• مشخصات, قیمت و بررسی تخصصی گلکسی A80

    • 22 تعداد لایک

مشخصات, قیمت و بررسی تخصصی گلکسی A80

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/06/09 شنبه 9 شهریور 1398
    • |
    • زمان مطالعه 15 دقیقه
    • |
    • 2744 بار بازدید شده
    • 22 تعداد لایک

سامسونگ با موبایل‌های خانواده A مسیری رو به پیشرفت در پیش گرفته است. در ابتدا با شکلی عامدانه گلکسی A30 را داشتیم که در ازای ارزشش، قیمت بسیار ارزانی دارد، بعد از این A40 و A50 را با چند مشخصات سخت‌افزاری بهبود یافته داشتیم و سپس نوبت به A70 رسیدکه به معنای واقعی کلمه «مقرون به صرفه» است... و حالا گلکسی A80 را داریم که بسیاری از فرمول‌های قدیم را از پنجره به بیرون پرتاب کرده و حداقل در ظاهر شبیه به یک تغییر رویکرد رادیکال نسبت به دیگر اعضای خانواده گلکسی A به نظر می‌رسد.

با دوربین اصلی بیرون جهنده و گردان، هنگام خرید گلکسی A80 به یک دستگاه میان‌رده معمولی دسترسی نخواهید داشت. این دستگاه به ادغام مجموعه‌ای از ویژگی‌ها با یکدیگر پرداخته که مرز میان مقرون به صرفگی و پریمیوم بودن را کم‌رنگ می‌کند. این موبایلی جالب و نوین است که توجه تمام اطرافیان‌تان را به خود جلب خواهد کرد.

جلب توجه اطرافیان یک چیز است، و این حقیقت که شما باید از موبایل‌تان در تمام اوقات استفاده کنید چیزی دیگر. و سامسونگ گلکسی A80 مجبور به سازش در برخی حوزه‌ها هم بوده تا برچسب قیمتی شایسته یک موبایل میان‌رده داشته باشد و بیش از حد به موبایل‌های ۱۰۰۰ دلاری کمپانی کره‌ای نزدیک نشود.

با در نظرگیری این موضوع، آیا سازش‌هایی که سامسونگ دست به آن‌ها زده، باعث شده گلکسی A80 موبایلی بیش از حد پر اغراق باشد که ارزش پولتان را ندارد؟ یا اینکه واقعاً با موبایلی تحسین‌برانگیز روبرو هستیم؟

 

مشخصات سخت‌‍‌افزاری سامسونگ گلکسی A80

 

وزن: ۲۲۰ گرم
ابعاد: ۱۶۵.۲ در ۷۶.۵ در ۹.۳ میلی‌متر
سیستم عامل: اندروید ۹ پای
ابعاد نمایشگر: ۶.۷ اینچ
رزولوشن: ۱۸۰۰ در ۲۴۰۰ پیکسل
پردازنده: چیپست اسنپدراگون ۷۳۰ با ۸ هسته
حافظه رم: ۸ گیگابایت
حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت
باتری: ۳۷۰۰ میلی‌ آمپر ساعت
دوربین اصلی: ۴۸ مگاپیکسل + ۸ مگاپیکسل + سنسور عمق‌سنج
دوربین جلو: ماژول بیرون‌جهنده و چرخشی دوربین اصلی
سنسورها: حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت‌سنجی
جک هدفون: ندارد!

 

قیمت‌گذاری

 

علی‌رغم اینکه با موبایلی از خانواده گلکسی A مواجه هستیم، که خانواده اسمارت‌فون‌های مقرون به صرفه‌تر سامسونگ به حساب می‌آیند، قیمت‌گذاری گلکسی A80 به گونه‌‍ایست که در بالاترین نقاط دسته‌بندی بازار میان‌رده جای می‌گیرد.

