• پنجاهمین نمایشگاه کامیک‌کان بزرگ‌ترین گردهمایی عاشقان کمیک‌بوک‌

    • 9 تعداد لایک

پنجاهمین نمایشگاه کامیک‌کان بزرگ‌ترین گردهمایی عاشقان کمیک‌بوک‌

    • آریزون آریزون
    • |
    • 1398/05/01 ﺳﻪشنبه 1 مرداد 1398
    • |
    • زمان مطالعه 15 دقیقه
    • |
    • 1965 بار بازدید شده
    • 9 تعداد لایک

نمایشگاه کامیک‌کان که بزرگ‌ترین گردهمایی عاشقان کمیک بوک‌ها و مسائل مربوط به این مدیوم است، امسال پنجاهمین سالگرد خود را جشن گرفت و با انبوهی از اخبار جذاب به استقبال دوست‌داران کمیک‌ بوک، فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی رفت. ما در وب‌سایت آریزون نگاهی نزدیک به اتفاقات جذاب کامیک‌ کان داشتیم و برخی از مهم‌ترین رویدادها و محصولات معرفی شده در این نمایشگاه چهار روزه را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. اما نخست بیایید مروری کوتاه داشته باشیم بر تاریخچه این نمایشگاه.

نخستین نمایشگاه کامیک کان سن دیگو در سال ۱۹۷۰ میلادی برگزار شد. این نمایشگاه توسط شل دورف، کن کروگر و ریچارد آلف پا گرفت که صرفاً چند علاقه‌مند به دنیای کمیک بوک‌ها بودند. این نمایشگاه کار خود را به عنوان رویدادی کوچک و یک روزه آغاز کرد که در هتل نمادین گرانت برگزار می‌شد. کامیک کان که نخستین رویداد در نوع خود بود، در نخستین روزش میزبان حدود ۱۰۰ بازدیدکننده بود که رقمی به مراتب کوچک‌تر از آمار چند ده و گاه چند صد هزار نفری امروز است.

نخستین مهمانانی که در این رویداد شرکت کردند فورست جی. آکرمن و مایک رویر بودند. چند ماه بعد، موسسین کامیک کان توانستند با سرمایه به دست آمده در نخستین رویداد، نمایشگاهی دیگر به راه بیندازند و با فاصله چند ماه، تعداد شرکت‌کنندگان از ۱۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر رسید. علاوه بر این، برخی از هنرمندان شناخته شده دنیای کمیک بوک مانند ری برادبری و جک کربی هم در دومین رویداد شرکت کردند.

در سال ۱۹۷۳، نمایشگاهی که یک روز صرفاً فضایی برای معدود علاقه‌مندان به کمیک بوک بود، رسماً San Diego Comic-Con نام گرفت و بعد در سال ۱۹۹۵ میلادی، نام آن به Comic-Con International: San Diego تغییر کرد. این رویداد محبوب و معروف، در ۲۰ سال نخست راهش را به هتل‌های متعددی باز کرد اما در سال ۱۹۹۱، به محلی نقل مکان کرد که از آن زمان تا امروز میزبان کامیک کان بوده است: مرکز همایش‌های سن دیگو.

با گذشت زمان، کامیک کان تغییرات چشم‌گیری به خود دیده است؛ یعنی نسبت به زمانی که کامیک کان صرفاً در رابطه با کتاب‌های کمیک بود. حالا که این مطلب نوشته می‌شود، نویسندگان معروف، کارگردان مطرح سینما و سلبریتی‌ها همگی به کامیک کان سن دیگو می‌آیند تا از کتاب‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های جدید خود رونمایی کرده، درباره آن‌ها صحبت کنند و حتی به سوالات طرفداران پاسخ دهند. وب‌سایت سن دیگو نشان می‌دهد که هزاران مهمان برجسته در این رویداد شرکت می‌کنند و اگر یک چیز قطعی باشد، اینست که کامیک کان با گذشت زمان فقط بزرگ‌ و بزرگ‌تر خواهد شد.

نمایشگاه امسال کامیک کان اینترنشنال میزبان بیش از ۱۲۵ هزار طرفداران کمیک بوک، فیلم و تلویزیون بود. گفتنی است که البته کامیک کان تنها نمایشگاه مرتبط با داستان‌های محبوب میان مردم نیست، اما از منظر تعداد شرکت‌‌کنندگان و شرکت‌های حاضر، قطعاً بزرگ‌ترین رویداد این حوزه روی کره خاکی به شمار می‌رود.

