• راهنمای خرید بهترین تلویزیون‌های سال ۲۰۲۰

    • 21 تعداد لایک

راهنمای خرید بهترین تلویزیون‌های سال ۲۰۲۰

    • شایان ضیایی شایان ضیایی
    • |
    • 1399/10/10 چهارشنبه 10 دی 1399
    • |
    • زمان مطالعه 3 دقیقه
    • |
    • 2163 بار بازدید شده
    • 21 تعداد لایک

اکنون زمان بسیار خوبی برای خرید یکی از بهترین تلویزیون‌های جهان است. مدل‌های سال ۲۰۲۰ برای مدتی نسبتا طولانیست که از راه رسیده‌اند و این یعنی می‌توانید به سراغ تلویزیون‌هایی بروید که اکنون اندکی از قیمت‌شان نیز افتاده است.

در حال حاضر، تلویزیون‌های استاندارد همراه با قابلیت پخش رزولوشن 4K از راه می‌رسند. اساسا تمام تلویزیون‌های امروزی از این رزولوشن پشتیبانی می‌کنند و تنها زمانی پشتیبانی صرف از رزولوشن HD عادی را خواهید یافت که به سراغ بازار تلویزیون‌های ۳۲ اینچی بروید. از سوی دیگر، در میان محصولات پرچمدار، مشاهده تلویزیون‌هایی که از رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کنند نیز چندان عجیب نیست، هرچند که طبیعتا قیمت بسیار بالاتری دارند.

و استفاده از هشت میلیون پیسکلی که رزولوشن 4K مقابل چشم‌تان می‌گذارد آسان‌تر از هر زمان دیگر شده است. اکنون بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها با این رزولوشن پخش می‌شوند و از سوی دیگر نیز کنسول‌های نسل جدید پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از راه رسیده‌اند و ویژگی‌های بصری بازی‌ها را به سطوحی دیده‌نشده می‌برند.

و حتی اگر آنچه می‌خواهید تماشا کنید 4K نباشد، تلویزیون‌های امروزی می‌توانند اصطلاحا محتویات 1080p را به 4K «آپ‌اسکیل» کنند. یعنی با استفاده از هوش مصنوعی، تعداد پیکسل‌ها افزایش می‌یابد تا تصویر نهایی به شفاف‌ترین شکل ممکن روی تلویزیون‌تان دیده شود.

چطور بهترین تلویزیون ممکن را بخریم؟

مختصر کردن لیست بهترین تلویزیون‌های موجود برای شما کاری بسیار دشوار به حساب می‌آید، اما اگر چند قاعده کلی را مد نظر داشته باشید، بهتر قادر به انتخاب از میان گزینه‌های موجود خواهید بود.

همینطور که از رزولوشن HD به سمت 4K و سپس 8K حرکت می‌کنیم، ابعاد نمایشگر اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سابق می‌یابد. برای اینکه قادر به مشاهده تفاوت‌های معنادار در رزولوشن باشید، باید به سراغ نمایشگری بزرگ‌تر نسبت به آنچه پیشتر داشته‌اید بروید، یا حداقل چیدمان مبل‌ها را به گونه‌ای تغییر دهید که بیشتر به تلویزیون نزدیک باشند.

اگرچه این موضوع بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما تلویزیون‌های بزرگ و 8K برای اتاق‌های کوچک‌ معرکه هستند و با استفاده از آن‌ها قادر به مشاهده تمام جزییات تصویر خواهید بود. در واقع اگر بخواهیم صادق باشیم، هرآنچه پیشتر درباره فاصله چشم از تلویزیون می‌شنیدیم تغییر کرده است.

بعد هم نوبت به محیطی می‌رسد که در آن به تماشای تلویزیون می‌پردازید. اگر به صورت معمول در محیطی بسیار روشن یا در طول روز به تماشای فیلم و سریال می‌نشینید، نمایشگری از نوع LED یا QLED بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اگر هم تماشای تلویزیون در شرایط کم‌نور یا کاملا تاریک را ترجیح می‌دهید، OLED رنگ‌های عمیق‌تر و جزییات تصویر بیشتر را برایتان به ارمغان می‌آورد.

از طرف دیگر، هوشمند بودن تلویزیون‌ها دیگر دلیلی برای خرید آن‌ها به حساب نمی‌آید. این روزها دیگر تمام تلویزیون‌ها هوشمند هستند و از انبوهی از اپلیکیشن‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. بنابراین تمرکزتان را بیشتر بر کیفت تصویر، قیمت و دیگر قابلیت‌هایی که برایتان مهم است بگذارید.

بهترین تلویزیون‌های سال ۲۰۲۰

سامسونگ 75Q950TS

دلایل خرید:

  • کنتراست بسیار بالای تصویر
  • روشنایی بسیار بالا برای کسب بهترین تجربه ممکن از HDR
  • طراحی بسیار باریک و کم‌حاشیه
  • قابلیت‌های هوشمند معرکه

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از Dolby Vision HDR

این پرچمدار سامسونگی که در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد، بهترین گزینه موجود در لیست بهترین تلویزیون‌های امسال است. این تلویزیون ویدیوهای 4K را برداشته و به شکلی تحسین‌برانگیز به رزولوشن 8K می‌رساند، حتی با اینکه اکنون به ندرت می‌توانید محتوای 8K بیابید. این تلویزیون آنقدر انقلابی ظاهر شده که تاکنون چندین جایزه بهترین تلویزیون سال را دریافت کرده است.