سامسونگ این دستگاه را با قیمت ۷۲۵ دلار روانه بازار کرده که باعث می‌شود به شکل تقریباً قابل توجهی ارزان‌قیمت‌تر از Huawei P30 به هنگام عرضه باشد؛ اما در عین حال به اندازه پیکسل 3a گوگل با برچسب قیمت ۳۹۹ دلار ارزان ظاهر نمی‌شود.

قیمت دستگاه افزایش چشمگیری نسبت به گلکسی A50 داشته که در حال حاضر در دسترس‌ترین موبایل خانواده Galaxy A به حساب می‌آید و ۳۴۹ دلار روی دست‌تان هزینه می‌گذارد. و برای مقایسه صرف، این را هم در نظر داشته باشید که سامسونگ گلکسی اس 10 هم‌اکنون ۸۹۹ دلار قیمت دارد.

طراحی

 

سامسونگ گلکسی A80 دستگاهی عظیم است؛ هم از نظر ابعاد و هم وزن، و احتمالاً برای هرکسی که به دنبال موبایلی جمع‌ و جور می‌گردد که به خوبی در دست جای می‌گیرد مناسب نباشد.

با وزن ۲۲۰ گرم، گلکسی A80 یکی از سنگین‌ وزن‌ترین موبایل‌هایست که دیده‌اید و به اندازه هواوی میت 20 ایکس ۲۳۲ گرمی سنگین نیست، اما باز هم از اکثر دیوایس‌ها سنگین‌تر است. برای مقایسه، گلکسی A50 تنها ۱۶۶ گرم است.

ابعاد دستگاه معادل ۱۶۵.۲ در ۷۶.۵ در ۹.۳ میلی‌متر است و بنابراین برخلاف آنچه وزنش نشان می‌دهد، به اندازه دیگر موبایل‌ها بزرگ نیست. ظاهر گلکسی A80 قطعاً شبیه به دستگاهی پریمیوم است و نمایشگر گوریلا گلس‌ و فریم فلزی‌اش باعث می‌شوند احساس کنید گران قیمت‌ترین موبایل آیفون یا گلکسی اس‌10 را در دست دارید.

کناره‌های دستگاه، دکمه پاور را در سمت راست می‌یابید و تنظیم‌گر ولوم را در سمت چپ. قرار دادن دو دکمه در جهات مخالف یکی از مسائلی بوده که بسیاری از سازندگان موبایل‌های هوشمند از آن صرف نظر کرده‌اند، رسیدن انگشتان به دو دکمه کار دشواری است و از دیدن این نکته در گلکسی A80 هم ناامید خواهید شد.

در بخش زیرین یک پورت USB-C تعبیه شده و یک اسپیکر هم داریم. خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست که با توجه به ترند اخیر موبایل‌های هوشمند و اصرار کمپانی‌ها به خرید یک هدفون بلوتوث جای تعجب چندانی ندارد، ولی تعبیه تنها یک اسپیکر موضوعی است که مجدداً به آن خواهیم پرداخت.

و بعد می‌رسیم به بخشی از طراحی که احتمالاً بیشترین تمایل را به دانستن درباره‌اش دارید. این یک قابلیت منحصر به فرد و سرگرم‌کننده است، اما در قیاس با دوربین‌های بیرون‌جهنده‌ای که در وان پلاس 7 پرو یا اوپو رنو 10x زوم استفاده شده، آنقدرها هم راهکار مناسبی برای برطرف‌سازی مشکل بریدگی نمایشگر نیست.

پیش از هر چیز، مکانیزم بیرون جهیدن اندکی کند است و دلیل عمده آن، به ارتفاعی باز می‌گردد که برای چرخاندن دوربین به آن نیاز است؛ بنابراین آنقدرها سریع آماده تصویربرداری نمی‌شود.

و نکته دیگر اینکه پنل دوربین عملاً آهن‌ربای گرد و خاک است و هر بار که به بیرون می‌جهد، باید خاک را از رویش پاک کنید.

سوم و مهم‌تر از همه، این بخش از دستگاه احساسی شکننده دارد. وقتی پایین، می‌توانید بدون هیچ تلاشی در جایش تکانش دهید و وقتی به بیرون می‌جهد، به راحتی در جای خود می‌چرخد باعث می‌شود موبایل گیج شده و اپلیکیشن دوربین را ببندید.