تا سال ۲۰۰۶ میلادی، خرید بلیت و شرکت در نمایشگاه کامیک کان به آسانی این بود که روز آغاز نمایشگاه تصمیم به مراجعه به آن بگیرید و سری به دنیای حیرت‌انگیز کمیک بوک‌ها بزنید. اما در سال ۲۰۰۷، بلیت برخی روزهای نمایشگاه چند روز زودتر به اتمام می‌رسید و در سال ۲۰۰۸ دیگر راهی برای شرکت در نمایشگاه وجود نداشت. اکنون که در سال ۲۰۱۹ به سر می‌بریم، بلیت‌های نمایشگاه ماه‌ها پیش به صورت تمام و کمال فروخته شده‌اند.

حالا که کمی بیشتر با این رویداد مهم آشنا شدیم، با مگ زون همراه باشید تا مروری هم داشته باشیم بر وقایع مرتبط با برخی از مهم‌ترین شرکت‌ها و فرنچایزهای حاضر در نمایشگاه کامیک کان امسال.

Hasbro

کار را با محصولات فیزیکی و ساخته‌های جدید شرکت Hasbro آغاز می‌کنیم. این شرکت مطرح در زمینه وسال جانبی، از مجسمه‌های جدیدی با محوریت بازی اوورواچ، دنیای مارول، سری Power Rangers و انیمیشن The Little Mermaid که هم‌اکنون در حال بازسازی است رونمایی کرد. بسیاری از محصولات جدید Habro به صورت انحصاری در نمایشگاه کامیک کان به فروش می‌رسیدند، اما بسیاری دیگر راه خود را به فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌های دیجیتالی هم باز خواهند کرد.

Star Wars

برای نزدیک به یک دهه، استار وارز تب و تاب همیشگی‌اش را از دست داده بود، اما حالا که جی. جی. آبرامز سخت مشغول بازنگری در دنیای سینمایی این فرنچایز است و الکترونیک آرتز هم ساخت یک بازی مرتبط با استار وارز را به یکی از استودیو‌های مطرح خود سپرده، استار وارز فرصتی دوباره برای ربودن قلب طرفداران یافته است.

لوکاس فیلم که صاحب فرنچایز استار وارز به حساب می‌آید در کامیک کان امسال از همکاری‌ با شرکت‌های مختلف خبر داده که به ساخت هر محصولی که تصورش را کنید منجر شده. از جوراب‌های طرح استار وارز بگیرید تا مجسمه‌های جدید فانکو پاپ و ساعت هوشمندی که توسط شرکت Nixon ساخته می‌شود.

Mattel

شرکت اسباب‌بازی‌سازی Mattel هم با دستی نسبتاً پر به کامیک کان ۲۰۱۹ آمد و از محصولات کلکسیونی انحصاری‌اش رونمایی کرد. اما خبر بد برای کسانی که در کامیک کان 2019 شرکت نکردند اینکه اکثر این محصولات برای فروش به شرکت‌کنندگان ساخته شده بودند و برای باقی افراد، راهی برای خرید این محصولات در نظر گرفته نشده است.

ماتل برای شرکت‌کنندگان یک محسمه رترو از پرنس آدام (در فرنچایز دهه هشتادی He-Man) داشت و همین‌طور یک بازسازی از Spider Machine GP7 در قالب ماشین‌های اسباب بازی Hot Wheels. برای توضیح باید گفت Spider Machine GP7 اتومبیلی است که در سری انیمیشنی ژاپنی اسپایدرمن در دهه ۷۰ میلادی، توسط اسپایدی رانده می‌شد.

محصول دوست‌داشتنی دیگر ماتل، مدل Hot Wheels از بت‌موبیل معروف بتمن در اقتباس سال ۱۹۸۹ تیم برتون از داستان‌های این قهرمان ثروتمند بود. یک Hot Wheels دیگر از اتومبیل متال ماریو در سری بازی Mario Kart و یک مجموعه مجسمه از سری پارک ژوراسیک هم از دیگر محصولاتی بود که Mattel با خود به کامیک کان ۲۰۱۹ آورد.