سیستم آپ ‌اسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی تلویزیون، محتوا را به ۳۳ میلیون پیکسل می‌رساند و تصاویر همچنان طبیعی و شفاف به نظر می‌رسند. اصلا انگار نه انگار که دستکاری شده باشند. با توجه به اینکه تلویزیون سامسونگ تنها در ابعاد بزرگ از راه می‌رسد، این موضوع شاید به مذاق‌تان خوش نیاید. اما اگر خیلی ساده بگوییم، 75Q950TS بهترین محصول ممکن برای تماشای محتوای 4K به حساب می‌آید.

سپس نوبت به عملکرد قابلیت لوکس HDR (یا دامنه داینامیک بالا) می‌رسد که با استفاده از مجموعه‌ای از پنل‌های بک‌لایت، تصاویری شدیدا روشن تولید می‌کند: روشن‌تر و خوش‌رنگ‌تر از هر تصویری که تاکنون روی یک تلویزیون دیده‌اید. و با پشتیبانی از ۴۸۰ نقطه روشنایی، می‌توانید هر زمان که خواستید روشنایی بک‌لایت را کاهش دهید و ترکیبی بی‌نظیر از تصاویر تیره و روشن را در کنار یکدیگر شاهد باشید. این قابلیت پیشتر اصلی‌ترین نقطه قوت تلویزیون‌های OLED به حساب می‌آمد، اما این تلویزیون می‌تواند چندین برابر روشنایی بیشتر نسبت به بهترین تلویزیون‌های OLED را به همراه آورد و در عین حال، کیفیت رنگ‌های تیره و مشکی از دست نرود.

طراحی تلویزیون هم احساس پریمیوم بودن آن را به خوبی منتقل می‌کند. بدنه دستگاه به شدت زیبا از آب درآمده، اما آنچه بیشتر توجه را جلب می‌کند، عدم وجود حاشیه در سه طرف پنل نمایشگر است که باعث می‌شود حس کنید تصویر دارد روی هوا به نمایش در می‌آید. و برای اینکه همه‌چیز در مینیمال‌ترین حالت ممکن باقی بماند، تمام پورت‌های تلویزیون در یک جعبه اکسترنال به نام One Connect تعبیه شده‌اند که خود آن نیز با تنها یک کابل به تلویزیون متصل می‌گردد. بنابراین اتاق پذیرایی منزل‌تان حسابی مرتب باقی می‌ماند.

این تلویزیون در ابعاد ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ از راه می‌رسد، اما مدل ۸۵ اینچی آن برای مدتی طولانی در انحصار بازار ایالات متحده بوده است. خبر خوب اینکه یک ورژن دیگر از این تلویزیون نیز عرضه شده که Q900T نام دارد و در آن، خبری از One Connect نبوده و تمام پورت‌ها روی خود تلویزیون هستند. اگرچه این مدل ابعادی اندک قطورتر یافته، اما هیچ تفاوت دیگری با مدل استاندارد ندارد و اتفاقا با قیمت بسیار کمتر قابل خریداری است.

پاناسونیک TX-55HZ2000

دلایل خرید:

  • کیفیت تصویر شاهکار
  • پشتیبانی از HDR فراگیر
  • اسپیکرهای Dolby Atmos باکیفیت

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از قابلیت‌های گیمینگ

در قلب این تلویزیون، پنل Professional Edition Master OLED را خواهید یافت که چند مرتبه از استانداردهای تلویزیون‌های موجود در بازار بهتر است. درحالی که اکثر تلویزیون‌های OLED فوق باریک بوده و روشنایی محدودی نسبت به تلویزیون‌های LED دارند، پاناسونیک تلویزیونی اندک قطورتر ساخته و در این فضای بیشتر، از هرجور تکنولوژی خنک‌کننده‌ای که بتوان تصور کرد بهره گرفته. دلیل این کار آن بوده که پاناسونیک می‌خواسته با فشار آوردن حداکثری به پنل، به روشنایی بالاتر نسبت به دیگر تلویزیون‌های OLED دست پیدا کند و همچنان رنگ‌های مشکی عمیق را به نمایش درآورد.

پنل موجود در این تلویزیون، نزدیک‌ترین چیزی است که به نمایشگرهای کلاس حرفه‌ای هالیوودی خواهید یافت. منظورمان چیست؟ منظورمان تلویزیون‌های بسیار گران‌قیمتی است که کارگردانان هالیوودی پیش از چراغ سبز دادن به تدوین نهایی،‌ فیلم خود را روی آن‌ها تماشا می‌کنند.