تنها پاسخ برای این مشکلات این‌است که «زیاد با این بخش از دستگاه کار نداشته باشید» که با توجه به تمایل درونی و طبیعی افراد به بازی کردن با چنین مکانیزم‌هایی، خصوصاً میان مخاطبان جوان‌تری که سامسونگ هدفشان کرده، چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد.

نمایشگر

 

اگر یک چیز در موبایل‌های سامسونگ باشد که می‌توانید از کارکردش اطمینان داشته باشید، آن نمایشگر است. دیوایس‌های این شرکت به نمایشگر بسیار با کیفیت مجهز هستند و به همین ترتیب، تماشای نمایشگر گلکسی A80 بسیار جذاب است.

با استفاده از تکنولوژی نمایشگر سوپر امولد، که کنتراست بالا و رنگ‌های روشن را به ارمغان می‌آورد، سامسونگ گلکسی A80 دستیابی به تجربه بصری عالی را تضمین می‌کند و با روشنایی بسیار بالایش، زیر نور آفتاب به فریادتان می‌رسد.

گزینه‌های بسیار زیادی در تنظیمات وجود دارد که به شما اجازه می‌دهند کیفیت نمایشگر را درست‌ همان‌طور که می‌خواهید تعیین کنید؛ مثل استفاده از فیلتر نور آبی یا حالت تاریک، یا دستکاری دقیق‌تر رنگ‌های RGB نمایشگر.

از تنظیمات داخل منو، به سراغ حالت Vivid رفتیم که به معنای نمایش رنگ‌هایی شفاف‌تر است. در این حالت، رنگ‌ها احتمالاً شکلی اندک مصنوعی به خود می‌گیرند، اما باعث می‌شوند بازی‌ها و دیگر مدیوم‌ها بسیار خوش رنگ و لعاب‌تر و جذاب به نظر برسند.

علاوه بر این، نبود هیچ بریدگی نمایشگر برای تعبیه دوربین، باعث می‌شود این بهترین نمایشگر سامسونگ تا به امروز باشد؛ زیرا هیچ پیچیدگی خاصی وجود ندارد که به مانعی برای تجربه بصری شما تبدیل شود و نبود هیچ حاشیه یا بریدگی، ارزش نمایشگر را شدیداً بالا می‌برد

اگر تنها یک نکته باشد که در نمایشگر گلکسی A80 آزاردهنده ظاهر می‌شود، آن نکته ابعد ۶.۷ اینچی‌اش است. چه از همان لحظه اول و چه بعد از گذشت مدتی، به این نتیجه خواهید رسید که اگر دستان کوچکی داشته باشید، نمایشگر و بدنه دستگاه بیش از حد بزرگ است.

یک حالت کار به صورت تک‌دستی نیز وجود دارد که به دلخواه می‌توانید فعال‌سازی‌اش کنید، اما این حالت هم باعث می‌شود صفحه نمایش به شکلی کمیکی کوچک شود و بنابراین به اندازه دیگر دستگاه‌ها کاربردی نیست.

عمر باتری

 

با خرید سامسونگ گلکسی A80، به یک باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت دسترسی خواهید یافت که در نگاه نخست بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما در عمل متوجه خواهید شد که صرفاً کافیست.

با استفاده کمابیش از دستگاه، عمر باتری برای یک روز کامل کفاف خواهد کرد، اما به شکلی مویی. با استفاده زیاد، در میانه روز مجبور به شارژ دستگاه خواهید شد و اگر هم بخواهید برای روز به سراغش بروید، مجدداً در طول خواب شب باید شارژش نمایید.