NECA Toys

Neca Toys شاید در کشور ما برندی نسبتاً ناشناخته باشد، اما این شرکت به تولید مجسمه‌های با کیفیت و گاه گران‌قیمت شهرت دارد. برخی از عجیب‌ترین آیتم‌های کلکسیونی، آن چیزی بود که NECA Toys به کامیک کان امسال آورد. یک مجسمه سیاه و سفید از دلقک معروف داستان IT، یک مجموعه مجسمه از بتمن در برابر پردتور، یک مجموعه دیگر از سوپرمن علیه زنومورف، مجسمه کاراته کید، مجسمه جان کانر (در ترمیناتور ۲) و یک پک چهارتایی به نام The Capture of Splinter که شامل مجسمه‌های چهار شخصیت شردر، اسپلینتر و دو سرباز Foot Clan است، مهم‌ترین محصولات این برند در نمایشگاه امسال بود.

Diamond Select Toys

 

Diamond Select Toys هم در کامیک کان امسال محصولات بسیار متنوعی معرفی کرد که از موضوعات مختلفی، از گوست‌باسترز گرفته تا لاست این اسپیس و جان ویک الهام گرفته‌اند.

فرنچایز گوست‌باسترز در قالب دو مجموعه مجسمه خودنمایی می‌کند. یکی براساس کارتونی که دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی پخش شد و دیگری براساس فیلم. این ست‌ها به ترتیب ۱۲۰ و ۸۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند که تهیه‌شان را با وضعیت فعلی دلار در ایران اندکی سخت می‌کند!

مارول و فاز چهارم

از دنیای آیتم‌های کلکسیونی و محصولات فیزیکی گران‌قیمت که بگذریم، به دنیای جذاب سینما و ابرقهرمانان مارول می‌رسیم. مارول که غایب بزرگ کامیک کان 2018 بود، اثبات کرد در حال برنامه‌ریزی‌هایی بزرگ برای نمایشگاه امسال بوده و می‌خواسته با دستی پر به استقبال طرفداران جهان سینمایی پرهزینه خود برود.

  • Black Widow

همان‌طور که احتمالاً از پیش می‌دانید، فاز سوم جهان سینمایی مارول با فیلم Avengers: The Endgame و سپس SpiderMan: Far From Home به پایان رسید و حالا همه مشتاق فاز چهارم این دنیا و برنامه‌های مارول هستند. استودیوهای مارول اعلام کردند که فاز چهارم سینمای مارول در سال ۲۰۲۰ و با اکران فیلم Black Widow آغاز می‌شود و نقش‌آفرینی بلک ویدو را طبق روند چند سال اخیر، کماکان اسکارلت جوهانسون برعهده خواهد داشت. اما این صرفاً آغاز کار برای بلک ویدو است و چند فیلم دیگر و حتی یک سریال تلویزیونی برای او در نظر گرفته است.

  • Eternals

مدیر استودیوهای مارول در بخشی از پنل این شرکت تایید کرد فیلم Eternals که یکی از درخواست‌شده‌ترین موضوعات دنیای مارول بوده «واقعا واقعا» راهش را به فاز چهارم باز خواهد کرد.

  • Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

مارول اما دست به کارهایی خرق‌ عادت‌تر هم خواهد زد و می‌خواهد عناصری را که پیشتر در فیلم‌های آیرون من معرفی کرد را در اشکالی تازه احیا کند. مانند سازمان تروریستی Ten Rings و ضدقهرمانی Mandarin که این بار در شمایلی تازه و ترسناک‌تر به جهان مارول خواهد آمد.

  • Doctor Strange 2: Madness in the Multiverse

همان‌طور که از نام نسخه دنباله داکتر استرنج معلوم است، مارول می‌خواهد عنصر مولتی‌ورس را به فیلم‌های جدیدش بیاورد و این موضوع در را به روی عناصر داستانی و جادویی بیشتری باز خواهد کرد و در عین حال به ما اجازه می‌دهد ورژن‌های مختلفی از ابرقهرمانان محبوب‌مان را روی پرده نقره‌ای سینما ببینیم. در حال حاضر اطلاعات چندانی درباره دنباله داکتر استرنج ارائه نشده اما بندیکت کامبربچ کماکان نقش‌آفرینی به جای شخصیت اصلی داستان را برعهده خواهد داشت. امیدواریم که مدس میکلسن هم که جای آنتاگونیست داکتر استرنج بازی می‌کرد هم برای این پروژه بازگردد.