این تلویزیون از تمام منابع HDR موجود در جهان پشتیبانی می‌کند و به ۵ فرمت مختلف، قادر به تماشای محتویات این چنینی خواهید بود. به ندرت تلویزیونی با چنین ویژگی خاصی در بازار پیدا خواهید کرد و به همین خاطر است که ما هم عاشق ساخته پاناسونیک شده‌ایم. ضمنا امکان آپ اسکیل رزولوشن HD به 4K مهیا است و تصاویر بسیار روشن، شفاف و غنی به نظر می‌رسند. فیلم‌ها و سریال‌ها نیز با هر فرمتی به بهترین شکل به تصویر کشیده می‌شوند و برای عاشقان سینما، به سختی می‌توان تلویزیونی دیگر را پیشنهاد کرد.

اما چند محدودیت مهم نیز وجود دارد. پیش از هر چیز، این تلویزیون نمی‌تواند از بهترین و آخرین ویژگی‌های گیمینگ موجود در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ پشتیبانی کند، خبری از سرویس استریم محتوای دیزنی پلاس نیست و از نظر ابعاد نمایشگر نیز گزینه‌های بسیار اندکی پیش روی مشتریان قرار گرفته. بنابراین،‌ با در نظرگیری تمام ویژگی‌ها، همچنان به نظرمان Q950TS سامسونگ بهترین چیزی است که می‌توان در بازار یافت. اما اگر عاشق فیلم‌های سینمایی هستید، اهمیت چندانی به بازی‌های ویدیویی نمی‌دهید و سایزهای تلویزیون به نظرتان معقول می‌آیند، در خرید این یکی تردید نکنید.

ال‌جی OLED65CX

دلایل خرید:

  • کیفیت تصویر چشم‌نواز
  • قابلیت‌های گیمینگ معرکه
  • قیمت مقرون به صرفه‌تر

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از HDR10
  • روشنایی کمتر نسبت به برخی تلویزیون‌های این لیست

ال‌جی CX بهترین تلویزیونی است که می‌توانید در لاین‌آپ محصولات سال ۲۰۲۰ این شرکت بیابید: کیفیت تصویر این تلویزیون، با محصولاتی که دو برابر قیمت بیشتر دارند برابری می‌کند و یک مدل ۴۸ اینچی نیز دارد که واقعا آنقدرها گران به حساب نمی‌آید. اما اگر این ابعاد برایتان کوچک است، می‌توانید به سراغ سایزهای ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچی آن نیز بروید.

ال‌جی در ساخت این تلویزیون انقلابی در تکنولوژی پنل‌های OLED ایجاد نکرده، اما توانسته بهبودهایی چشمگیر در پردازش تصویر به وجود آورد و بنابراین با یکی از بهترین پنل‌های OLED برای نمایش جزییات و تفکیک رنگ‌های تیره و روشن از یکدیگر طرف هستیم.

بیشینه روشنایی این تلویزیون به ۷۵۰ نیت می‌رسد که رقمی استاندارد برای OLEDهای باکیفیت به حساب می‌آید. اما از آن‌جایی که این روشنایی با رنج کنتراستی بهتر از تقریبا تمام تلویزیون‌های مشابه ترکیب شده، روشنایی تصویر بیشتر از ۷۵۰ نیت به نظر می‌رسد.

سیستم پردازش تصویر جدید ال‌جی نیز باعث می‌شود که جزییات بسیار واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسد و در مجموع بهبودی قابل توجه نسبت به مدل‌های پیشین را احساس خواهید کرد: خصوصا اگر در حال تماشای محتوایی شدیدا سینماتیک در محیطی با نورپردازی مناسب باشد. ضمنا این تلویزیون از تکنولوژی Dolby Vision IQ پشتیبانی می‌کند و یعنی تصویر روی صفحه، با سطح نور موجود در محیط تطبیق داده می‌شود و در عین حال شاهد وارد شدن آسیبی به کنتراست نخواهید بود.

ال‌جی تلویزیونی ساخته که برای مشتریان بالقوه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نیز معرکه به حسای می‌آید و این موضوع به لطف قابلیت‌های گیمینگ دستگاه است. در حالت گیمینگ، میزان تاخیر اندکی بیشتر از ۱۳ میلی‌ثانیه است و هیچ نمونه بهتری از آن در بازار نخواهید یافت. افزون بر این، تلویزیون ال‌جی از حالت «کم‌تاخیر خودکار»، «نرخ به‌روزرسانی متغیر» و پخش ویدیوی 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند که همگی، جزو برجسته‌ترین قابلیت‌های کنسول‌های نسل بعد هستند. اگر هم علاقه‌ای به کنسول‌ها نداشته و ترجیح می‌دهید کامپیوتر گیمینگ‌تان را به تلویزیون متصل کنید، تکنولوژی Nvidia G-Sync اطمینان حاصل می‌کند که بازی‌ها را بدون پارگی تصویر به اجرا درآورید.