این مصرف انرژی بسیار بالا کاملاً منطقی نیز هست. زیرا با موبایلی مواجه هستیم که موتوری برای دوربین بیرون‌جهنده دارد و نمایشگر امولد هم در کنار آن به کاهش عمر باتری دامن می‌زند. با این حال، به عنوان موبایلی که قشر جوان‌تر را هدف خود قرار داده، و چنین افرادی معمولاً تمایلی به شارژ دوباره و دوباره دستگاه خود با فواصل زمانی کم نیستند، عمر باتری بیشتر می‌توانست واقعاً بهتر باشد.

تست باتری ما شامل پخش ویدیویی ۹۰ دقیقه‌ای با بالاترین میزان روشنایی نمایشگر بود، در همین حال وای‌فای هم روشن بود و اکانت‌ها در پس‌زمینه سینک می‌شدند و در این مدت زمان، باتری از ۱۰۰ درصد به ۸۸ درصد رسید.

در مقام مقایسه، با پشت سر گذاشتن همین تست، موبایل گوگل پیکسل 3a تنها ۱۶ درصد باتری از دست داد و این میزان کاهش، برای هواوی P30 به تنها ۷ درصد رسید. این یعنی در مجموع A80 امتیازی خوب در این بخش کسب می‌کند و بدون نابودن کردن باتری، قادر به تماشای میزان قابل توجهی از محتویات ویدیویی خواهید بود.

اگر این عمر باتری برایتان کافی به نظر می‌رسد، در آن صورت از سرعت شارژ دستگاه به لطف تکنولوژی شارژ سریع ۲۵ واتی سامسونگ لذت فراوان خواهید برد. وقتی دستگاه را به شارژر متصل می‌کنید ظرف تنها چند دقیقه شاهد بالا رفتن چشمگیر درصدها هستید و رساندن باتری از ۰ به ۵۰ درصد، تنها ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. این رقمی نسبتاً سریع‌و‌سیر است و قطعاً به کار افرادی خواهد آمد که نمی‌خواهند مدت زمان زیادی را معطل شارژ شدن دستگاه بمانند.

دوربین

 

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی A80 سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه لنز f/2.0 دارد و از دو دوربین کمکی دیگر همراهی می‌گیرد که یکی از آن‌ها ۸ مگاپیکسلی و فوق عریض بوده و دیگری یک دوربین ToF سه‌بعدی با گشودگی دهانه لنز f/1.2 است که برای تشخیص عمق و ثبت تصاویر پرتره بهتر کارایی دارد.

بیاید کار را با دوربین سوم با لنز ToF آغاز کنیم که قادر به تشخیص عمق است و در حالت تصویربرداری «فوکوس زنده»، افکت بلو پس زمینه را به تصویرتان اضافه می‌کند. اگر ساده بخواهیم بگوییم، این دوربین واقعاً تاثیرگذار است؛ تصاویر پرتره‌ای که به ثبت خواهید رساند جزو بهترین نمونه‌ها میان تمام اسمارت‌فون‌های داخل بازار خواهد بود و پس زمینه هیچوقت آنقدر بلور نمی‌شود که از جایی به بعد مصنوعی به نظر برسد.

با این همه، دوربین ToF جایگزینی برای سنسور تله‌فوتو بوده که به صورت معمول در موبایل‌های چند سال اخیر مشاهده‌اش می‌کنیم و به این ترتیب، به زوم چندان خوبی برای تصویربرداری دسترسی نخواهید داشت. زوم اپتیکال در کار نیست، صرفاً دیجیتال و به همین خاطر، تصاویر به محض زوم کردن شفافیت خود را از دست می‌دهند.

دوربین دوم یک لنز فوق عریض است و یک بار دیگر، ما را با تصاویری که قادر به ثبت‌شان است شگفت‌زده کرد، در بسیاری از اوقات، خبری از آن اعوجاجی که در تصاویر دیگر موبایل‌ها روی لبه اشیا به وجود می‌آید نیست و کیفیت تصویربرداری، در حد بسیار بالا باقی می‌ماند.