  • Thor: Love and Thunder

خبر بسیار خوب اینکه روند تولید چهارمین نسخه از فیلم Thor آغاز شده و تایکا وایتیتی، کارگردان Thor: Ragnarok بار دیگر کارگردانی این فیلم را برعهده گرفته است. از نام فیلم برمی‌آید که باید منتظر المان‌های رمانتیک زیادی باشیم و این ادعا با بازگشت ناتالی پورتمن در نقش جین فاستر، بیش از پیش قوت می‌گیرد.

  • Blade

بلید که یکی از مهجورترین کاراکترهای مارول در دنیای سینما و تلویزیون به شمار می‌رود، قرار است از اثری آبرومندانه برخوردار شود و ماهرشالا علی، بازیگر سرشناس سال‌های اخیر با دو جایزه اسکار، نقش این سوپر هیروی نیمه خون‌آشام را بازی خواهد کرد.

  • Loki

حداقل تا قبل از اکران سومین فیلم Thor، به جزئت می‌توان گفت که کاراکتر لوکی از خود ثور محبوبیت بیشتری میان علاقه‌مندان به دنیای سینمایی مارول برخوردار بود. مارول توضیحات چندانی درباره این فیلم نداد، اما حالا که Endgame به پایان رسیده، Loki در جهان آزاد است تا دست به هر خرابکاری و شیطونی که می‌خواهد بزند.

  • What if…?

مارول حساب زیادی روی عنصر مولتی‌ورس در فاز چهارم سینمایی خود باز کرده و می‌خواهد هرطور که شده با این المان دست به آزمون و خطا بزند. What if…? تازه‌ترین سری انیمیشنی این کمپانی است که ابرقهرمان‌ها و ضد‌قهرمان‌ها را در وضعیت‌هایی عجیب قرار می‌دهد.

  • چهار شگفت‌انگیز و مردان ایکس

مارول به صورت خیلی مختصر اشاره کرد که چهار شگفت‌‌انگیز و مردان در فاز چهارم راه خود را به دنیای سینمایی‌اش باز خواهند کرد. این اتفاقی مهم در تاریخچه سینمایی مارول به شمار می‌رود، زیرا تا پیش از این، حقوق این دو دنیا در اختیار خود مارول قرار نداشت اما با خرید فاکس از سوی دیزنی، بار دیگر مارول به شخصیت‌های محبوب خود دسترسی دارد.

نت‌فلیکس و سریال ویچر

استودیوی لهستان CD Projekt RED با ساخت سری بازی ویچر توانست رمانی با همین نام نوشته آندره ساپکوفسکی را به جهانیان بشناساند و حالا نوبت به نت‌فلیکس رسیده تا با یک سریال تلویزیونی باکیفیت، برای سریال گیم آو ترونز قد علم کند. سریال ویچر به جرئت یکی از موردانتظارترین سریال‌های سال ۲۰۱۹ است و در نمایشگاه کامیک کان هم توانستیم برای اولین بار نگاهی به جهان آن بیندازیم.

سازندگان سریال می‌گویند برنامه‌های بزرگی برای ویچر دارند و برخلاف آنچه تصور می‌شود، سه گانه ساپکوفسکی نقطه ورود به داستان نیست، بلکه فصل اول ویچر قرار است مقدمات کار و آشنایی با گرالت و ینفر و سایر شخصیت‌های غنی این داستان را فراهم کند. بنابراین فصل اول، براساس کتاب The Last Wish ساخته می‌شود که در واقع مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه مرتبط با جهان ویچر است.

بازی Marvel’s Avengers

شرکت اسکوئر انیکس در نمایشگاه E3 دو ماه پیش برای نخستین بار از بازی Marvel’s Avengers رونمایی کرد که قرار است گیمرها را در نقش انتقامجویان دنیای مارول قرار دهد. این شرکت در کامیک کان ۲۰۱۹ نمایش‌هایی از گیم‌پلی چهار شخصیت هالک، ثور، بلک ویدو و آیرون من به نمایش درآورد که البته عمومی نشد، اما بازخورد منتقدان نشان داد حسابی از آن راضی بوده‌اند. بازی اونجرز قرار است بهار سال آتی عرضه جهانی شود و هم به صورت تک‌نفره و هم گروهی قادر به تجربه آن خواهید بود.

فیلم Top Gun: Maverick

سورپرایز در کامیک کان امسال کم نبود و احتمالاً بهترین سورپرایز، حضور ناگهانی تام کروز برای معرفی فیلم Top Gun: Maverick باشد. پیت میشل با بازی تام کروز این بار خلبان نظامی کهنه‌کاری است که از ارتقا درجه سر باز زده و پرواز در آسمان‌ها را ترجیح می‌دهد.