فیلیپس 48OLED935

دلایل خرید:

  • عملکرد عالی HDR
  • پشتیبانی از قابلیت Dolby Atmos
  • پردازش تصویر سطح بالا

دلایل اجتناب:

  • نه‌چندان عالی برای گیمینگ

اگر به دنبال تلویزیون می‌گردید که یک سینمای خانگی به تمام معنا را در ابعادی جمع‌وجور برایتان به ارمغان آورد –هم از لحاظ بصری و هم صوتی- لازم نیست بیشتر از این به دنبال تلویزیون ایده‌آل خود بگردید. این نه‌تنها یک تلویزیون ۴۸ اینچی و OLED معرکه است، بلکه اسپیکر داخلی آن از سیستم Dolby Atmos بهره‌مند شده و اسپیکرهای بالایی نیز به صدا عمق می‌بخشند.

تلویزیون فیلیپیس از تمام قابلیت‌های OLED پشتیبانی می‌کند. رنگ‌ها غنی و بسیار روشن هستند و هوش مصنوعی نیز تک‌تک صحنه‌ها و فریم‌ها را مجددا پردازش می‌کند تا در مجموع تجربه‌ای بسیار طبیعی از تماشای تصاویر به دست آورید. دستیابی به چنین سطح متعادلی از غنای رنگی و واقع‌گرایانگی، عملا غیرممکن است، اما فیلیپیس غیر ممکن را ممکن کرده است. پشتیبانی از Dolvy Vision و HDR10 Plus هم بدین معناست که تمام تصاویر در بهترین شکل خود به نمایش درمی‌آیند.

در این تلویزیون تکنولوژی Ambilight فیلیپس را نیز خواهید یافت که از نوارهای نوری RGB در حاشیه‌های بیرون تلویزیون استفاده کرده و رنگ‌هایی یکسان با آنچه روی تلویزیون به نمایش درمی‌آید را روی دیوار می‌اندازد. این قابلیت باعث می‌شود که تلویزیون اندکی بزرگ‌تر به نظر رسیده و تجربه‌ای درگیرکننده‌تر از محتویات ویدیویی نیز حاصل شود.

سیستم صدای داخلی دستگاه هم واقعا تحسین‌بانگیز است. داینامیک و احساس صدایی که از کناره‌های نمایشگر به گوش می‌رسد، تجربه‌ای را رقم می‌زند که با هیچ یک از دیگر تلویزیون‌های موجود در بازار به آن دست نخواهید یافت. اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌ها، در عدم پشتیبانی از قابلیت‌های گیمینگ پیشرفته ظاهر می‌شوند. فیلیپس یک حالت گیمینگ نسبتا خوب برای تلویزیونش در نظر گرفته که مدت زمان پاسخدهی را بهبود می‌دهد، اما خبری از پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیست و «نرخ به‌روزرسانی متغیر» را نیز در آن نخواهید یافت. بنابراین اگر می‌خواهید کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت را تهیه کنید، پیشنهادمان اینست که همچنان به همان LG CX بچسبید.

سامسونگ QE65Q95T یا Q90T

دلایل خرید:

  • تصاویر بسیار روشن و خوش‌رنگ
  • جزییات معرکه در تصاویر 4K
  • کنتراست تحسین‌برانگیز

دلایل اجتناب:

  • تصاویر تیره به خوبی OLED دیده نمی‌شوند
  • خبری از Dolby Vision نیست

شاید برایتان سوال باشد که چرا در این بخش از مقاله به دو مدل Q95T و Q90T اشاره کرده‌ایم. به خاطر اینکه این دو تلویزیون عملا یک چیز هستند و تنها تفاوت‌هایی کوچک با یکدیگر دارند. مدل Q95T از یک جعبه اکسترنال بهره‌مند شده که تمام پورت‌ها را در خود جای می‌دهد و با تنها یک کابل کوچک به تلویزیون متصل می‌گردد. در Q90T هم تمام پورت‌ها روی خود بدنه تلویزیون قرار گرفته‌اند و بنابراین باید منتظر بدنه‌ای اندک قطورتر باشد. Q90T ضمنا در کشورهایی که هر دو مدل به فروش می‌رسند به مراتب ارزان‌تر است، اما در برخی دیگر از کشورها قیمتی یکسان با مدل ثانویه دارد.

حالا که به این موضوع پرداختیم، می‌توانیم به سراغ مشخصات مهم‌تر Q95T و Q90T برویم و کار را برای تصاویر HDR معرکه‌ای آغاز می‌کنیم که روی پنل QLED دو تلویزیون به تصویر کشیده می‌شوند. کلیدی‌ترین نکته راجع به این محصولات سامسونگ، روشناییی بالاتر از ۲۰۰۰ نیت است، یعنی رقمی تا دو برابر بالاتر از روشن‌ترین OLEDهای موجود در بازار و تا ۴ برابر روشن‌تر نسبت به تلویزیون‌های اقتصادی معمولی. این مهم به لطف یک آرایه کامل از بک‌لایت محقق شده و می‌توانید انتظار تصاویری را بکشید که واقعا حیرت‌انگیز به نظر می‌رسند. رنگ‌ها متنوع بوده و در چشم می‌زنند، اما در عین حال واقع‌گرایانگی آن‌ها از بین نمی‌رود.