و دوربین اصلی هم ترکیبی از ویژگی‌های خوب و بد است. در طرف خوب ماجرا، رنگ‌ها در تصاویر بسیار شفاف باقی می‌مانند، آبی آسمان، سبز یک تی‌شرت و صورتی شمع‌ها به همان اندازه واقعی‌شان شاداب هستند و هیچوقت مصنوعی به نظر نمی‌رسند؛ حتی در تصاویری که قابلیت بهینه‌سازی را فعال کرده‌اید.

در طرف بد ماجرا، حالت دید در شب به ثبت تصاویری منجر می‌شود که هیچ فرقی با یک تصویر گرفته شده در تاریکی شب ندارند و صرفاً این روشنایی بوده که افزایش یافته. جزییات به وضوح دیده نمی‌شوند و حتی از اکثر اشکال محو داخل تصویر نمی‌توان سر در آورد.

و بعد می‌رسیم به جنبه‌های زشت دوربین که یکی از آن‌ها، بهینه‌سازی صحنه است. تنها کاری که ظاهر این قابلیت انجام می‌دهد، روشن‌تر کردن رنگ‌هاست و در کنار آن، تشخیص یک صحنه مدتی بسیار طولانی زمان می‌برد. در مجموع، تصاویری که با بهینه‌سازی صحنه ثبت می‌شوند صرفاً خوب هستند و استفاده از مجموعه‌ای از سیستم‌های پردازش به این معناست که در همان حد خوب باقی می‌مانند و هیچوقت محشر نمی‌شوند.

این بخش از مطلب، معمولاً جایی است که به سراغ دوربین جلوی دستگاه می‌رویم، اما در سامسونگ گلکسی A80، دوربین‌ جلو و عقب در واقع یکسان است و به همین خاطر، تصاویری که ثبت می‌شوند نیز یکسان‌اند هرچند که گزینه‌های زیادی برای ایجاد تفاوت میان تصاویر معمولی و تصاویر سلفی وجود ندارد.

وقتی پنل نمایشگر را به بیرون می‌جهانید تا یک تصویر سلفی بگیرید، اپلیکیشن دوربین گزینه‌های کمتری نسبت به تصویربرداری به صورت عادی ارائه خواهد کرد. به عنوان مثال گزینه‌های تصویربرداری در شب و تصویربرداری پانورامیک حذف می‌شوند و این یعنی قادر به ثبت تصویر سلفی در شرایط کم‌نور نخواهید بود، نمی‌توانید زوم کنید و به گزینه بهینه‌سازی صحنه هم دسترسی ندارید.

هرچه فکر می‌کنیم، دلیلی برای این محدودیت در استفاده از حالات تصویربرداری نمی‌یابیم، با درنظرگیری این موضوع که دقیقاً به همان دوربین‌هایی دسترسی دارید که حالا صرفاً جهتی متفاوت را نشانه رفته‌اند. اما این تنها یکی از چندین شکلی است که اپلیکیشن دوربین از طریق آن‌ها گزینه‌های متفاوتی بسته به جهت چرخیدن پنل دوربین‌ها به شما ارائه می‌کند.

برخی گزینه‌ها کارآمدتر ظاهر می‌شوند؛ مانند یک حالت تصویربرداری سلفی با زاویه فوق عریض که به شما اجازه می‌دهد بسته به تعداد افراد حاضر در تصویر، میدان دید را تغییر دهید و این اتفاق، امکان شخصی‌سازی بهتر نسبت به حالات رایج پرتره را به ارمغان می‌آورد.

معمولاً نمی‌شنویم که دوربین دوم و سوم یک دستگاه کارآمدتر از دوربین اصلی ظاهر شوند، اما سنسور فوق عریض و سنسور ToF عملکردی عالی هنگام ثبت تصاویر پانورامیک و پرتره از خود به جای می‌گذارند و در سوی دیگر، چندان تحت تاثیر تصاویر به ثبت رسیده با دوربین اصلی قرار نخواهید گرفت.

رابط‌کاربری و اتکا‌پذیری

 

سامسونگ گلکسی A80 همراه با سیستم عامل اندروید ۹ پای از راه می‌رسد که آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل برای موبایل‌های هوشمند است و روی آن، یک لایه رابط کاربری One UI سامسونگ قرار گرفته.

