• تاثیر خانه‌ هوشمند در زندگی شما

    • 2 تعداد لایک

تاثیر خانه‌ هوشمند در زندگی شما

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/10/08 دوشنبه 8 دی 1399
    • |
    • زمان مطالعه 5 دقیقه
    • |
    • 1156 بار بازدید شده
    • 2 تعداد لایک

لوازم هوشمند خانگی اکنون دارند با سرعت بسیار بالایی دچار بهبود شده و به استاندارد تبدیل می‌شوند. به لطف تکنولوژی اینترنت اشیا یا آنچه به اختصار «IoT» نامیده می‌شود، اکنون بسیاری از لوازم به ظاهر معمولی خانگی می‌توانند از طریق وای‌فای به یکدیگر متصل شده و به نوعی یکپارچگی برسند. این صنعتی بسیار بزرگ‌ است که انتظار می‌رود با گسترش هرچه بیشتر استفاده از شبکه‌های مخابراتی 5G، فقط بزرگ و بزرگ‌تر شود.  به عبارت دیگر، لوازم هوشمند خانگی آمده‌اند که بمانند و در این مسیر، زندگی را برای ما آسان‌تر، جذاب‌تر و بهینه‌تر خواهند کرد.

تا همین ۱۰ سال پیش، ایده اینکه بتوان چراغ‌ها، ترموستات و دوربین‌های امنیتی خانگی را به صورت یک‌جا از طریق یک موبایل هوشمند کنترل کرد بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید. اما با پیش رفتن در زمان، اکنون به دورانی رسیده‌ایم که زندگی بدون لوازم خانگی هوشمند بسیار غیر بهینه و دشوار به نظر می‌رسد.

رشد این صنعت طی چند سال آتی قرار است شکلی انفجاری به خود بگیرد. در واقع محققین موسسه آماری Zion Market مدعی شده‌اند که بازار لوازم هوشمند خانگی تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ارزشی معادل ۵۳.۴۵ میلیارد دلار خواهید رسید. و با توجه به ابتکاراتی که تاکنون شرکت‌های مختلف تکنولوژی به کار گرفته‌اند، دستیابی به چنین ارقامی اصلا دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. یکی از این ابتکارات، دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند گوگل اسیستنت و الکسای آمازون هستند که اکنون در اسپیکرهای هوشمند خانگی نظیر گوگل هوم و آمازون اکو یافت می‌شوند.

از سوی دیگر، بسیاری از موانعی که تا همین چند سال پیش مردم را از استفاده از این تکنولوژی‌ها منع می‌کردند نیز برداشته شده است. درست مثل هر تکنولوژی دیگری، لوازم هوشمند خانگی سال‌های ابتدایی ظهور خود را پشت سر گذاشته و اکنون با قیمت‌هایی معقول‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. فرهنگ استفاده از تکنولوژی نیز تغییر کرده و حالا مردم موانع ذهنی کمتری برای استفاده از یک اسپیکر و میکروفون هوشمند در منزل خود دارند. به همین خاطر است که اکنون حداقل ۴۰ میلیون آمریکایی به استفاده از اسپیکرهای هوشمند روی آورده‌اند و این محصولات حالا نقش قلب تپنده خانه‌های آنان را ایفا می‌کنند.

در واقع اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم،‌ فونداسیون لازم برای استفاده گسترده از لوازم هوشمند خانگی بنا شده است. دیگر لازم نیست خوره تکنولوژی باشید تا از خاموش کردن سه لامپ در اتاق حال خانه به صورت همزمان و با فشردن تنها یک دکمه روی نمایشگر موبایل‌تان لذت ببرید.

در این مقاله به سراغ ۵ ترند در حوزه لوازم هوشمند خانگی می‌رویم که باید از آن‌ها باخبر باشید و هر زمان که موقعیتش را داشتید، از آن‌ها استفاده کنید. البته حواستان باشد که آنچه در این مقاله مطرح می‌کنیم لزوما تکنولوژی‌هایی کاملا جدید نیستند، اما روند استفاده گسترده از آن‌ها اندکی زمان برده و در این مسیر، بسیاری از مشکلات نیز برطرف شده‌اند.