دیمینگ بومی به این معناست که عمق کنتراست هم در تلویزیون‌ها بسیار بالا خواهد بود، هرچند که در صحنه‌های تاریک یارای برابری با نمایشگرهای OLED را ندارد. اما در هر صورت المان‌های تیره و روشن به خوبی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به زحمت شاهد پدیده «Backlight Bleeding» میان این عناصر خواهید بود.

سیستم آپ اسکیل مبتین بر هوش مصنوعی هم عملکردی واقعا تحسین‌برانگیز دارد تا هم ویدیوهای 4K و هم ویدیوهای 4K بسیار باشکوه به نظر برسند. و فراموش نکنیم که تلویزیون‌های سامسونگ حسابی برای گیمینگ هم مناسب هستند و به خاطر تاخیر ورودی پایین و قابلیت‌های متنوع، شما و کنسول نسل جدیدتان را برای سال‌ها همراه خواهند کرد.

ناگفته نماند که این تلویزیون‌ها قیمتی آنقدرها پایین ندارند، اما هر چقدر که پول بدهید همان‌قدر آش می‌خورید و تلویزیون‌های سامسونگ هم تصاویری به غایت زیبا و چشم‌نواز برایتان تولید خواهند کرد.

سونی KD-65A8 یا XBR-65A8H

دلایل خرید:

  • بهترین پردازش تصویر بازار
  • تصاویر زیبا و طبیعی
  • اسپیکرهای داخلی بسیار باکیفیت

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از HDR10 Plus
  • روشنایی نه‌چندان خوب
  • عدم وجود قابلیت‌های گیمینگ نسل جدید

تلویزیون جدید سونی که در بریتانیا تحت عنوان A8 و در بازار آمریکا تحت عنوان A8H شناخته می‌شود، یکی از مقرون به صرفه‌ترین تلویزیون‌های OLED سونی در سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آید و قیمتش باعث می‌شود که به صورت مستقیم با LG CX رقابت کند و یک جایگزین بسیار ارزشمند به حساب آید.

وقتی صحبت از پردازش تصویر باشد، سونی یکی از رهبران بازار است و تصاویر تلویزیون‌هایش بسیا طبیعی به نظر می‌رسند. تا جایی که حتی تصاویر بدون HDR هم شباهت زیادی به تصاویر مبتنی بر HDR دارند و تماشای هرچیزی روی تلویزیون‌های شرکت ژاپنی بهتر است.

احتمالا یکی از معدود مشکلات تلویزیون سونی این باشد که از لحاظ روشنایی قادر به مقابله با تلویزیون‌های OLED ال‌جی، پاناسونیک یا سامسونگ نیست. پنل‌های سونی اندکی بیشتر از سایر پنل‌ها نور را بازتاب می‌دهند و بنابراین اگر در شرایط نوری کنترل نشده (مثلا زمانی که نور خورشید مستقیما به درودن اتاق می‌تابد) به تماشای فیلم بنشینید، مشکلاتی کمابیش جدی را تجربه خواهید کرد.

یکی از تحسین‌برانگیزترین ویژگی‌های A8، سیستم صوتی داخلی‌اش است. در واقع در این تلویزیون، پنل نمایشگر نقش اسپیکر را نیز ایفا می‌کند و این یعنی برخلاف اکثر تلویزیون‌های فوق باریک، صدا مستقیما به طرف شما فرستاده می‌شود و دیالوگ‌های فیلم‌ها به شکل شفاف‌تر و گوش‌نوازتر به گوش خواهند رسید. البته که این سیستم نمی‌تواند جایگزینی عالی برای صدای فراگیر باشد، اما در قیاس با تلویزیونی مانند LG CX که فورا به یک ساندبار نیاز خواهد داشت، این یکی تجربه‌ای بهتر حال می‌کند.

از نظر قابلیت‌های هوشمند، با این تلویزیون سیستم عامل اندروید تی‌وی گیرتان می‌آید که انبوهی از اپلیکیشن‌های مختلف دارد. اما اگر می‌خواهید یکی از کنسول‌های پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس را تهیه کنید، شاید بهتر باشید که از خیر این تلویزیون بگذرید: زیرا از رزولوشن 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه یا حالت کم‌تاخیر پشتیبانی نمی‌شود. ولی اگر کنسول‌های نسل جدید برایتان اهمیتی ندارند و صرفا به دنبال تجربه‌ بصری و صوتی باکیفیت از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیون می‌گردید، این تلویزیون کاملا ایده‌آل است.

سونی KD-65XH9509 یا XBR-65X950H

دلایل خرید:

  • سیستم صوتی آکوستیک و چند کاناله
  • رنگ‌های عمیق و روشن با HDR
  • پردازش تصویر عالی

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از HDR10 Plus

این تلویزیون که در بازار آمریکا تحت عنوان 65X950H نیز شناخته می‌شود،‌ ال‌سی‌دی 4K و پرچمدار سونی برای سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آید اما در عین حال قیمتی مشابه دیگر پرچمداران بازار ندارد. قیمت این تلویزیون برای مثال به مراتب از LG CX یا Q95T سامسونگ کمتر است.