درست مثل اکثر رابط‌های کاربری شخصی‌سازی شده، بزرگ‌ترین تغییر در اندروید خالص در بخش طراحی کلی به چشم می‌خورد و One UI به سراغ رنگ‌های خنثی، آیکن‌های اپلیکیشن با لبه‌های گرد و تاکید بیشتر بر ویجت‌ها نسبت به دیگر رابط‌های کاربری رفته است. برای برخی از افراد، ظاهر One UI شاید کودکانه به نظر برسد، اما باز هم قطعاً از دیگر رابط‌های کاربری (مانند نمونه به کار رفته در هواوی P30) خوش بر و رو تر است.

علاوه بر این، تاکید سامسونگ بر شخصی‌سازی، از منظر ویجت‌ها، اندازه آیکن‌ها و گزینه‌های جهت‌یابی، به نظر شبیه به بازگشت به همان چیزی است که باعث شد اندروید مورد اقبال بیشتری نسبت به iOS اپل قرار بگیرد و باعث می‌شود احساس کنید دستگاه واقعاً مال خودتان است.

ما قطعاً زمان زیادی را صرف لذت بردن از ظاهر نرم‌افزار کردیم، چرا که باید چندین دهه منتظر می‌ماندیم و به نمایشگر خیره می‌شدیم تا تغییراتی که ایجاد کرده‌ایم اعمال شوند. این به آن خاطر است که سامسونگ گلکسی A80 هنگام استفاده اندکی کند به نظر می‌رسد. احتمالاً بتوانید چیپست مورد استفاده را به این خاطر سرزنش کنید، اما جلوتر به آن هم خواهیم رسید.

باز کردن و بستن اپلیکیشن‌ها اندکی بیشتر از سایر موبایل‌‎ها زمان می‌برد؛ خصوصاً اپلیکیشن دوربین که ظاهراً تمایلی به باز کردن آن ندارید. روشن شدن دستگاه هم بیشتر از آن چیزی که به صورت معمول برایمان قابل تحمل باشد طول کشید.

و حسگر اثر انگشت غیر قابل اتکای دستگاه هم کمکی به دستگاه نمی‌کند که گاه و بیگاه قادر به شناسایی انگشت شست و باز کردن قفل دستگاه نیست و معمولاً باید چندین بار آزمون و خطا کنیم تا بالاخره جواز دسترسی به فایل‌های داخل موبایل داده شود.

البته که در نهایت، هر بار توانستیم قفل دستگاه را باز کنیم و هیچوقت مثل موبایلی مانند اکسپریا 1 سونی مجبور به حل مشکل با وارد کردن پین نبودیم، اما باز هم لاگین کردن به دستگاه پروسه‌ای زجرآور به حساب می‌آید.

یک مشکل دیگر که ممکن است سامسونگ گلکسی A80 با آن مواجه شوید، این‌است که اگر دستگاه را برای مدتی به حال خودش رها کنید، اتصال مخابراتی اینترنت از دست می‌رود. با قفل کردن و باز کردن دستگاه معمولاً مشکل حل می‌شود، اما اندکی آزاردهنده است وقتی پیام‌هایتان را دقیقاً همان موقع که ارسال شده‌اند دریافت نمی‌کنید.

و به عنوان آخرین ناراحتی در این بخش، باید گفت که دسترسی به کیبورد ایموجی نسبت به هر موبایل دیگری سخت‌تر است؛ چرا که برای دسترسی به آن باید وارد یک منوی ثانویه در کیبورد شوید. باز هم برای موبایلی که قشر جوان را هدف خود قرار داده، چنین اتفاقی اصلاً منطقی نیست.

موسیقی، فیلم و گیمینگ

 

یکی از نقاط مثبت دسترسی داشتن به نمایشگری بدون بریدگی آن است که صفحه نمایش برای تماشای محتویات ویدیویی و تجربه بازی‌های ویدیویی خارق‌العاده خواهد بود؛ بنابراین کاملاً منطقی است که گیمینگ روی سامسونگ گلکسی A80 باسرعت بسیار بالایی انجام می‌شوند.