آشپزخانه‌های هوشمند

می‌توان بحث کرد که مهم‌ترین لوازم خانگی شما، در آشپزخانه منزل قرار گرفته‌اند و به همین خاطر بوده که بسیاری از تولیدکنندگان بیشترین تمرکزشان را بر ساخت لوازمی هوشمند برای این بخش از خانه معطوف کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۰، یخچال‌های هوشمندی بوده که اکنون می‌توانند به کارهای بیشتری نسبت به خنک نگه داشتن صرف محصولات خوراکی شما رسیدگی کنند. اکنون یخچال‌های هوشمند همراه با انبوهی از قابلیت‌های جالب از راه می‌رسند که به شما اجازه می‌دهند:

  •          برای ساعت دقیق غذا خوردن اعضای خانواده برنامه‌ریزی کنید
  •          هنگام آشپزی به تازه‌ترین دستورالعمل‌های پخت غذاها دسترسی داشته باشید
  •          لیست مایحتاج‌های خانه را تهیه کرده و آن را با موبایل هوشمند خود به اشتراک بگذارید
  •          بدون نیاز به باز کردن درب یخچال و از طریق نمایشگرهای لمسی شفاف، درون آن را ببینید
  •          هنگامی که فیلترهای یخچال نیاز به تعویض دارند یک اعلان دریافت کنید
  •          و دقیقا بدانید که کدام مواد غذایی در شرف پشت سر گذاشتن تاریخ انقضا هستند

همین موضوع درباره دیگر لوازم خانگی تعبیه شده در آشپزخانه نیز مصداق دارد. برای مثال ماشین‌های لباسشویی هوشمند می‌توانند از بوی نا گرفتن لباس‌ها جلوگیری کنند یا حتی با کمک قابلمه‌های هوشمند، می‌توانید از طریق موبایل هوشمندتان چه از اتاقی دیگر و چه فرسنگ‌ها آن‌طرف‌تر، به غذای خود سر بزنید.

اتاق‌ خواب‌های هوشمند

یک خواب آرام در شب‌هنگام، چیزی است که همه ما به دنبالش می‌گردیم. به همین خاطر است که زمانش رسیده به فکر هوشمند کردن اتاق خواب‌تان نیز باشید تا نه‌تنها زندگی آسان‌تر شود، بلکه آرامش روانی‌تان هم بهبود یابد. چنین تکنولوژی‌هایی به معنای واقعی کلمه سلامت شما را بهبود می‌بخشند. برای مثال اپلیکیشن‌های پایش خواب به شما اجازه می‌دهند که کیفیت خواب‌تان را بسنجید و تدابیر لازم را به کار بگیرید.

از سوی دیگر، اکنون تشک‌های هوشمندی داریم که الگوهای خواب شما را پایش می‌کنند، دمای تخت خواب را تنظیم می‌کنند و بسته به چرخه‌ها و عمق خواب شما، تشخیص می‌دهند چه زمانی بهترین زمان ممکن برای بیدار کردن‌تان است. آیا می‌خواهید اندکی بهتر از خواب بیدار شوید؟ در این صورت می‌توانید به سراغ ساعت‌های هوشمندی بروید که می‌دانند شما چه زمانی سبک‌ترین خواب را دارید و همان موقع بیدارتان می‌کنند تا با انرژی بیشتری از تخت بیرون بیایید.

حمام و دستشویی‌های هوشمند

در این بخش به تکنولوژی‌های می‌پردازیم که اندکی از دسترس عمومی دورتر باقی مانده‌اند، اما بد نیست بدانید که یک روز می‌توانید تجاربی شبیه به بهترین باشگاه‌های ورزشی مجهز به سونا و استخر در خانه خودتان به دست آورید. برای مثال دیگر لازم نیست خودتان به تنظیم دمای آب در حمام بپردازید و دستیارهای هوشمند، پیش از اینکه اصلا وارد حمام شوید همه‌چیز را برایتان آماده خواهند کرد.