اما این برچسب قیمت‌ پایین‌تر باعث نمی‌شود که دستگاه کیفیت تصویر پریمیوم نداشته باشد: با روشنایی که در بیشترین حالت به ۱۰۰۰ نیست می‌رسد، می‌توانید منتظر دامنه داینامیک بالای معرکه باشید و پردازش تصویر سونی هم در کسری از ثانیه به وظیفه خود رسیدگی می‌کند. رنگ‌ها شدیدا عمیق هستند و هیچوقت غیر واقعی یا مصنوعی به نظر نمی‌رسد.

ضمنا این تلویزیون حرکت در تصویر را بهتر از هر تلویزیون دیگری به نمایش می‌کشد و لحظات سریع و پر زد و خورد در فیلم‌های اکشن، به روان‌ترین شکل ممکن تصویر می‌شوند. به صورت همزمان، تلویزیون جزییات را واضح‌تر کرده و چنین چیزی برای تماشای مسابقات ورزشی معرکه خواهد بود. سیستم آپ اسکیل دستگاه هم نقصی ندارد و ویدیوهای HD معمولی، بیشترین شباهت را به محتویات 4K واقعی خواهند یافت.

به خاطر عدم پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، این تلویزیون هم گزینه‌ای عالی برای گیمرها به حساب نمی‌آید و این موضوع از آن جهت جای تعجب دارد که سونی خود به تولید کنسول نسل جدید پل استیشن ۵ پرداخته است. اما اگر تلویزیونی بسیار روشن می‌خواهید که تجربه HDR را حتی در اتاق‌های بسیار نورانی امکان‌پذیر می‌کند، این بهترین انتخاب ممکن است.

فیلیپس 65OLED805

دلایل خرید:

  • پشتیبانی از HDR فراگیر
  • پنل OLED بسیار روشن و باکیفیت
  • قابلیت دوست‌داشتنی Ambilight

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی متغیر یا ۱۲۰ هرتز
  • عدم وجود HDMI eARC

تلویزیون‌های OLED شرکت فیلیپس همواره به رنگ‌های عنی، تصاویر خوش‌رنگ و لعاب HDR و قابلیت ارزش افزوده Ambilight که رنگ‌های روی نمایشگر را روی دیوارها بازتاب می‌دهد شهرت داشته‌اند.

فیلیپس حالا در تلویزیون خود یک سیستم پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی جدید نیز تعبیه کرده که غنای رنگ‌ها حفظ کرده و در عین حال باعث می‌شود رنگ پوست افراد حاضر در تصویر، طبیعی‌تر از هر زمان دیگر به نظر برسند. بنابراین هر دو جهان را در کنار یکدیگر خواهید داشت: رنگ‌های شفافی که انگار از نمایشگر بیرون می‌ریزند اما در عین حال بسیار طبیعی باقی می‌مانند.

تمام این‌ها با توانایی پنل‌های OLED در دستیابی به طیف کنتراست بالا و عمق فراوان در تصاویر تیره ترکیب شده و بنابراین آنچه گیرتان می‌آید، یکی از بهترین تلویزیون‌های بازار برای تماشای فیلم و سریال است. ضمنا سیستم آپ اسکیل فیلیپس نیز بهبودی نسبی نسبت به محصولات قبلی را پشت سر گذاشته و به شکلی تحسین‌برانگیز، حرکات موجود در فیلم‌های ۲۴ فریم بر ثانیه را مدیریت می‌کند تا شاهد بلور کمتری باشید.

این تلویزیون حتی صدای بهتری هم از همتایانش دارد. البته برای اینکه کیفیت صوتی به اندازه کیفیت بصری خارق‌العاده باشد، در هر صورت خرید یک ساندبار پیشنهاد می‌شود، اما بدون ساندبار هم صدایی بسیار شفاف و رسا به گوشتان خواهد رسید.

شاید بپرسید مشکل چیست؟ و به شما خواهیم گفت که در این تلویزیون نرخ به‌روزرسانی متغیر یا رزولوشن 4K و ۱۲۰ هرتز را نخواهید یافت که یعنی تلویزیون شما گزینه‌ای خوب برای کنسول‌های نسل جدید نخواهد بود. عدم وجود eARC برای پشتیبانی از بهترین خروجی ممکن با ساندبار هم جای شرم دارد، اما اینطور نیست که بدون آن زنده نمانید!

سونی KD-85ZG9

دلایل خرید:

  • عملکرد دیده‌نشده در رزولوشن 8K
  • آپ اسکیل تحسین‌برانگیز از 4K به 8K

دلایل اجتناب:

  • به شکل ترسناکی گران‌قیمت
  • ابعاد بسیار بزرگ تلویزیون

اگر تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌خواهید به سراغ رزولوشن 8K بروید، مشخصا باید تلوزیون بسیار بزرگ و گران‌قیمت بخرید و در این صورت گزینه‌ای بهتر از تلویزیون ۸۵ اینچی و حماسی سونی ZG9 پیدا نخواهید کرد. این تلویزیون وضوح تصویر دیده‌نشده را با عمق رنگی HDR و سیستم صوتی شدیدا بهینه ادغام می‌کند.

