارد و متکی بر سوخت فسیلی دارند و همین باعث می‌شود بسیاری از افراد از خرید آن‌ها طفره بروند. از سوی دیگر اما دولت‌های توسعه یافته حاضرند برخی از هزینه‌هایی که به دوش خریداران می‌افتد را با سوبسید یا معافیت مالیاتی جبران کنند.

این سوبسید، به صورت مستقیم روی هزینه خرید خودرو اعمال می‌شود و بنابراین خریداران نیازمند هیچ دوندگی برای معافیت مالیاتی یا کاغذبازی‌‌های رایج نیستند. ناگفته نماند که قیمت بالای هایبریدها معمولا با هزینه‌های پایین‌ترشان در مصرف سوخت جبران می‌شود. بنابراین اگر از هزینه‌های اولیه برآیید، در طولانی‌مدت شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد.

۵ اتومبیل هایبریدی برتر در سال ۲۰۲۰

برای اینکه اندکی بیشتر با برجسته‌ترین نمونه‌های موجود در بازار آشنا شوید، در ادامه مقاله ۵ مورد از بهترین اتومبیل‌های هایبریدی بازار را لیست کرده‌ایم. این اتومبیل‌ها هم بهترین عملکرد ممکن را از خود به نمایش گذاشته‌اند و هم بیشترین محبوبیت را میان مشتریان داشته‌اند.

هوندا آکورد هایبرید

یک مثال عالی از سدانی که هم ابعاد جمع‌وجور دارد و هم پرفورمنس عالی، هوندا آکورد هایبرید است. این اتومبیل هم افرادی که به دنبال استایل هستند و هم عشاق تکنولوژی را سر وجد می‌آورد. موتور چهار سیلندره و ۲.۰ لیتری همراه با یک موتور الکتریکی متکی بر باتری، چیزیست که زیر کاپوت آکورد هایبرید خواهید یافت.

این سیستم مجموعا به نیرویی معادل ۲۱۲ اسب بخار دست پیدا می‌کند و به ازای هر مایل، حدودا ۴۸ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. این هایبرید، با طراحی زیبا و مهندسی کم‌نظیرش تمام سرها را به سمت خود می‌چرخاند و یک سواری معرکه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

کیا اپتیما هایبرید

اگر به دنبال یک اتومبیل هایبریدی با استایلی چشم‌نواز باشید،‌ طراحی اسپورت کیا اپتیما هیبرید باعث می‌شود که به سختی به گزینه‌ای دیگر دل بدهید. این اتومبیل که در سال ۲۰۱۷ میلادی یک بازنگری اساسی در طراحی را پشت سر گذاشت، اکنون به چندین دوربین جلو و تکنولوژی‌های مختلف مجهز شده که رانندگی را شدیدا آسان‌تر می‌کند.

موتور الکتریکی کیا اپتیما هیبرید در ترکیب با موتور احتراق استاندارد، در هر مایل حدودا ۴۲ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند و از این لحاظ، شدیدا مورد پسند دولت‌های کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته است.

تویوتا کمری هایبرید

اگر برای سفرهای آخر هفته خود هر طور که شده نیازمند آخرین تکنولوژی‌ها و سرگرمی‌های ممکن هستید، پس این سدان خانوادگی و ۵ نفره دقیقا همان چیزی است که به دنبالش می‌گردید. اگرچه تویوتا کمری هایبرید از سال ۲۰۰۷ در دسترس عموم مردم بوده، اما سیستم پیشرانه آن در سه نسل به بهبود حداکثری رسیده و مصرف انرژی هم به کمترین میزان ممکن. آخرین مدل از تویوتا کمری هایبرید که در سال ۲۰۱۸ میلادی روانه بازار شد، در مدل LE به ازای هر مایل ۵۲ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کنید و همین رقم در مدل ثانویه که موتور ۲.۵ لیتری دارد، به ۴۰ گرم به ازای هر مایل می‌رسد.

لینکلن MKZ هایبرید

بسیاری از خریداران، یک سدان لوکس را به هر چیز دگری ترجیح می‌دهند و اینجاست که اتومبیل لینکلن MKZ هایبرید سال ۲۰۱۱ وارد میدان می‌شود. کمپانی سازنده توجهی ویژه به طراحی داخلی اتومبیل نشان داده و بنابراین می‌توانید منتظر اوج راحتی به هنگام سفر درون MKZ هایبرید باشید. اتومبیل قوت‌گرفته از یک موتور چهار سیلندر و ۲.۰ لیتری است که در کنار موتور الکتریکی، نیرویی معادل ۱۸۸ اسب بخار تولید کرده و انتشار دی اکسید کربن هم فراتر از ۴۰ گرم در هر مایل نمی‌رود. با قابلیت‌هایی مانند سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر، تنظیمات حافظه برای صندلی راننده و پشتیبانی از اندروید آتو و اپل کارپلی، این یکی از لوکس‌ترین خودروها در بازار هایبرید به حساب می‌آید.

فورد فیوژن هایبرید

و بهترین اتومبیل حاضر در لیست ما، فورد فیوژن هایبرید است که به عنوان سدانی با ابعاد متوسط و طراحی چشم‌نواز، به درد هر آن کسی می‌خورد که می‌خواهد یکی از بهترین تجربه‌های سواری با اتومبیلی هیبریدی را داشته باشد. با استفاده از موتور احتراق چهار سیلندره ۲ لیتری در کنار موتور الکتریکی و طراحی‌ای که دائما به‌روزرسانی می‌شود، فورد فیوژن هیبرید ۲۰۱۹ به جرئت زیباترین چیزی است که صنعت اتومبیل‌های هایبریدی تا امروز ارائه کرده. تمرکز بر راحتی مسافران و سواری خوش‌دست هم باعث می‌شود که تمام خریداران اتومبیل در نهایت با لبخندی بر لب به پیمودن مسافت‌ها ادامه دهند.

ثبت نظر

*
*