تام کروز بعد از نمایش یک تریلر از فیلم توضیح داد هرآنچه در تریلر دیده‌ایم کاملاً واقعی است و در دنیای واقعی انجام شده است. او می‌گوید سازندگان Top Gun با نیروی هوایی و دریایی ارتش همکاری دارند تا نزدیک‌تری تجربه به واقعیت به دست آمده و تا جای ممکن از جلوه‌های ویژه استفاده نشود. ما که هیجان‌زده‌ایم.

فیلم IT: Chapter Two

چپتر نخست فیلم IT که اقتباسی از کتاب استفن کینگ است فیلمی به غایت وحشتناک بود و چپتر دوم قرار است از آن هم وحشتناک‌تر باشد. در نمایشگاه کامیک کان ۲۰۱۹ تریلری از این فیلم پخش شد و باید بگوییم واقعاً نویدبخش بود. برای توضیح باید گفت رمان استفن کینگ دو خط زمانی دارد. یک خط زمانی که فیلم اول براساس آن بود در سال ۱۹۸۹ جریان دارد و زمانی که سه کودک طرد شده که خود را «کلوپ بازنده‌ها» می‌نامند مورد حمله پنی‌وایز، دلقک شرور قرار می‌گیرند.

فیلم دوم اما براساس دومین خط زمانی ساخته می‌شود. ۲۷ سال بعد و در سال ۲۰۱۷ پنی‌وایز مجدداً بازمی‌گردد. اعضای کلوپ بازنده‌ها حالا بزرگ شده‌اند و هرکدام پی زندگی خود رفته‌اند، اما مایک در شهر دری باقی مانده تا به عنوان یک کتاب‌دار مشغول به کار باشد. اعضای کلوپ برای یک تجدید دیدار برنامه‌ریزی می‌کنند و بقیه ماجرا را احتمالاً خودتان می‌توانید حدس بزنید. IT Chapter Two قرار است در ماه سپتامبر امسال اکران جهانی شود.

HBO و دو سریال جدید

  • Watchmen

HBO، شبکه سازنده سریال Game of Thrones یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در کامیک کان امسال بود که سورپرایزی جذاب را برای دوست‌داران کمیک‌های دی‌سی به ارمغان آورد. بنابر اعلام این شبکه، دیمن لیندلاف که قبلاً کارگردانی سریال شدیداً تحسین شده The Leftovers را برعهده داشت قرار است سریالی با محویت کمیک‌های Watchmen بسازد.

در نمایشگاه امسال تریلری از فصل نخست Watchmen به نمایش درآمد و سازندگان می‌گویند تمام تلاش خود را برای پایبندی به این کمیک ۱۲ شماره‌ای به کار خواهند گرفت. داستان درباره زمانی است که گروهی از شورشی‌ها در حال به قتل رساندن پلیس‌های شهر تولسا هستند و کار به جایی می‌رسد که نیروی پلیس هم برای محافظت از هویت خود، نقاب‌پوش می‌شود. این موضوع مشخصاً به پیچیدگی‌هایی منجر می‌شود و از جایی به بعد، دیگر امکان تشخیص نیروهای شرور و نیروهای خیر از یکدیگر دشوار خواهد شد.

  • His Dark Materials

واچمن اما تنها ساخته جدید HBO برای دوست‌داران جهان‌های فانتزی نیست و سریال His Dark Material هم که اقتباسی از سری کتاب‌های «نیروی اهریمنی‌اش» فیلیپ پولمن است، دیگر سریال برنامه‌ریزی شده HBO برای سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود.

نیروی اهریمنی‌اش داستان دخترکی نوجوان را روایت می‌کند که می‌خواهد سر از راز گم شدن یکی از دوستانش در بیاورد اما این مسیر در نهایت به کشف سازمانی منجر می‌شود که به صورت سیستماتیک کودکان را می‌رباید. اما برخلاف آنچه از این خلاصه کوتاه بر می‌آید، نیروی اهریمنی‌اش از نقطه‌ای به بعد شمایلی فانتزی به خود می‌گیرد و عناصری مانند جهان‌های موازی و حیوانات هوشمند هم به آن اضافه خواهند شد.


به یاد استنلی مارتین لیبر نویسنده،‌ ویراستار و منتشر کننده کتاب‌های کمیک

 

ثبت نظر

*
*