ZG9 که در ابعاد ۹۸ اینچ نیز در دسترس قرار گرفته، به خاطر استفاده از آرایه بک‌لایت Master Drive، روشنایی بسیار حیرت‌انگیزی با HDR دارد و کنتراست هم شدیدا بالاست تا تصاویر تیره و تاریک، به بهترین شکل ممکن به نمایش درآیند.

این سیستم بک‌لایت، با چیزی ترکیب شده که تحت عنوان طراحی «معماری تیغه» شناخته می‌شود. به این ترتیب، پنل نمایشگر روی فریمی عیض‌تر تعبیه شده و به این ترتیب، چهار اسپیکر درون بدنه شکلی پنهان به خود می‌گیرند. ناگفته نماند که سیستم صوتی آکوستیک و چند کاناله هم الهام‌گرفته از تکنولوژی Acoustic Surface Audio سونی بوده است و از تجربه‌ای که پدید می‌آورد حسابی لذت خواهید برد. چیدمان اسپیکرهای چهارگانه به صورت خاص بسیار بهینه از آب درآمده و صداها به شکلی فراگیر به گوش‌تان خواهند رسید.

برخلاف اکثر تلویزیون‌های پرچمدار سونی، ZG9 همراه با سیستم عامل هوشمند اندروید تی‌وی از راه می‌رسد و رابط کاربری آن روی چنین نمایشگر بزرگ، حسابی جذاب از آب درآمده است. از سوی دیگر هم به دستیار صوتی گوگل اسیستنت دسترسی خواهید داشت که زندگی را اندکی برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

موتور تصویر X1 Ultimate سونی، پردازش رزولوشن 8K را در این تلویزیون برعهده دارد و وظایف خود را به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن به انجام می‌رساند. از طرف دیگر باید اشاره کرد که دستگاه از سه استاندارد HDR10 و HLG و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. اما خبری از HDR10 Plus نیست.

ال‌جی OLED65BX

دلایل خرید:

  • قیمت مقرون به صرفه نسبت به ابعاد دستگاه
  • کیفیت تصویر معرکه
  • پلتفرم هوشمند webOS

دلایل اجتناب:

  • صدای نه‌چندان تحسین‌برانگیز
  • تصاویر به اندازه CX شفاف و با کیفیت نیستند

اجازه ندهید هیچکس از این راز باخبر شود که هیچ تفاوت معناداری میان کیفیت تصویر این تلویزیون و LG CX وجود ندارد و و قابلیت‌های دستگاه هم همان چیز‌هایی هستند که در تلویزیون پیشین ال‌جی خواهید یافت: چیزهایی مانند پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی متغیر برای کنسول‌های نسل بعد.

نمایشگر CX به صورت معمول روشن‌تر از BX به حساب می‌آید و بنابراین اگر به دنبال بهترین کیفیت تصویر و عملکرد HDR باشید، همچنان گزینه‌ای بهتر از BX خواهید داشت. اما تفاوت آنقدری نیست که واقعا به چشم باید. BX ضمنا پردازنده تصویری کمتر پیشرفته‌تر دارد ولی باز هم در آپ اسکیل و کاهش بلور در هنگام حرکت تصویر، موفق عمل می‌کند.

از نظر پشتیبانی از دامنه داینامیک بالا هم شاهد مشکل خاصی نیستیم و دستگاه از Dolby Vision بهره‌مند شده و سیستم عامل webOS آن هم انبوهی از اپلیکیشن‌های مختلف مانند نت‌فلیکس و اپل تی‌وی را در اختیارتان قرار می‌دهد. تا به اینجای کار گفتیم تفاوت زیادی با CX وجود ندارد. اما وقتی صحبت از کیفیت صوتی باشد، BX قطعا کم می‌آورد. اما با توجه به قیمت پایین‌تر این تلویزیون، باقی مانده پولتان را می‌توانید صرف یک ساندبار معرکه کرده و مشکل را برطرف سازید.

سونی KD-55XH9005 یا XBR-55X90H

دلایل خرید:

  • تصاویر پر جزییات و داینامیک
  • سیستم آپ اسکیل و جلوگیری از ماتی به هنگام حرکت عالی
  • کیفیت صوتی خوب

دلایل اجتناب:

  • عدم پشتیبانی از HDR10
  • عدم پشتیبانی از پورت HDMI 2.1

این تلویزیون، یکی از معجزه‌های سونی در بازار محصولات میان‌رده به حساب می‌آید و به خوبی کیفیت تصویر عالی را با قیمت‌گذاری اقتصادی ترکیب می‌کند. محصول سونی که در بازار بریتانیا تحت عنوان XH90 و در بازار آمریکا تحت عنوان X900H شناخته می‌شود، یک آرایه کامل از LEDهای بک‌لایت دارد که HDR روشن و قدرتمند را با خود به ارمغان می‌آورند و در عین حال، دقت رنگی فدا نمی‌شود.