همانطور که عقب‌تر گفتیم، گلکسی A80 هنگام استفاده احساسی کند دارد، اما وقتی یک بازی اجرا می‌کنید، آن پرفورمنس کند کاملاً محو می‌شود، بازی پابجی موبایل به عنوان مثال به صورت پیش فرض با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا می‌شود و ARK: Survival Evolved هم دیگر آن گیم‌پلی پر از لگ همیشگی را ندارد. به همین ترتیب، بسیاری از بازی‌هایی که نیازمند سخت‌افزاری قدرتمند هستند را اجرا می‌کند و از این باب، تفاوتی با یک موبایل پریمیوم واقعی ندارد.

این به ما می‌گوید که دستگاه برای گیمینگ بهینه است و یکی از چندین مسیری است که دستگاه از طریق آن شبه‌پریمیوم بدونش را اثبات می‌کند.

گلکسی A80 برای تماشای فیلم و سریال هم عالیست و این موضوع کاملاً به نمایشگر بسیار باکیفیتش باز می‌گردد؛ با این همه به آن مشکل همیشگی که با قرار دادن دو دکمه در دو سوی دستگاه اتفاق می‌افتد برخوردیم. هنگامی که دستگاه را روی یک سطح به صورت افقی قرار می‌دهید، یا از یک سو مشغول خاموش و روشن کردن نمایشگر هستید یا تغییر ولوم که در هر دو حالت بسیار آزاردهنده ظاهر می‌شود.

یک مشکل دیگر دستگاه هم اسپیکر واحد و زیرین آن است که می‌تواند به راحتی در دست پوشانده شود. در واقع LoudSpeaker مورد استفاده در دستگاه برخلاف اسمش آنقدرها هم پر سر و صدا نیست و در بیشترین مقدار ولوم، خروجی صدا آنقدر کم است که شگفت‌زده می‌شوید.

وقتی صدا را روی بالاترین حالت و موبایل را در وسط اتاق هال قرار می‌دهید، دلتان نمی‌خواهد زیاد از دستگاه دور شوید و در غیر این صورت، جزییات موسیقی را از دست خواهید داد. کیفیت صوتی هم آنقدرها محشر نیست اما از چنین اسپیکر سبکی انتظار بیشتری هم نمی‌‎توان داشت.

مشکل اصلی استفاده از گلکسی A80 به عنوان یک دستگاه پخش موسیقی این‌است که ویجت لاک اسکرین، نواقص فراوانی دارد که باعث می‌شود تجربه موسیقی در حال حرکت، بسیار آزاردهنده باشد.

در جریان یک پیاده‌روی یک ساعته، که طی آن گلکسی A80 را در جیب گذاشتیم و به موسیقی دانلود شده از اسپاتیفای گوش دادیم، این مشکل به وجود آمدو به هیچ دلیل قطع شد، وقتی خواستیم از یک موزیک عبور کنیم از چند موزیک عبور می‌شد، بعضی اوقات دکمه ویجت قادر به تشخیص لمس نبود و از آهنگ عبور نمی‌کرد، و بعد در پایان پیاده‌روی و زمانی که می‌خواستیم پخش موسیقی را کاملاً قطع کنیم، بعد از توقف برای یک دهم ثانیه، به پخش موسیقی ادامه داد.

عملکرد و بنچمارک‌ها

 

سامسونگ گلکسی A80 به چیپست اسنپدراگون 730 مجهز شده که یکی از جدیدترین پردازنده‌های کوالکام برای بازار دیوایس‌های میان‌رده به حساب می‌آید.

این چیپست قرار نیست با قدرت پردازشی وحشتناکش شما را حیرت‌زده کند، اما از منظر مشخصات سخت‌افزاری، در تئوری، اوضاع می‌توانست خیلی بدتر شد.