افزون بر این، حمام هوشمند شما می‌تواند امواج مغزی آرامش‌بخش منتشر کند و بنابراین موضوع دیگر درباره استحمام و شستن صرف بدن نیست. حمام می‌تواند به خلوتگاه شما تبدیل شود و بعد از یک روز سخت و طولانی، شما را برای روز بعدی آماده سازد. و تمام این‌ قابلیت‌ها به کمک تنها یک موبایل هوشمند کنترل خواهند شد.

اتاق‌های حال هوشمند

در آینده نه‌چندان دور، نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون قرار است به تجربه‌ای بسیار متفاوت با آنچه امروز پشت سر می‌گذاریم تبدیل شود. در همین راستا، حتی چیدمان اسباب و اثاث اتاق حال شما نیز تغییر خواهند کرد. برای مثال دیگر همیشه شاهد یک تلویزیون و میز تلویزیون بزرگ در این اتاق نیستیم. در عوض هر زمان که برای تماشای تلویزیون آماده بودید، یک دکمه را فشار می‌دهید و پروژکتوری با رزولوشن بسیار بالا از سقف منزل بیرون آمده و تصویر را برای شما روی یکی از دیوارهای خانه بازتاب می‌دهد.

از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که به لطف تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، از تماشای تلویزیون در شکل سنتی آن بی‌نیاز شویم. در واقع این‌ها عینک‌ها و هدست‌هایی هستند که روی سر قرار می‌گیرند و محدودیت‌های محیطی را کنار می‌زنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست در نقطه‌ای مشخص از خانه به تماشای محتویات ویدیویی بنشینید و در عوض با زدن این عینک‌ها به چشم، تلویزیون هرجایی است که شما بخواهید باشد.

اما تا فرا رسیدن آن روزها، بهترین نقطه شروع استفاده از نورپردازی‌ها و لوازم برقی هوشمند مشابه است. برای مثال می‌توانید به سراغ لامپ‌هایی بروید که با صدا کنترل می‌شوند یا پریزهای برقی که ولتاژ و کارکردشان از راه دور کنترل می‌گردد.

کسب‌وکارهای هوشمند

 باید اعتراف کنیم که این بخش از مقاله دقیقا جزئی از تکنولوژی‌های لوازم هوشمند خانگی به حساب نمی‌آید. اما در عین حال، کسب‌وکارهای «هوشمندتر» می‌توانند مزایای فراوانی برای مصرف‌کنندگان نهایی و عموم مردم داشته باشند. در این حوزه نیز به همین زودی شاهد انبوهی از تکنولوژی‌های تازه بوده‌ایم که می‌توانند هم به نفع کسب‌وکارها باشند و هم مصرف‌کنندگان.

برای مثال اکنون اپلیکیشن‌هایی داریم که روند تغییر دکوراسیون منزل را بسیار آسان می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی نشان می‌دهند که لوازم خانگی مختلف چه شکل و شمایلی در منزل شما خواهند داشت و سپس امکان خرید مستقیم همان محصولات از فروشندگان مختلف مهیا می‌شود. یا در مثالی دیگر، آرایشگاه‌ها و لباس‌فروشی‌ها می‌توانند به سراغ آینه‌های هوشمندی بروند که مدل موهای مختلف یا لباس‌های گوناگون را مجازا روی بدن شما قرار داده و باعث می‌شوند دقیقا بدانید که می‌توانید منتظر چه چیزی باشید.

در سوی دیگر ماجرا نیز چت‌بات‌ها را داریم که باعث می‌شوند رویه‌های کاری کسب‌وکارها و پشتیبانی مشتریان شکلی بسیار بهینه‌تر به خود بگیرد. این چت‌بات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، به سوالات رایج مشتریان پاسخ می‌دهند و بدون نیاز به دخالت اپراتورهای انسانی، به پیگیری مسائل مختلف می‌پردازند.

ثبت نظر

*
*