مثل روند همیشگی تلویزیون‌های سونی، پردازش تصویر از بزرگ‌ترین نقاط قوت به حساب رفته و تصاویری که رزولوشن پایین‌تر دارند، در کمتر از ثانیه به محتوای 4K آپ اسکیل می‌شوند.

وقتی این را کنار عملکرد قدرتمند HDR قرار می‌دهید، تلویزیونی گیرتان می‌آید که حسی شبیه به نمونه‌های پریمیوم دارد، اما در عین حال فشار زیادی به کیف پولتان نمی‌آورد. این تلویزیون حسابی در سال ۲۰۲۰ محبوب بوده است و استحقاقش را نیز داشته است.

موضوع زمانی بهتر می‌شود که بدانیم که سونی در اصل این تلویزیون را برای تجربه بازی با کنسول پلی استیشن ۵ ساخته است و تنها محصول در لاین‌آپ سونی به حساب می‌آید که از رزولوشن 4K با ۱۲۰ هرتز و نرخ به‌روزرسانی متغیر پشتیبانی می‌کند. البته این امکانات «هنوز» در دسترس نیستند، اما با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری قابل دریافت خواهند بود و تلویزیونی آماده برای پلی استیشن ۵ یا حتی ایکس باکس سری ایکس خواهید داشت.

پاناسونیک TX-58HX800

دلایل خرید:

  • ابعاد بسیار بزرگ با قیمتی مقرون به صرفه
  • تصاویر 4K شفاف و پر جزییات
  • پشتیبانی کامل از دامنه داینامیک بالا

دلایل اجتناب:

  • روشنایی نه آنقدرها تحسین‌برانگیز

این یکی از آن دسته از تلویزیون‌های پاناسونیک است که با تمرکز بر بازار محصولات اقتصادی ساخته شده و بنابراین به مذاق گستره وسیعی از مشتریان بالقوه خودش خواهد آمد. این تلویزیون نه‌تنها ویدیوهای 4K را با دقت رنگی فراوان به نمایش در می‌آورد، بلکه تمام ویژگی‌های بنیادین HDR را نیز در خود جای داده و تمام تصاویر، خروجی بسیار خوبی خواهند داشت.

البته که به خاطر قیمت پایین‌تر این تلویزیون LED، نباید انتظار روشنایی بسیار بالا و برابر با محصولات پریمیوم‌تر مثل Q90R سامسونگ را داشته باشید. اما آنچه به تصویر کشیده می‌شود همچنان غنی و هیجان‌انگیز است.

پردازش تصویر به صورت خاص در کاهش ماتی تصاویر متحرک موفق عمل می‌کند و این خبر خوبی برای آن دسته از مشتریانی است که به تماشای مسابقات ورزشی علاه دارند. ابعاد ۵۸ اینچی این تلویزیون آنقدرها استاندارد به حساب نمی‌آید، اما در آینده به شکلی رایج‌تر آن را در بازار خواهید یافت. این ابعاد تنها اندکی از ۵۵ اینچ بزرگ‌تر است،‌ اما همچنان مثل یک به‌روزرسانی خوب به نظر می‌رسد.

سامسونگ UE43RU7020

دلایل خرید:

  • آپ اسکیل قدرتمند
  • رنگ و کنتراست عالی در ازای قیمت دستگاه
  • نرم‌افزار معرکه

دلایل اجتناب:

  • صدای نه‌چندان معرکه

اگرچه این مقرون به صرفه‌ترین تلویزیونی است که سامسونگ تا به امروز ساخته، اما احساس نمی‌کنید که تلویزیون ارزان‌قیمت یا بی‌کیفیت گیرتان آمده است. بدنه پلاستیکی دستگاه همچنان حسی پریمیوم دارد و از HDR10 Plus نیز پشتیبانی می‌شود. نرم‌افزار تلویزیون عملا همان چیزی است که در مدل‌های گران‌قیمت‌تر می‌یابید و از انبوهی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های استریم محتوا مانند نت‌فلیکس و اپل تی‌وی پشتیبانی می‌شود.

و مهم‌تر از همه این‌ها، کیفیت صوتی بسیار بالاتر از آن چیزی است که ممکن است از قیمت تلویزیون برداشت کنید. تمام اصوات شفاف و پرجزییات به نظر می‌رسند و تلویزیون حتی در آپ اسکیل محتویات HD به 4K نیز عملکردی بسیار قابل قبول دارد. بنابراین اگر به تماشای محتوای 4K عادت دارید، اصلا احساس نمی‌کنید که تلویزیونی اقتصادی خریداری کرده‌اید.

و به عنوان یک قابلیت ارزش افزوده، RU7020 با مدت‌زمان پاسخ‌دهی ۱۰ میلی‌ثانیه‌ای از راه می‌رسد و یعنی انتخابی عالی برای تجربه بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید.

ثبت نظر

*
*