گلکسی A80 در عمل و به صورت روزانه، احساس کند بودن دارد و این موضوع می‌تواند مرتبط با چیپست میان‌رده‌اش باشد. ما آن را در یک بنچمارک تست کردیم و به امتیاز ۶۹۰۳ در تست چندهسته‌ای دست پیدا کردیم؛ که به شکلی عامدانه متوسط است.

برای مقایسه، سامسونگ گلکسی اس 8 که دو سال زودتر از A80 به بازار آمده، در همین تست به امتیاز ۶۶۳۰ دست پیدا کرد که یکی از نزدیک‌ترین امتیازات به A80 است. اما اگر به دنبال موبایلی هستید که در همان بازه زمانی A80 عرضه شده باشد و تقریباً همان‌قدر هزینه روی دستتان بگذارد، باید به سراغ هواوی P30 بروید که با امتیاز بنچمارک ۹۷۳۰، گلکسی A80 را پشت سر گذاشت. بنابراین در ازای هزینه‌ای که می‌پردازید به قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دست نمی‌یابید.

نتیجه‌گیری

 

سامسونگ گلکسی A80 هیچ مشکل عمده‌ای ندارد و ما واقعاً دوست داشتیم که به خاطر دوربین بیرون‌جهنده منحصر به فردش عاشقش باشیم. اما در این میان مشکلاتی کمابیش جای گرفته که به عنوان یک موبایل میان رده باید با آن‌ها سازش کنید.

سنسور اثر انگشت گاهی غیر قابل اتکاست و مشکلاتی در زمینه پرفورمنس و پخش موسیقی به چشم می‌خورد، اما استفاده از گلکسی A80 در مجموع جذاب است. نمایشگر زیبا، طراحی پریمیوم و پرفورمنس عالی هنگام گیمینگ بسیاری از نقاط ضعف را می‌پوشاند. و با هزینه‌ای نسبتا کمی که در ازای ویژگی‌هایش خواهید پرداخت، واقعاً احساس می‌کنید که موبایلی پرچمدار به دست گرفته‌اید.

سامسونگ گلکسی A80 برای چه کسانی ساخته شده؟

سامسونگ موبایل گلکسی A80 را موبایلی برای مخاطبان کم سن و سال‌تر و جوان معرفی می‌کند اما ابعاد عظیم دستگاه و دوربین میان رده باعث می‌شود برای استفاده از سوی افرادی که دست کوچکی دارند مناسب نباشد. در عوض، موبایل احتمالاً برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با روش‌های تازه تصویربرداری دوستان‌شان را غافلگیر کنند و هیچوقت از داشتن قابلیت دوربین بیرون جهنده خسته نمی‌شوند.

رقبا

 

گوگل پیکسل 3a

قهرمان فعلی بازار موبایل‌های میان‌رده گوگل پیکسل 3a است که نسخه‌ای ضعیف‌تر از موبایل گوگل پیکسل 3 به حساب می‌آید. این دستگاه دوربینی تحسین‌برانگیز، بدنه‌ای صیقلی و چیپست معقولانه دارد و قیمت بسیار کمتری هم از گلکسی A80 سامسونگ دارد.

هواوی پی 30

اگر حاضر هستید رقمی اندک بیشتر از سامسونگ گلکسی A80 برای دیوایسی بپردازید که احساس پریمیومی دارد (چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری) باید به سراغ هواوی پی 30 بروید.

سامسونگ گلکسی A50

اگر ارتباط چندانی با گلکسی A80 برقرار نکرده‌اید اما قلب‌تان به دنبال موبایلی دیگر از سامسونگ است، به سراغ گزینه‌ای دیگر در خانواده گلکسی A رفته و گلکسی A50 را انتخاب کنید. این دستگاه در ازای قیمت واقعاً مناسبش یک دوربین سه‌گانه عالی و مشخصات سخت‌افزاری تحسین برنگیز دارد و طراحی ساده و شکیل‌اش به گونه‌ای است که به این آسانی‌ها صدمه نمی‌بیند.

ثبت نظر

*
*